۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۷:۵۰
کد خبر: 82518814
T T
۰ نفر
معاون وزیر نفت: ١.٣ میلیارد یورو قرار داد ساخت كالاهای پر مصرف صنعت نفت امضا شد

تهران- ایرنا- معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت می گوید، تاكنون از ١٠ قلم كالای پر مصرف صنعت نفت با 6 گروه به مبلغ یك میلیارد و 300 میلیون دلار قرار داد با شرط انتقال فناوری منعقد شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،« حبیب الله بیطرف» روز شنبه در نشستی خبری در حاشیه برگزاری نخستین روز بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی كه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، افزود: به دنبال اصلاح ساختار، دو معاونت مهندسی استاندارد و پژوهش های فناوری با هم تركیب شدند و معاونت جدید مهندسی شكل گرفت كه راهبری پژوهش را بر عهده دارد.
وی با بیان اینكه نظام پژوهش صنعت نفت در حال بازنگری است، گفت: حوزه فناوری بخش دیگری در معاونت مهندسی است . امروزه فناوری یكی از مولفه های مهم در حوزه قدرت كشورها محسوب می شود و ایران به این امر واقف است.
بیطرف تاكید كرد:حمایت از ساخت داخل و توسعه فناوری از سوی وزارت نفت با جدیت پیگیری می شود.
به گزارش ایرنا، «بیژن زنگنه» وزیر نفت نیز امروز در مراسم گشایش این نمایشگاه ساخت داخل 10 قلم كالای اصلی مورد نیاز بخش نفت را از دیگر برنامه های مهم وزارت نفت عنوان كرد و گفت: در این زمینه، در بیشتر موارد قراردادهای متعدد با سازندگان داخلی و در مواردی به صورت اشتراك سازندگان داخلی و خارجی امضا شده است و امیدوارم به‌زودی یكی از قراردادها در زمینه ساخت داخل برای لوله های مقاوم در برابر خوردگی امضا شود تا ایران در تولید این نوع كالا بی نیاز از واردات شود و همچنین به بازارهای صادراتی ورود كند.
وی همچنین گفت صنعت نفت ایران برای یك جهش به پیش، آماده است؛ چنانچه امروز مشاهده می شود، سازندگان و پیمانكاران داخلی مرتبط با صنعت نفت توانایی بالایی دارند.
وزیر نفت با اشاره به این كه ظرفیت‌های امروز صنعت نفت ایران در زمینه سازندگان و تولیدكنندگان داخلی با گذشته قابل مقایسه نیست، اظهار كرد: این ظرفیت‌ها نه تنها می تواند در توسعه صنعت نفت ایران بلكه در صورت ایجاد فضای مناسب روابط بین المللی، در منطقه هم نقش سازنده و مناسبی ایفا كند.
به گفته زنگنه، توسعه كسب و كار در حوزه وسیع و تعیین كننده نفت، شامل بخش های بالادستی و پایین دستی در زمینه‌های ساخت و ساز اعم از پیمانكاری، ساخت تجهیزات تا خدمات فنی مانند حفاری و زیرمجموعه آن نیازمند تعریف و اجرایی كردن پروژه های مهم است كه فناوری پیشرفته و منابع مالی بالا نیز لازمه اجرای این پروژه هاست.
وزیر نفت با اشاره به الگوی جدید قراردادهای نفتی، این قراردادها را عامل اصلی برای ایجاد موج قوی برای فعال كردن همه پیمانكاران و سازندگان داخلی عنوان كرد و افزود: عده ای گمان می كنند زمانی كه می گوییم قراردادهای نفتی یعنی اتكای به خارج، در حالی كه بیشترین تاكید ما در این قراردادها بر روی سازندگان داخلی است، از جمله این كه شركتهای ایرانی می توانند به صورت مستقیم در بخش‌هایی كه توانمند هستند با صنعت نفت قرارداد امضا كنند و هم این كه الزاما در همه موارد باید یك شركت اكتشاف و استخراج ایرانی در كنار شركت‌های خارجی اگر بیایند، حضور داشته باشند؛ ضمن این كه سهم عمده كارها از سوی سهم ایرانی اجرا خواهد شد.
زنگنه ادامه داد: تاكیدمان بر این است و ظرفیت‌های داخلی ما نیز اطمینان داشته باشند كه ما درصدد هستیم در اجرای قراردادهای نفتی ضمن رسیدن به اهداف خودمان در باره افزایش تولید همراه با برداشت مناسب از میدان‌ها، این قراردادها را به سكویی برای توسعه و تقویت صنایع داخلی و پیمانكاران داخلی خودمان تبدیل كنیم.
وی ادامه داد: از منظر جذب سرمایه‌های خارجی و فناوری، بنده برآوردم این است كه ما می توانیم ظرف 2 سال حدود 80 میلیارد دلار قرارداد امضا كنیم و این یعنی ارجاع دست كم 50 میلیارد دلار كار به ظرفیت‌های ایرانی؛ اشتغالزایی كه این مجموعه ایجاد می كند، بسیار اثرگذار است.
وزیر نفت با بیان اینكه جلسه‌های متعددی با پیمانكاران داخلی و سازندگان داخلی داشتم، تصریح كرد: در این جلسه‌ها گفته شد ضمن این كه پیمانكاران و سازندگان داخلی تلاش كنند تا توانمندی خود را ارتقا دهند همكاری میان پیمانكاران و سازندگان داخلی را هم تقویت كنیم.
در این نمایشگاه 2 هزار و 500 شركت داخلی در قالب یك هزار و 16 غرفه در این نمایشگاه مشاركت كرده اند. همچنین در این نمایشگاه یك هزار و 500 شركت از 37 كشور در قالب 811 غرفه حضور دارند.
بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت از 16 تا 19 اردیبهشت ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران میزبان علاقمندان است.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9123**2022**1561**خبرنگار:زهره دریغ گفتار**انتشار:مژگان توانا
۰ نفر