۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۵۵
کد خبر: 82513401
T T
۰ نفر
تظاهرات بيكاران عربستاني در فضاي مجازي

تهران- ايرنا- جمعي از فعالان اجتماعي عربستان در اعتراض به وضعيت سخت معيشتي و افزايش نرخ بيكاري در ميان جوانان اين كشور خواستار برگزاري تظاهرات 'مجازي' شدند.

به گزارش پايگاه خبري العهد، دعوت هاي شكل گرفته در شبكه هاي اجتماعي فقط در راه اندازي هاشتاگي با عنوان '# گردهمايي – بيكاران – 30 – آوريل' خلاصه شد و با توجه به اقدامات سركوبگرانه مقامات سعودي عليه آزادي بيان دامنه اعتراض كارگران از برگزاري تظاهرات در فضاي مجازي فراتر نرفت.
افزايش نرخ بيكاري درميان عربستاني ها به مرز بي سابقه و واكنش خشمگينانه و درخواست برگزاري تظاهرات رسيده است.
درهمين راستا شايان ذكر است كه دولت سعودي براساس چشم انداز2030 تا كنون گام هاي شكست خورده اي برداشته است.
فعالان اجتماعي درعربستان به منظور حل و فصل مشكل بيكاران با شعار'گردهمايي بيكاران 30 آوريل' خواستار برگزاري تظاهرات شدند و از پسران و دختران بيكار خواستند تا در تظاهرات در تمامي شهرهاي اين كشور مشاركت كنند.
فراخوان هاي انجام گرفته در همين راستا تاكيد دارند كه حركت ياد شده شروع خواهد شد و تا دستيابي ملت عربستان به تمامي حقوق حقه اش ادامه خواهد يافت.
درهمين رابطه عصام خليفه عضو انجمن اقتصاد سعودي توضيح داد: بيكاري از مشكلات انباشت شده طي سال هاي گذشته به شمار مي آيد و علل و عوامل مختلفي دارد كه مهم ترين آنها نبود فرصت هاي كاري است. هر چند رسانه هاي گروهي وابسته به رژيم سعودي وانمود مي كنند كه بيكاري ناشي از نبود همخواني ميان تخصص ها و نيازهاي بازار كار است.
خليفه همچنين تاكيد كرد كه ساختار بازار كار در داخل جامعه عربستان با اشكالات بسياري همراه است و درهمين رابطه اتباع ساير كشورها تقريبا 85 درصد بخش خصوصي اين كشور را تشكيل مي دهند.
يكي از كاربران شبكه هاي اجتماعي درعربستان نوشت: از سر گرفته شدن پرداخت پاداش و اضافه كار نشات گرفته از جنبش 21 آوريل است پس اي برادر بيكار خود را محروم نگه ندار و در 30 آوريل به ميدان بيا چه بسا كه خداوند تو را از گرفتاري برهاند.'
يكي ديگر از توئيت نويسان نوشت:'‌ من يك شهروند 30 ساله و فارغ التحصيل رشته مديريت دانشگاه ملك عبدالعزيز هستم و بيكارم و مايل به يافتن كار هستم.'
براساس اين گزارش،عربستان به دليل بحران نفتي از ركود اقتصادي رنج مي برد و به گفته مركز آمار كشور ميزان ركود در بودجه سال جاري به مرز 52 ميليارد و 800 ميليون دلار رسيد و نرخ بيكاري درميان سعودي ها به 12.3 درصد رسيد.
نرخ بيكاري در عربستان كه شمار جمعيت آن بيش از 30 ميليون نفر است، تقريبا 11 درصد است و رياض اميدوار است نرخ ياد شده را تا آغاز سال 2020 با تنوع بخشيدن به اقتصاد خويش متكي بر نفت به 9 درصد كاهش دهد.
درخواست برگزاري تظاهرات از سوي فعالان در شبكه هاي اجتماعي عربستان در روز يكشنبه در اعتراض به انتشار يافتن پديده بيكاري افزايش يافت. آمار رسمي عربستان نشان مي دهد كه نرخ بيكاري در ميان تحصيل كرده هاي اين كشور به 16.8% رسيده است.
خاورم ** 1487 ** 1064
مترجم : قاسم غضبانپور
۰ نفر