۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۸:۴۳
کد خبر: 82518863
T T
۰ نفر
خودكفایی در تولید گندم نتیجه مدیریت صحیح در حوزه كشاورزی است

ایلام - ایرنا - معاون امور عمرانی و برنامه ریزی فرماندار ایلام گفت: یكی از مباحث مهم در چهار سال گذشته توجه به بخش كشاورزی است كه در نتیجه مدیریت صحیح در تولید گندم به خودكفایی رسیدیم.

به گزارش ایرنا، علی اكرم رضاپسند روز شنبه در نشست هماهنگی برداشت غلات در این شهرستان اظهار كرد: با توجه به نزدیك شدن فصل برداشت محصول، دستگاه های مرتبط آمادگی لازم را برای ارائه خدمات به كشاوزران را دارند و كشاورزان نیز طبق موارد ابلاغ شده باید مقررات لازم را رعایت كرده و با مسئولان همكاری كنند.
وی افزود: با توجه به اینكه كشاورزان تمام حاصل زحمات یكساله خود را در فصل برداشت بدست می آورند مسئولان باید همكاری لازم را برای تسهیل این امر و جلوگیری از ایجاد مشكل برای این قشر داشته باشند.
رضاپسند یادآور شد: برای تسهیل در این امر با هماهنگی دستگاه های ذیربط مواردی مصوب شد كه شامل شانه زنی جاده توسط راهداری حمل و نقل جاده ای، جلوگیری از خروج كمباین توسط پلیس، همكاری پلیس راه برای تردد ماشین آلات كشاورزی و همكاری شركت نفت برای تامین به موقع سوخت برای ماشین آلات كشاورزی حوزه برداشت محصولات است.
به گفته وی، از دیگر مصوبات برای برداشت گندم، برگزاری جلسات برداشت توسط بخشداری ها برای توجیه كشاورزان، پاكسازی و استاندارد سازی باسكول ها، مراكز خرید و انبارها، ارسال به موقع چك لیست ها به بانك های عامل، تهیه رایانه و نرم افزار توسط تعاون روستایی و نظارت بر نرخ كمباین ها از طریق نظام صنفی و صنعت، معدن و تجارت است.
وی تعیین ساعات خرید گندم و نصب بنر در مراكز خرید، تامین نقدینگی توسط بانك عامل برای پرداخت مطالبات گندم كاران، توجیه كشاورزان توسط مراكز خرید برای پرداخت زكات، اطلاع رسانی دهیاری ها و شوراهای اسلامی در راستای جلوگیری از آتش زدن پس چراها، همكاری منابط طبیعی در مهار آتش سوزی های احتمالی را از دیگر مصوبات برای فصل برداشت اعلام كرد.
رئیس جهاد كشاورزی شهرستان ایلام نیز در این نشست گفت: 50 درصد محصولات كشاورزی توسط دستگاه های مربوطه از كشاورزان خریداری می شود و مابقی این محصولات نیز برای خود مصرفی كشاورزان است.
شریف خدادادی اظهار كرد: براساس تدابیر اندیشیده شده برای تسهیل در برداشت محصولات كشاورزی، جاده های بین مزارع برای دسترسی آسان ماشین آلات كشاورزی و كشاورزان و توزیع محصولات شان آماده می شود.
وی افزود: با توجه به اینكه گندم نقش مهمی از نظر تولیدی و تغذیه ای در جامعه دارد دولت برای هر ساله اقدام به خرید گندم تضمینی این محصول از كشاورزان با قیمت مناسب می كند.
خدادادی یادآور شد: همچون سال های گذشته آموزش رانندگان تراكتور، تامین سوخت ماشین آلات كشاورزی، تامین تجهیزات مورد نیاز، ارسال چك لیست ها به بانك عامل، تعیین ساعات خرید در مراكز خرید تعیین شده باید مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، 44 هزار هكتار از گندم زارهای استان ایلام كشت آبی و بخش قابل ملاحظه ای از این اراضی به گستره 80 هزار هكتار به كشت گندم دیم اختصاص دارد.
سال زراعی 95 - 94 به خاطر بارندگی های مطلوب و موثر، برای نخستین بار 265 هزار تن ارقام مختلف گندم از كشاورزان این استان خریداری شد.
40 مركز خرید در سراسر استان ایلام وظیفه خرید ارقام مختلف گندم را بر عهده دارند كه از این تعداد 9 مركز ملكی و متعلق به شكرت غله و اموربازرگانی استان و 31 مركز نیز در اختیار اداره كل تعاون روستایی به عنوان مباشر خرید گندم است.
خبرنگار: لیلی خاكی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7180/9102