۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۷:۳۴
کد خبر: 82519135
T T
۰ نفر
ربیعی: معادن نیاز به نوسازی و تجدید نظر در تجهیزات ایمنی دارند

گنبدكاووس - ایرنا - وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی گفت: معادن كشور بویژه معادن زغال سنگ نیاز به نوسازی و تجدید نظر در تجهیزات ایمنی دارند كه باید مورد توجه كارفرمایان قرار گیرند.

به گزارش ایرنا، علی ربیعی بامداد یكشنبه با حضور در محل معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر و در جمع كارگران این معدن اظهار داشت: بسیاری از معادن 20 ، 30 و 50 ساله كشور تجهیزات كهنه و قدیمی با ایمنی پایین دارند كه باید نوسازی شوند.
وی افزود: ممكن است تجهیزات قدیمی برابر با آنچه در كتاب ها یا قانون استاندارد آمده است قابلیت كار داشته باشند اما برای جلوگیری از فجایع باید نوسازی شوند.
ربیعی با اشاره به حادثه انفجار معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر افزود: در این حادثه بسیار غم انگیز بسیاری از خانواده های معدنكاران سرپرست خود را از دست دادند.
وی با بیان اینكه كار در معدن از مساغل بسیار سخت با ریسك بالا است، تصریح كرد: كسی كه در معدن كار می كند در واقع كار جان می كند.
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی یادآور شد: پس از حادثه این معدن در جلساتی كه با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتیم، توافق كردیم تا نوسازی معادن انجام شود.
ربیعی به فعالیت كمیته حقیقت یاب برای بررسی دلایل حادثه معدن زغال سنگ زمستان یورت اشاره كرد و افزود: در این كمیته 2 كارشناس ایمنی بیرون از سیستم دولتی عضو هستند كه موضوع را بررسی و نظر خود را اعلام می كنند.
وی اضافه كرد: پیشنهاد كرده ام یك نفر از كارگران باسابقه معدن نیز عضو این كمیته شود تا گزارش جامع تهیه و مبنای كار قرار گیرد.
ربیعی تصریح كرد: با بررسی های انجام شده بسیاری از كارگران معدن آزادشهر از سال های 93 و 94 و برخی نیز از سال 95 حقوق معوقه دارند كه تماما پرداخت می شود.
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در بررسی های انجام شده همچنین مشخص شده كه پیمانكار حق بیمه كارگران معدن را كامل پرداخت نكرده است كه در این خصوص نیز بخشنامه ای كردم كه اگر پیمانكاری تخلف كند كارفرمای اصلی باید مسئولیت ها را بپذیرد زیرا با تغییر پیمانكار كارگر عوض نمی شود.
ربیعی؛ هدف از سفر به آزادشهر را ابراز همدردی و عرض تسلیت مجدد به خانواده جانباختگان حادثه معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر اعلام كرد و گفت؛ تا صبح در كنار كارگران خواهم بود و در جلسه ای با چند نماینده كارگران مسائل و مشكلات را بررسی می كنیم.
به گزارش ایرنا كارگران نیز در سخنانی خواستار تحقق كامل سخنان وزیر شدند.
معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر ظهر چهارشنبه 13 اردیبهشت منفجر شد كه بر اثر این حادثه شماری از كارگران معدن محبوس شدند.
تاكنون پیكرهای 22 نفر از كارگران محبوس به خارج از معدن منتقل شده است و عملیات آواربرداری برای نجات كارگران گرفتار در معدن ، همچنان ادامه دارد.
معدن زمستان یورت در 90 كیلومتری شرق گرگان مركز استان گلستان قرار دارد، این معدن افزون بر 370 نفر كارگر دارد.
شامگاه چهارشنبه گذشته نیز وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی و وزیر صنعت، معدن و تجارت به دستور رئیس جمهوری برای رسیدگی به وضعیت حادثه دیدگان معدن زمستان یورت به آزادشهر سفر كردند و در محل معدن حاضر شدند.
3039/1648
خبرنگار: علی لكزا نوری ** انتشار: پری سالارنیا
۰ نفر