۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۴۲
کد خبر: 82519728
T T
۰ نفر

مكرون یا لوپن؟ كدام تفكر به الیزه راه می یابد؟

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۴۲
کد خبر: 82519728
مكرون یا لوپن؟ كدام تفكر به الیزه راه می یابد؟

تهران- ایرنا- «امانوئل مكرون» اروپا پسند و میانه رو یا «مارین لوپن» ملی گرا و افراطی؟ این سوالی است كه پس از مشخص شدن نتایج دور نخست انتخابات 2017 ریاست جمهوری فرانسه ذهن بسیاری از رای دهندگان فرانسوی، سیاستمداران و تحلیل گران را به خود مشغول كرده است.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، تحلیل ساده از نتایج نظرسنجی های دور دوم انتخابات فرانسه از پیروزی قاطع مكرون و راهیابی این جوان ترین نامزد كارزار انتخابات امسال به كاخ الیزه خبر می دهد؛ تحلیلی كه اگر به نتایج دور نخست نظرسنجی ها و تعداد آرا نگاه كنیم، دور از دسترس نیست و می توان به آن استناد كرد.
بر این اساس، مكرون با كسب حدود 63 درصد آرا، بیست و پنجمین رئیس جمهوری و به عبارتی هشتمین رئیس جمهوری پنجم فرانسه خواهد بود.
به تعبیری، اگر نتایج نظرسنجی های انتخابات ریاست جمهوری آمریكا و رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا(برگزیت) به نوعی اعتبار موسسات نظرسنجی را زیر سوال برد، نتایج نظرسنجی های دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه این اعتبار از دست رفته را بار دیگر احیاء كرد.
نتایج نظرسنجی های دور پیشین انتخابات فرانسه با كمترین خطا و همانگونه كه اغلب نظرسنجی ها پیش بینی می كردند با پیشتازی مكرون و جای گرفتن لوپن در رتبه دوم خاتمه یافت.
ترتیب دیگر نامزدهای دور نخست انتخابات نیز همانگونه كه انتظار می رفت، پیش رفت و شگفتی حذف احزاب سنتی و قدرتمند جمهوریخواه و سوسیالیست برای نخستین بار در تاریخ این كشور محقق شد.
اما آنچه در دور دوم انتخابات فرانسه می تواند پاشنه آشیل مكرون میانه رو باشد و وی را از راهیابی به الیزه بازدارد، همان مولفه ای است كه از آن به عنوان برگ برنده نیز می شود یاد كرد؛ آرای خاكستری!
پس از اعلام نتایج دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، در كنار جشن پیروزی دو نامزد راه یافته به دور دوم، فرانسه شاهد چندین تظاهرات در روز جهانی كارگر در نقاط مختلف كشور به ویژه پاریس بود. تظاهراتی كه شالوده آن را مخالفانی تشكیل می دانند كه از نتایج انتخابات و پیروزی مكرون و لوپن ناراضی بودند و جامعه رای دهندگان فرانسوی را از عواقب پیروزی هر یك از این دو می ترساندند و خوستار تحریم انتخابات در دور دوم بودند.
هرچند بسیاری از نامزدهای شكست خورده دور نخست انتخابات حمایت قاطع خود را از مكرون اعلام كردند و از هواداران و هم حزبی های خود خواستند كه به این نامزد جوان رای دهند، اما بودند كسانی همچون ژان لوك ملانشون كه در این زمینه اظهارنظری نكردند، اقدامی كه برخی تحلیلگران آن را به تحریم انتخابات تعبیر كردند.
در این میان برخی گزارش ها و نظرسنجی ها نیز حاكی از آمار بالای رای دهندگانی مردد و كسانی دارد كه هنوز تصمیم نهایی برای انتخاب نامزد مورد علاقه خود و یا شركت در انتخابات را نگرفته اند.
شاید از همین رو بود كه دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات با كمی تغییر موضع و گاه بهره گیری از شعارهای رای آور رقیب، سعی در جذب هرچه بیشتر جمعیت رای دهندگان مردد را داشتند؛ تغییر موضعی كه نمونه بارز آن را در اظهارات جنجالی مكرون مبنی بر ضرورت تغییرات در اتحادیه اروپا و تهدید به خروج فرانسه از این اتحادیه (فرگزیت)، می توان مشاهده كرد.
بسیاری از تحلیل گران اینگونه موضع گیری ها را تلاش نامزدهای انتخاباتی برای جذب رای دهندگان رقیب به سمت سبد رای خود ارزیابی كرده اند. تلاشی كه در آخرین مناظره تلویزیونی نامزدها با تلاش برای اعتبارزدایی نامزد مقابل درهم آمیخت، تا در نتیجه این راهبرد، توانایی جناح سیاسی مقابل زیر سوال رود.
نكته قابل تامل دیگر در آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه (كه هم اینك كار رای گیری آن آغاز شده است)، شمار آرای فرانسویانی است كه به دلیل مخالفت با لوپن، در سبد رای مكرون جای گرفته اند.
این گروه از جامعه رای دهندگان كه تعدادشان كم نیست، دلیل حمایت از مكرون را نه علاقه مندی به برنامه های این نامزد میانه رو، بلكه مخالفت با سیاست های افراطی لوپن اعلام می كنند.
به عقیده تحلیل گران، نمی توان به این بخش از سبد رای مكرون اعتماد زیادی داشت، چراكه نسبت به اهداف و برنامه های مكرون اعتقادی ندارند و هر لحظه و با هر تغییری ممكن است آرای این گروه از سبد رای مكرون حذف شود.
در طرف دیگر این كارزار می توان به هك گسترده ایمیل های ستاد انتخاباتی مكرون و انتشار آن در فضای مجازی و شبكه ها اجتماعی اشاره كرد؛ اقدامی كه هرچند دیر صورت گرفت، به نام «مكرون لیكس» معروف شد و به اعتقاد كارشناسان راهبردی برای آشفته كردن فضای سیاسی انتخابات به ویژه ضربه زدن به كارزار انتخاباتی این نامزد صورت گرفت.
این شرایط پیچیده باعث شده است كه لوپن با وجود مخالفت گسترده سیاستمداران و فعالان مدنی فرانسه و حتی اروپا و نتایج نظرسنجی ها كه شكست سخت این سیاستمدار زن را پیش بینی می كنند، هنوز شانس بالایی برای پیروزی خود متصور باشد و تمام تلاش خود را برای راه یافتن به كاخ الیزه بكند.
حال باید منتظر ماند و دید كه رای دهندگان مردد و آرای خاكستری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به سبد رای كدامین نامزد جاری می شوند و مسیر را برای راهیابی كدام تفكر به كاخ الیزه هموار می كنند.
انتخابات 2017 فرانسه كه از ابتدا با شگفتی های متعددی همچون قرار گرفتن در شرایط اضطراری امنیتی، حذف چهره ها و سپس احزاب سنتی جمهوریخواه و سوسیالیست آغاز شد، بی شك در نقطه پایان نیز با شگفتی راه یافتن یك جوان میانه رو یا یك زن افراطی بر مسند قدرت خاتمه می یابد؛ پایانی كه آغازگر دوره ای نوین در تاریخ سیاسی فرانسه و قاره سبز خواهد بود.
اروپام***2090
گزارش از: سعید زارع كندجانی**ناشر: مدنی
۰ نفر