۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۱۴
کد خبر: 82502012
T T
۰ نفر
رئیس سابق سیا: كره شمالی در پنج سال آینده قادر به هدف قرار دادن غرب اقیانوس آرام با سلاح اتمی است

تهران-ایرنا- مایكل هیدن رئیس سابق سازمان اطلاعات مركزی آمریكا (سیا) گفت: كره شمالی در پنج سال آینده قادر به هدف قرار دادن شمال غرب اقیانوس آرام با سلاح اتمی خواهد بود.

به گزارش ایرنا، شبكه تلویزیونی آمریكایی سی ان ان امروز شنبه با مایكل هیدن (Michael Hayden) رئیس سابق سازمان اطلاعات مركزی آمریكا (سیا) و آژانس امنیت ملی آمریكا (NSA) درباره تهدیدها و اقدامات تجاوزگرانه دولت ترامپ در 90 روز ریاست جمهوری او به گفت و گو نشست.
سی ان ان در این گفت و گو با مایكل هیدن كه ژنرال بازنشسته نیروی هوایی آمریكاست، ابتدا گفت: به نقشه جهان نگاه كنید، بسیار هراسناك است، دولت ترامپ، سوریه را موشك باران كرد. بزرگترین بمب غیر هسته ای پس از جنگ جهانی دوم را بر روی افغانستان پرتاب كرد. ناوگروه ضربتی را به سوی سواحل كره شمالی اعزام كرد و اكنون وزیر امور خارجه آمریكا بحث ایران را پیش كشیده است، زمانی كه این موارد را كنار یكدیگر قرار می دهید و به آن نگاه می اندازید، این اقدامات بسیار هولناك است.
مجری سی ان ان سپس از مایكل هیدن پرسید: آیا ترامپ به اندازه كافی زیرك است كه موشك شلیك كند، بمب پرتاب كند و بطور همزمان علیه چندین حكومت كاملا متفاوت در جهان با لحنی تند سخن بگوید؟
رئیس سابق سیا پاسخ داد: اینها تصمیم گیری های بسیار مهم متفاوتی هستند و از اقدام ترامپ در قبال سوریه حمایت می كنم چرا كه پاسخی درست در زمان به موقع بود.
هیدن افزود: درمورد بمب MOAB (مادر بمب ها) كه درافغانستان انداخته شد، این تصمیم كاخ سفید نبود، اما ماحصل كاخ سفید همانند آنچه در دولت پیشین صورت گرفته بود، محسوب می شود چرا كه (كاخ سفید) تلاش دارد اتخاذ تصمیم گیری ها را تا آنجایی كه می تواند از خود دور كرده و تا رده فرماندهان نظامی آمریكایی در منطقه سوق دهد و به آنها بسپارد تا بدون نیاز به تماس گرفتن با واشنگتن و هر زمان كه خواستند چنین كارهایی را انجام دهند.
رئیس سابق سیا درباره نحوه سخن گفتن دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا در قبال كره شمالی، آن را «لفاظی های درستی» دانست و گفت: كره شمالی قادر خواهد بود در عرض چهار تا پنج سال آینده شهر 'سیاتل' (واقع در ایالت واشنگتن) را با سلاح اتمی هدف قرار دهد.
مجری سی ان ان از وی پرسید: آیا لفاظی های تحریك آمیز ترامپ خطر وقوع یك جنگ را افزایش نمی دهد؟
مایكل هیدن با پذیرفتن ضمنی این امر بار دیگر به سی ان ان گفت: با توجه به خطر مشخص كنونی قابل قبول، كره شمالی در نیم دهه آینده (پنج سال آینده) قادر به هدف قرار دادن شمال غرب اقیانوس آرام با سلاح اتمی خواهد بود.
رئیس سابق سیا افزود: سخنان تند ترامپ، حضور 'مایك پنس' (معاون ترامپ) در روزهای اخیر در منطقه خاوردور و اقیانوسیه و اعزام ناو گروه 'كارل وینسون' به شبه جزیره كره، تمامی اینها ارسال یك پیام است، نه فقط پیامی برای كره شمالی بلكه برای چین است تا از نفوذ خود بر كره شمالی بهره گیرد.
در بخش دیگری از این گزارش، سی ان ان به قرار گرفتن جنگنده های سوریه در پایگاههایی در غرب این كشور كه در آن جنگنده های روسی نیز قرار دارند و در حمله موشكی اخیر آمریكا در امان بودند، پرداخت و پرسید: آیا در نهایت حملات هوایی آمریكا منجر به بار آمدن تلفات جانبی برای روس ها در سوریه نخواهد شد؟ آنگاه شما دیگر با یك تقابل مستقیم بین آمریكا و روسیه مواجه خواهید بود؟
هیدن این امر را پذیرفت و گفت: شما درست می گویید، سوریه اكنون تحت چتر دفاعی روسیه قرار دارد.
رئیس سابق سیا افزود: چنانچه ما كاری در راستای منافع خود به دلیل خطر رویارویی با روس ها انجام ندهیم، آنگاه دست برتر را نخواهیم داشت.
اروپام **1302** مترجم: بهروز وفاداری ** انتشار دهنده: زهرا هژبری