۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۲۸
کد خبر: 82518694
T T
۰ نفر
مسوولان در2حادثه سيلاب و انفجار معدن همچنان پاي كار بودند-عبدالله رحماني*

در هفته هاي اخير كه كشور در فضاي انتخاباتي غرق شده و همه در تلاش براي تبليغات و پيروزي در انتخابات هستند، مسئولان دولت تدبير و اميد در 2 حادثه غم انگيز سيلاب آذربايجان و انفجار معدن گلستان همچنان پاي كار بودند و اين فضا، دولتي ها را از وظيفه مديريتي و انساني خود غافل نكرد.

2 حادثه غم انگيز سيلاب و انفجار معدن باعث فوت جمعي از هموطنانمان در استان هاي آذربايجان شرقي و غربي، كردستان و گلستان شد و ساير هموطنان را نيز داغدار كرد.
در اين گيرو دار انتخاباتي برخي از جريان هاي مي خواستند از فرصت استفاده كنند و برخي نارسايي ها و كم كاري ها را كه در اين گونه حوادث تا حدودي طبيعي است به مسئولان دولتي نسبت دهند و انگشت اتهام را به سمت آنها نشانه كنند.
در حادثه نخست كه با ورود سامانه بارشي در روز پنجشنبه 24 فروردين و بارش خوب در پنج استان آذربايجان شرقي و غربي، اردبيل، كردستان و زنجان شكل گرفت سيلاب منجر به خسارت مالي و فوت 42 نفر شد.
در اين حادثه در روستاي چينار شهرستان عجب شير آذربايجان شرقي 20 نفر جان خود را از دست دادند و مسكن 30 خانوار دچار آسيب شد كه اسكان موقت در اختيار اين خانواده ها قرار گرفت.
در روستاي ننور بانه در كردستان نيز يك نفر جان باخت و در پارك كوثر شهرستان سقز نيز در اثر رانش زمين چهار نفر جان خود را از دست دادند.
سيل در آذربايجان غربي باعث ايجاد خسارات زيادي به جاده ها و مزارع اين استان بويژه در شهرستان هاي مياندوآب و نقده و اشنويه شد.
پس از اين حادثه وزير نيرو به عنوان نماينده رئيس جمهوري همراه با معاونان وزارتخانه هاي كشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، راه و شهرسازي و جمعيت هلال احمر جهت رسيدگي به وضعيت سيل زدگان آذربايجان غربي وارد اروميه شدند.
رئيس جمهوري نيز با حضور در منطقه ضمن ابراز همدردي با مردم و خانواده جان باختگان، بر روند كمك رساني به سيل زدگان با استفاده از تمامي امكانات تاكيد كرد.
در آذربايجان شرقي علاوه بر مسئولان استاني، مديريت بحران وزارت كشور و نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي به همراه وزير نيرو در مناطق سيل زده حضور داشتند.
حضور وزيران و مسئولان رده بالاي كشوري در اين حادثه باعث شد كه اين حادثه به رغم گستردگي حوزه جغرافيايي به خوبي مديريت شود و سوژه منتقدان داخلي و خارجي مبني بر ناكارآمدي مسئولان تدبير و اميد شكست بخورد.
در دومين حادثه نيز در پي وقوع انفجار در يكي از پنج تونل در حال بهره برداري معدن زمستان يورت آزادشهر گلستان در روز چهارشنبه 13 ارديبهشت، 35 تن در داخل تونل محبوس شدند و علاوه بر انجام عمليات براي يافتن محبوس شدگان طبق گزارش سرپرست اورژانس كشور اين حادثه 72 مصدوم داشته كه به مراكز درماني منتقل شده اند و تحت درمان هستند.
در اين حادثه باتري كشنده واگن ها در عمق 700 متري تونل معدن دچار مشكل شده كه به جاي اينكه آن را به خارج از تونل انتقال و عمليات تعويض انجام گيرد، باتري به داخل تونل انتقال يافته و جرقه ناشي از آن باعث انفجار شده است.
در پي اين حادثه نيروهاي امداد و نجات از شهرهاي مختلف گلستان با امكانات و تجهيزات مختلف و استفاده از بالگرد به محل حادثه اعزام شدند.
پس از اين حادثه نيز وزراي تعاون، كار و رفاه اجتماعي و صنعت، معدن و تجارت براي رسيدگي به حادثه انفجار در تونل معدن زمستان يورت شهرستان آزادشهر از طريق فرودگاه گرگان وارد استان گلستان شدند.
در كنار امدادرساني هاي درست و به موقع، حضور مسئولان دولتي در كنار مردم حادثه ديده، ديدار با مجروحان و دلداري خانواده هاي داغدار در اين گونه حوادث تا حدود زيادي مي تواند تسكين دهنده مصدومان اين گونه حوادث باشد.
در چنين حوادثي به ويژه در ايام انتخابات كه جناح هاي رقيب از هر فرصتي براي ضربه زدن و تشويش افكار عمومي استفاده مي كنند، مسئولان دولت تدبير و اميد به سبب وظيفه اي كه داشتند، با پاي كاربودن مداوم بسيار متفكرانه عمل كردند و اين بار هم با حضور به موقع خود كارنامه درخشان و قابل قبولي در بين مردم كسب كردند.
در اين 2 حادثه ضمن شفاف سازي و بازتاب دقيق از سوي رسانه ها اين بار هم با وجود شدت فاجعه و غم انگيز بودن حادثه، مديران ارشد دولت تدبير و اميد كارنامه درخشاني از خود به يادگار گذاشتند و در پيشگاه خدا و در قضاوت مردم سربلند بيرون آمدند.
--------------------------------------------------------------------------------
**خبرنگار ايرنا در استان كردستان
**انتشار دهنده: فاطمه نوري جهانگرد
۰ نفر