۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۸:۰۰
کد خبر: 82513997
T T
۰ نفر

دوچرخه سواري و پياده روي، دو چالش اصلي شهر تهران است

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۸:۰۰
کد خبر: 82513997
دوچرخه سواري و پياده روي، دو چالش اصلي شهر تهران است

تهران-ايرنا- معاون حمل و نقل و ترافيك شهردار تهران توسعه فرهنگ دوچرخه سواري و پياده روي را دو چالش اصلي شهر تهران دانست.

به گزارش روزسه شنبه ايرنا ازروابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك شهردار تهران؛ سيد مازيار حسيني در كارگاه تخصصي تدوين كليات طرح جامع دوچرخه تهران كه با حضور مشاوران هلندي در هتل المپيك برگزار شد، افزود:مهمترين مساله اي كه در اين كارگاه بايد روي آن بحث و بررسي شود؛ اين است كه مردم در هنگام استفاده از دوچرخه احساس ناامني نداشته باشند.
وي با اشاره به پيشينه استفاده از دوچرخه در ايران ادامه داد: پيشينه اين موضوع نشان مي دهد كه ايراني ها در شهرهاي مختلف از دوچرخه به عنوان يك مدل حمل و نقلي استفاده مي كردند اما با توسعه شهرها و طبيعت زندگي مدرن باعث شد تا اين وسيله نقليه به فراموشي سپرده شود.
به اعتقاد معاون شهردار تهران؛ زندگي مدرن باعث شده تا بسياري از شهرها از بسترهاي طبيعي و فرهنگي خود جدا شوند.
وي با تاكيد بر اينكه مردم به اين نتيجه رسيده اند كه بايد به اصل و فطرت خود بازگردند، بيان كرد: بررسي علايق مردم نشان مي دهد مردم تمايل دارند به گذشته خود بازگشت داشته باشند به همين دليل در حوزه استفاده از مدهاي حمل و نقلي پاك اگر به درستي برنامه ريزي كنيم؛ مي توانيم شهروندان را در اين بازگشت فرهنگي به طبيعت زندگي خود كمك كنيم.
حسيني با اشاره به اينكه در توسعه فرهنگ استفاده از حمل و نقل پاك كار سخت و بزرگي در پيش داريم؛ يادآور شد: در واقع بايد به اين مساله اشاره كنم كاري كه مي خواهيم در اين زمينه انجام دهيم از ساختن يك خط مترو نيز سخت تر است.
وي ادامه داد: وقتي يك كار عمراني انجام مي دهيم چارچوب آن كاملا در اختيار ما قرار دارد اما كارهاي كه با مردم در ارتباط است و ريشه در فرهنگ دارد، بسيار پيچيده تر از ساخت يك پروژه بزرگ عمراني است.
وي با بيان اينكه در كارگاه تخصصي تدوين كليات طرح جامع دوچرخه تهران بايد بحث هاي اجتماعي و فرهنگي بدون تعصب بررسي شود؛ تاكيد كرد: زماني موفق مي شويم كه به جاي استفاده از روش هاي ايجابي بيشتر به جنبه هاي فرهنگي و اجتماعي آن توجه كنيم.
حسيني در بخش ديگري از صحبت هاي خود با اشاره به اينكه در تهران عابران پياده بايد با آرامش خيال از پياده راه ها استفاده كند، گفت: شهرهاي جهاني به جايي رسيده اند كه ديگر به طول بزرگراه ها توجهي نمي كنند.، بلكه از نظر آنها شهري قابل زندگي است كه يك شهروند آزادانه و بدون نگراني از پياده راه ها و مسيرهاي دوچرخه سواري استفاده كنند.
وي با اشاره به اينكه تهران 2 دوره گذار را در مسير توسعه شهري طي كرده است، افزود: تهران دوران توسعه بزرگراه ها و تكميل شبكه مترو را اكنون پشت سر گذاشته است و بايد به سراغ ساير مدهاي حمل و نقلي برويم. طبيعي است كه در يك شهر 700 متري نمي توان بدون وسيله نقليه تردد كرد.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهردار تهران با تاكيد بر اينكه وابستگي بيش از اندازه مردم به خودروهاي شخصي معضلات ديگري مانند ترافيك و آلودگي هوا را به وجود مي آورد؛ ادامه داد: وابستگي بيش از اندازه مردم به خودرو باعث شده تا رفتارهاي اشتباهي را در استفاده از اين وسيله نقليه پيدا كنند.
وي با تاكيد براينكه بايد به تغيير نگرش مردم نسبت به استفاده از مدهاي حمل و نقلي تمركز بيشتري كنيم؛ بيان كرد: به هر حال موضوع دوچرخه و پياده روي 2 چالش اصلي شهر تهران است. بايد به اين مساله توجه داشته باشيم كه برنامه ريزي در خصوص توسعه فرهنگ دوچرخه سواري و پياده روي موضوعي نيست كه زود نتيجه دهد بلكه هر تصميمي كه در اين خصوص گرفته شود، نتايج آن در 20 سال آينده ملموس خواهد بود.
*براي اطلاع از اخبار متنوع انتشار يافته در شبانه روز با كانال ايرنا استان تهران در تلگرام به نشاني IRNATEHRAN@ همراه شويد.
خبرنگار: امين كمالي فر انتشاردهنده: موسي فعاليان
تهرام/7247/ 1539
۰ نفر