اكونوميست: ارزشمند ترين منبع دنيا ديگر نفت نيست، بلكه داده‌ است

تهران - ايرنا - هفته نامه اقتصادي اكونوميست انگليس در گزارشي در باره ارزشمندترين منابع دنيا نوشت: ديگر نفت ارزشمندترين منبع دنيا نيست وبلكه داده(data) مهمترين وارزشمندترين منابع محسوب مي شود.

به گزارش روزيكشنبه ايرنا، اين هفته نامه نوشت: دردنياي امروز كمپاني هاي بزرگي مانند گوگل، آمازون، اپل، فيسبوك و مايكروسافت ارزشمند ترين بنگاه‌هاي اقتصادي هستند. سودهاي آنها سرسام ‌آور بوده و در مجموع 25 ميليارد دلار سود خالص در فصل اول سال 2017 بدست آوردند.
اين نشريه با اشاره به اينكه تقريباً تمام رشد درآمد در حوزۀ تبليغات ديجيتال در آمريكا در سال گذشته، مديون گوگل و فيسبوك بود، ادامه داد : امروزه كمتر كسي پيدا مي‌شود كه زندگي بدون گوگل، تحويل يك‌ روزۀ آمازون و يا نيوزفيد فيسبوك را بخواهد. اينها نه تنها پولي به زور از جيب مشتريان بيرون نمي‌كشند، بلكه بسياري از خدمات‌شان رايگان است (كاربران عملاً با تقديم داده‌هاي بيشتر، هزينۀ اين خدمات را مي‌دهند).
اكونويست افزود: با تلفن‌هاي هوشمند واينترنت، داده‌ها نيز فراوان، همه‌ جايي و بسيار ارزشمندتر شده‌اند. در حال دويدن هستيد،تلويزيون مي بينيد و يا در ترافيك گير كرده ايد، تقريباً در هر فعاليت روزانه شما ردپاي ديجيتال مشاهده مي شود. محتواي خام اين اطلاعات براي كارخانجات مانند عصاره‌ گيري از داده بوده و بسيار ارزشمند است.
نشريه انگليسي نوشت:اين فراواني داده‌ها، ماهيت رقابت را تغييرمي‌دهد.هرچه تعداد كاربران درفيسبوك بيشتر شود، ثبت‌نام در آن براي ديگران جذاب‌تر مي‌شود.يك بنگاه با جمع‌آوري داده‌هاي بيشتر، قلمرو گسترده ‌تري براي بهبود محصولاتش دارد، كه كاربران بيشتري جذب مي‌كنند ودر نتيجه داده‌هاي بيشتري توليد مي‌شوند. هر چه شركت هاي توليد كننده، ماشين‌هاي خودران بيشتري بفروشند داده بيشتري ( از مشتريان آن) كسب مي كنند و اين به معني سود بالاتر خواهد بود. شركت تسلا درفصل اول سال جاري فقط 25 هزار خودرو خودران فروخت، اما اكنون ارزشي بيشتر از جنرال‌ موتورز دارد كه 2٫3 ميليون خودرو فروخت.
اكونوميست نوشت: همچنين دسترسي به داده‌ها، به شيوۀ ديگري نيز اين شركت‌هاي بزرگ را از رقبا مصون مي‌كند.امكان اينكه يك شركت تازه‌كار(استارت‌آپ)با يك گذار فناورانۀ غيرمترقبه بتواند شركت‌هاي موجود را غافلگير كند، وجود ندارد. درعصر داده‌ها، سيستم‌هاي نظارتي غول‌ها، كل صنعت را تحت نظر دارند.گوگل مي‌تواند جستجوها را ببيند، فيسبوك محتواي به‌اشتراك گذاشته شده را و آمازون خريدها را، آنها مالك فروشگاه‌هاي اَپليكيشن وسيستم‌هاي عامل‌ هستند و توان محاسباتي‌شان را به استارت ‌آپ‌ها اجاره مي‌دهند. آنها همۀ فعاليت‌ها را مي بيينند و متوجه هستند كه دربازارهايشان و ماوراي آنها چه چيزي رخ مي دهد.
اكونوميست مي افزايد: اين شركت هاي بزرگ مي‌توانند ببينند كه يك محصول يا خدمت جديد چه وقت قدرت مي‌گيرد و اين به آنها امكان مي‌دهد آن را كُپي كنند يا پيش از آنكه اين استارت ‌آپ به تهديدي تبديل شود آن را بخرند.بسياري فكر مي‌كنند كه اقدام فيسبوك درسال 2014 براي خريد واتس‌اپ (يك اپ پيام‌رسان با كمتر از 60 كارمند)به قيمت 22 ميليارد دلار، در دستۀ «خريد با هدف حذف» قرار مي‌گيرد كه رقباي بالقوه و قدرتمند را كنار مي‌زند. داده‌ها، با ايجاد مانع ورود و سيستم‌هاي هشدار زودهنگام، مي‌توانند رقابت را در نطفه خفه كنند.رقم خريد هم مي‌تواند علامت آن باشد كه شركت مستقر، يك تهديد نوپديد را مي‌خرد با اين معيارها، تمايل فيسبوك به پرداخت چنان رقم گزافي براي واتس‌اپ (كه هيچ درآمد قابل ذكري نداشت) لابد زنگ خطر را براي اين شركت به صدا در آورده بوده است.
اين نشريه ادامه داد:هرچه شركت تسلا خودروهاي خودران بيشتري توليد كند، داده هاي افزون تري از ماشين‌هايش جمع مي كند ومي‌تواند قابليت خودراني آنها را بهتر كند و اين يكي از دلايلي است كه اين شركت كه در فصل اول سال جاري فقط 25 هزار خودرو فروخت، اكنون ارزشي بيشتر از جنرال موتورز دارد كه 2.3 ميليون خودرو فروخت.
به نوشته اين نشريه، سلطه اين شركت‌ها موجب افزايش درخواست‌ها براي تجزيه اين غول‌هاي تكنولوژي شده است، درست مانند آنچه براي شركت نفتي استاندارد اويل در اوايل قرن بيستم ميلادي رخ داد.
اروپام**1590
http://www.economist.com/news/leaders/21721656-data-economy-demands-new-approach-antitrust-rules-worlds-most-valuable-resource