۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۰۰
کد خبر: 82518553
T T
۰ نفر
دستيار ويژه رئيس سازمان انرژي اتمي : ايران با برجام وارد باشگاه هسته اي شد

ساري - ايرنا - دستيار ويژه رئيس سازمان انرژي اتمي گفت : جمهوري اسلامي ايران با زمينه اي كه برجام فراهم كرد ، وارد باشگاه هسته اي جهان شده است .

به گزارش خبرنگار ايرنا ، علي اصغر زارعان روز شنبه در آئين گشايش سي و هشتمين نمايشگاه دستاوردهاي هسته اي ايران در دانشگاه مازندران واقع در بابلسر افزود : جمهوري اسلامي ايران بنا به فتواي مقام معظم رهبري از همان ابتدا به هيچ عنوان به دنبال استفاده نظامي از انرژي هسته اي نبود و لذا دولت تدبير و اميد توانست با ديپلماسي قوي حق هسته اي كشورمان را در جهان تثبيت كند.
وي ادامه داد : دشمن به دنبال تعطيلي نيروگاههاي هسته اي ما بود و رئيس جمهوري سابق آمريكا اذعان كرده بود كه اگر مي توانستند ، تمامي پيچ و مهرهاي هسته اي ايران را برمي چيدند و اعتراف كرد كه اين قدرت را ندارند.
زارعان گفت : آنان مي خواستند حق استفاده از توليد انرژي پاك را از ما بگيرند و وحشت داشتند از اينكه ايران با تكميل چرخه غني سازي ، وارد باشگاه هسته اي شود و بتواند از اين علم در صنايع ديگر استفاده كند.
وي افزود : دولت تدبير و اميد در گام اول پرونده هسته اي را از شوراي امنيت ملي به وزارت امور خارجه انتقال داد كه اين امر يك اقدام هوشمندانه بود و موفق شديم موضوع هسته اي را در سه حوزه سياسي ، حقوقي و فني بعد از 12 سال به نتيجه برسانيم .
** شتاب فعاليت هاي هسته اي پس از برجام
دستيار ويژه رئيس سازمان انرژي اتمي گفت : در يك سال گذشته بعد از به نتيجه رسيدن برجام ، فعاليت سازمان انرژي اتمي بيشتر شده است و در بخش اكتشافات و استخراج قدرت بيشتري يافته ايم.
وي افزود : توليد مواد اوليه براي فعاليت هاي هسته اي بسيار مهم است و برجام اين ظرفيت را فراهم كرده است كه بتوانيم در بخش اكتشافات و استخراج فعاليت بيشتري داشته باشيم.
او با اظهار اين كه نيروگاه بوشهر يكهزار مگابايت انرژي توليد مي كند و براي سوختش 27 تن اورانيوم براي يك سال نياز دارد ، ادامه داد : فرايند مذاكرات هسته اي باعث شد 360 تن اورانيوم به ذخاير استراتژيك خود اضافه كنيم .
زارعان گفت : انرژي صلح آميز هسته اي در بخش پرتو درماني مي تواند اقدامات خوبي انجام دهد و در جهان هم اكنون يكهزار و 400 مركز پرتو درماني وجود دارد كه 2 مركز در ايران و آن هم در تهران و يزد واقع است .
وي به نقش پرتو دهي در توليدات كشاورزي اشاره كرد و افزود : استان هاي شمالي مانند مازندران مي توانند با استفاده از ظرفيت پرتودهي كه در نگهداري توليدات كشاورزي نقش مهمي دارد ، نگهداري محصولات توليدي كشاورزي را از سه ماه به يك سال افزايش دهند و محصولات را مقاوم تر كنند و نيز در ميكروب زدايي آب آشاميدني از آن بخوبي بهره بگيرند.
زارعان بيان داشت : پنج شركت دانش بنيان نيز در سازمان انرژي اتمي فعال است و با وجود اين همه مزيت ها دشمن مي خواست ما از اين ظرفيت هاي انرژي صلح آميز استفاده نكنيم و اثرگذاري كه اين علم در ساير بخش صنعت و كشاورزي دارد، غافل بمانيم.
سي و هشتمين نمايشگاه دستاوردهاي هسته اي صبح امروز با حضور وزير علوم، تحقيقات و فناوري در دانشگاه مازندران واقع در بابلسر آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرنگار ايرنا ، در اين نمايشگاه دستاوردهاي سازمان انرژي اتمي در حوزه هايي نظير غني سازي ، نيروگاههاي هسته اي و تحقيقاتي ، اكتشاف و استخراج ، سوخت هسته اي، پسمانداري ، كشاورزي و پزشكي هسته اي به نمايش گذاشته شده است.
نسل هاي مختلف ماشين هاي سانتريفيوژ ، سانتريفيوژ توبولار توليد واكسن و سيميلاتور آموزشي UTRS هم در اين نمايشگاه در معرض ديد بازديدگنندگان قرار گرفته است .
اين نمايشگاه از امروز به مدت پنج روز براي بازديد اساتيد، دانشگاهيان و دانشجويان علاقه مند به آشنايي با دستاوردهاي انرژي اتمي كشور برپاست.
سي و هفتمين نمايشگاه در دانشگاه تهران برگزار شده بود.
خبرنگار : زينب حبيب پور گودرزي ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
7328/1654