۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۴۴
کد خبر: 82506536
T T
۰ نفر
بازتاب انتخابات ایران در رسانه های خارجی -3/ توصیه رهبر ایران به نامزدها

تهران - ایرنا - برای همه آنان كه درعرصه سیاست و رسانه حضور و نقشی دارند، مسائل ایران بویژه تحولات سیاسی آن اهمیت بسیاری دارد و نه تنها رویدادهای ایران را رصد، بلكه تحلیل و ارزیابی می كنند.

به گزارش ایرنا، با نزدیك شدن زمان انتخابات ایران رسانه های مهم جهان در كنار حجم انبوه رسانه های مجازی و شبكه های اجتماعی، این انتخابات را از زوایای مختلف زیر ذره بین دارند و هر یك گمانی زنی ها و تحلیل های خود را ارائه می كنند.
ایرنا برای اطلاع مخاطبان، چكیده بازتاب های انتخابات 29 اردیبهشت ماه جاری به ویژه دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را در رسانه های جهان بصورت گزارشی كه در ذیل می آید، ارائه می كند:

*** بازتاب بیانات رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات در رویترز
خبرگزاری رویترز در گزارشی به بازتاب بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان نظام در سالروز عید مبعث پرداخت و نوشت: «رهبر ایران خطاب به نامزدهای ریاست جمهوری گفت: كاندیداها باید قول بدهند تا تمركزشان برای حل مشكلات اقتصادی بر روی ظرفیت ها ی داخلی و قابلیت های ملی به جای نگاه به خارج از ایران باشد.»
رویترز افزود: «رهبر ایران روز سه شنبه كاندیداهای ریاست جمهوری در ایران را به رقابت در زمینه خودكفایی اقتصادی فراخواند.»
این خبرگزاری انگلیسی در ادامه این گزارش تصریح كرد: رقیب حسن روحانی در انتخابات 19 می(29 اردیبهشت)، ابراهیم رئیسی است كه قول ایجاد 1.5 میلیون شغل را در سال در صورتی كه به این سمت برسد، داده است. كاندیدای دیگر یعنی محمد باقر قالیباف نیز قول ایجاد 5 میلیون شغل را در یك سال داده است. رئیسی در شهر بیرجند گفت كه ما باید سرمایه گذاران كارخانه ساز را به تولید برگردانیم.
رویترز نوشت: بیشتر تحریم ها كه به خاطر برنامه هسته ای ایران در سال 2015 اعمال شده بود، در سال 2016 با توجه به توافق ایران با شش قدرت جهانی كه شامل آمریكا نیز می شد، برداشته شد.
این خبرگزاری انگلیسی ادامه داد: نرخ تورم در ایران تك رقمی شده و تولید ناخالص ملی تا 7.4 درصد رشد پیدا كرده است اما صندوق بین المللی پول در ماه فوریه گزارش داد كه رشد غیرنفتی ایران فقط 0.9 درصد بوده و این بازتابی از ادامه سختی دسترسی به تجارت (جهانی) است.

*** خبرگزاری فرانسه: ابراهیم رئیسی مهمترین رقیب حسن روحانی
خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی به بازتاب بیانات رهبر معظم انقلاب در عید مبعث پرداخت و نوشت: رهبر عالی ایران تاكید كرده است كه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این كشور باید نگاهشان بجای بیرون از مرزهای كشور و بیگانگان، به داخل و قابلیت های داخلی باشد.
این رسانه فرانسوی افزود: عالیترین مقام جمهوری اسلامی ایران از نامزدها خواسته است به ملت قول بدهند كه در زمینه رشد اقتصادی و توسعه كشور نگاهی به بیرون مرزها ندارند.
خبرگزاری فرانسه درادامه به نقل از رهبرمعظم انقلاب نوشت: آنها با جمهوری اسلامی (بیشتر از دیگر كشورهای مسلمان) دشمن هستند اما مشكل اصلی آنها اصلِ اسلام است.
خبرگزاری فرانسه در ادامه با ترسیم آرایش نامزدهای انتخاباتی در ایران نوشت: «عالم مذهبی محافظه كار (اصولگرا)، ابراهیم رئیسی احتمالا مهمترین رقیب روحانی در انتخابات 29 اردبیهشت این كشور است. محمد باقر قالیباف دیگر نامزد انتخاباتی است كه از حمایت های محافظه كاران برخوردار است و خود را به عنوان حلال مشكلات نمایش می دهد.»

*** فایننشال تایمز: نامزدی رئیسی معادلات را برهم زده است
روزنامه فایننشال تایمز نیز در گزارشی در مورد حضور ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، نوشت: ابراهیم رئیسی، روحانی محافظه كار، سال‌ها در قوه قضایه خدمت كرده و همچنین عضو مجلس خبرگان است.
این روزنامه افزود: «انتظار می ‌رفت كه در انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده ایران، حسن روحانی به راحتی دوباره انتخاب شود. او توانسته است مناقشه هسته‌ای با قدرت های جهانی را به پایان برساند و صندوق خزانه كشور را دوباره پر كند. تاكنون نیز سابقه نداشته كه رئیس‌ جمهوری در دور دوم انتخابات رأی نیاورد، اما اعلام نامزدی ابراهیم رئیسی، محاسبات را برهم زده است.»
این روزنامه انگلیسی نوشت: رئیسی 56 ساله، بیشتر عمر كاری خود را در حوزه قضایی جمهوری اسلامی سپری كرده است. او پس از پیروزی انقلاب به دستگاه قضایی راه پیدا كرد و به دادستانی كل كشور و متعاقباً رئیس سازمان بازرسی نائل شد.
این روزنامه افزود: رهبر عالی ایران سال گذشته، رئیسی را به سمت تولیت آستان قدس رضوی منصوب كرد. انتصاب رئیسی به این سمت، محبوبیت او و وفاداری اش به حكومت، وی را محبوب كرده است. اما مشكل رئیسی كمبود سابقه اجرایی است. لذا اگر او به سمت ریاست جمهوری نائل شود، این مساله مرتفع می‌شود.
فایننشال تایمز ادامه داد: «از سوی دیگر، حسن روحانی از سوی محافظه كاران (اصولگرایان) به دلیل دیدگاه‌های اقتصادی‌اش تحت‌فشار قرار دارد. تأثیرات فلج‌كننده تحریم‌های بین‌المللی بر اقتصاد ایران سبب شد تا ایران به این نتیجه برسد كه وابستگی كشور به بازار جهانی، كشور را نسبت به برنامه‌های غرب آسیب‌پذیر می‌كند.
این روزنامه انگلیسی مدعی شد: آقای روحانی بر این باور است كه ورود سرمایه‌های خارجی و افزایش تولید نفت سبب رشد اقتصادی و برقراری آرامش در جامعه می‌شود. او به همراه تیمش بر این باور است كه بهترین راه حفاظت از نظام، توسعه چشم‌انداز اقتصادی كشور از طریق گسترش رابطه با غرب به‌ صورت كنترل‌ شده است.
فایننشال تایمز نوشت: پیشینه آقای رئیسی كار را برای اینكه او قادر باشد در انتخابات رأی قاطع را به دست بیاورد، سخت كرده است. با این‌حال دستگاه رسانه‌ای محافظه‌كاران (اصولگرایان) تلاش می‌كند تا اعتبار او را بالا برد.

*** روزنامه اقتصادی لزكو: شانس پیروزی روحانی به مبارزات انتخاباتی موثر او بستگی دارد
به گزارش ایرنا، پایگاه اینترنتی روزنامه اقتصادی لزكو فرانسه نیز در گزارشی نوشت: «نتایج نظرسنجی جدید یك موسسه كانادایی نشان می دهد حسن روحانی برای اینكه بتواند برای دومین بار در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود ممكن است با چالش روبرو باشد.»
درگزارش این روزنامه اقتصادی آمده است: «روحانی با سوالات زیادی از سوی رای دهندگان درباره نحوه برخورد او با مسائل اقتصادی و میزان كارآیی دستاورد مهمش یعنی توافق هسته ای مواجه است.»
روزنامه اقتصادی لزكو فرانسه افزود: «نظرسنجی موسسه كانادایی بصورت تلفنی و از 11 تا 14 آوریل همزمان با ثبت نام متقاضیان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری انجام شده است. در این نظرسنجی 1005 ایرانی شركت كرده اند. بزرگترین نگرانی روحانی، دیدگاه مردم درباره اقتصاد ایران است. اكثریت قاطع شركت كنندگان در این نظرسنجی، 91 درصد وضعیت اقتصادی خود را معمولی و در حد متوسط توصیف كرده اند.
این رسانه فرانسوی ادامه داد: «در پاسخ به این سوال كه مهمترین موضوعاتی كه رئیس جمهور بعدی با آن مواجه است چیست؟ افراد شركت كننده در این نظرسنجی، بیشتر از هر چیز به مشكلات اقتصادی و بیكاری اشاره كرده اند.»
درادامه گزارش روزنامه فرانسوی لزكو آمده است: «یكی از كارشناسان موسسه كانادایی گفت روحانی از محبوبیت 62 درصدی برخوردار است. آمار و ارقام بخوبی نشان می دهد كه مردم از شرایط اقتصادی و بیكاری ناراحت هستند اما باورها اینگونه است كه رئیس جمهوری كنونی بهترین نامزد برای محقق كردن خواسته ایرانیان است. طی چند هفته آینده خیلی چیزها ممكن است، تغییر كند. هر كسی كه بتواند وعده های بهتر و معتبرتری برای حل بیكاری و مشكلات اقتصادی بدهد ممكن است، بتواند رئیس جمهوری آینده در این كشور شود.»


*** امریكن تینكر: رقابت انتخاباتی میان روحانی و رئیسی
نشریه اینترنتی آمریكایی «امریكن تینكر» در گزارشی درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: میرسلیم و هاشمی طبا چهره های مهمی در انتخابات آتی ایران نیستند. نظرسنجی ها نیز نشان می دهد كه قالیباف و جهانگیری به نفع متحدان خود كنار می كشند. در نتیجه، رقابت انتخاباتی، بین روحانی و رئیسی و روحانی برگزار می شود.

*** گزارش المانیتور درباره رئیسی و كابینه احتمالی او
پایگاه اینترنتی ' المانیتور' با اشاره به حضور شماری از وزیران و مدیران ارشد دولت های نهم و دهم ایران در ستاد انتخاباتی و در كنار ابراهیم رئیسی هنگام ثبت نام، این سوال را مطرح كرد كه «آیا ابراهیم رئیسی نامزد محافظه كاران (اصولگرایان) در حال احیای كابینه دولت قبل است؟»
این تارنمای آمریكایی در تفسیری نوشت: زمانی كه ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی، یك نهاد مذهبی قوی در ایران، ورودش را به عرصه انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام كرد، بر این مساله تاكید داشت كه بصورت مستقل و برای همه ایرانی ها كاندیدای این انتخابات شده است و خود را از گروه بندی های سیاسی فعلی در این كشور جدا كرد.
المانیتور افزود: با این حال، نمی توان هویت ابراهیم رئیسی را به عنوان یك محافظه كار (اصولگرا) در ایران رد كرد. رئیسی در یكی از اولین اقداماتش از زمان تایید به عنوان كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ، 'علی نیكزاد' را به عنوان رئیس ستاد انتخابات خود منصوب كرد. نیكزاد در كابینه دولت قبل فعالیت داشت كه از جمله فعالیتهای وی وزارت راه و شهرسازی بود. ابراهیم رئیسی در یكی از دیدارهایش، كه بصورت علنی منتشر شد، با سعید جلیلی مذاكره كننده ارشد هسته ای سابق ایران دیدار كرد. تارنمای متعلق به ابراهیم رئیسی تصاویر دیدار دوستانه ای از این دو مقام ایرانی منتشر كرد كه در حال خندیدن و راه رفتن در كنار هم هستند.
این تارنمای آمریكایی ادامه داد: پس از این دیدار، جلیلی گفت كه ابراهیم رئیسی در میان كاندیداهای اصلی بهترین گزینه است. سعید جلیلی یكی از منتقدان حسن روحانی رئیس جمهوری فعلی ایران بوده است. دیدار سعید جلیلی و ابراهیم رئیسی صرفا دیدار برای عكس گرفتن نبود. بلكه به گفته یك نماینده محافظه كار (اصولگرا) مجلس ایران، این دیدار با هدف ارائه دیدگاههای جلیلی در مورد سیاست خارجی برگزار شد و این احتمال نیز وجود دارد كه رئیسی از جلیلی بخواهد به كابینه اش بپیوندد.
المانیتور اضافه كرد: از ابتدا نشانه هایی وجود داشت مبنی بر اینكه رئیسی به دنبال كمك از مقامات دولت قبل در كارزار انتخاباتش است. زمانی كه رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری در وزارت كشور نام نوشت، همراه وی 'مسعود میركاظمی' و 'فرهاد رهبر' بودند. میركاظمی در كابینه قبل به عنوان وزیر بازرگانی و همچنین وزیر نفت و فرهاد رهبر نیز به عنوان رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی فعالیت می كردند. به همراه آوردن این گونه افراد در میان شماری خبرنگار و تصویربردار در زمان نام نویسی در وزارت كشور آشكارا یك پیام سیاسی هدف دار بوده است.
این تارنمای آمریكایی تصریح كرد: رئیسی همچنین حمایت خود را از برخی از سیاستهای داخلی دولت قبل اعلام كرده است. كانال تلگرامی رئیسی در 23 آوریل (سوم اردیبهشت) یكی از اظهار نظرهای وی را در مورد مسكن مهر بازتاب داد. وی گفته بود: متاسفانه یك پروژه ملی كه به صنعت و اقتصاد كمك كرده و می توانست شغل ایجاد كند، تعطیل شده است.
المانیتور نوشت: مجلس ایران در ماه ژانویه (فروردین) به توقف احداث مسكن مهر رای داده بود. دفاع ابراهیم رئیسی از این گونه برنامه ها از جمله مسكن مهر به رغم ضعف های آشكار آن، نشان می دهد كه رئیسی همانند رئیس جمهوری قبلی بر استفاده از سخنوری های مردم پسند به عنوان بخشی از راهبرد انتخاباتیش طرح ریزی می كند.

***الشرق الاوسط: رقابت سرنوشت ساز انتخابات ایران
تارنمای روزنامه سعودی فرامنطقه ای الشرق الاوسط نیز در گزارشی درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: محافظه كاران (اصولگرایان) سرنوشت خود را تعیین كردند و درمورد لزوم قرار گرفتن در یك صف واحد در پشت سر «سید ابراهیم رئیسی» نامزد جبهه مردمی (نیروهای) انقلاب (اسلامی) ایران در انتخابات آتی ریاست جمهوری به اتفاق نظر رسیدند تا بدین ترتیب وحدت و به هم پیوستگی جبهه خود را حفظ كنند.
الشرق الاوسط با بیان اینكه اصولگرایان «به طور یكپارچه پشت رئیسی قرار گرفته اند»، افزود: این رقابت ها سرنوشت ساز است. رئیسی در مشهد از چند ماه قبل تولیت آستان قدس رضوی را برعهده دارد كه یكی از بزرگ ترین موسسه های خیریه اسلامی در جهان محسوب می شود.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران همزمان با انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و نخستین انتخابات میاندوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه 29 اردیبهشت ماه 96 برگزار می شود.
اروپام**1572**1590

سرخط اخبار جهان