۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۴۸
کد خبر: 82500716
T T
۰ نفر

ركورد جدید رنگ‌های قابل تشخیص درمیكروسكوپ

۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۴۸
کد خبر: 82500716
ركورد جدید رنگ‌های قابل تشخیص درمیكروسكوپ

تهران - ایرنا - محققان دانشگاه كلمبیا راهكاری یافته‌اند كه رنگ‌های قابل تشخیص در میكروسكوپ را تا 24 رنگ افزایش می‌دهد.

به گزارش روز جمعه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس، چشم انسان قادر است حدود یك میلیون رنگ مختلف را تشخیص دهد؛ اما این قابلیت در میكروسكوپ‌های مورد استفاده در تحقیقات به پنج رنگ محدود می‌شود.
ساختارهای رنگی درون سلول‌ها امكان ردگیری آثار داروها، عملكرد بیومكانیكی سلول‌ها و رویه‌های متابولیك پیچیده در بدن را فراهم می‌كنند. تاكنون محققان برای مشاهده مواد سلولی دو راه پیش‌رو داشتند كه یكی تحت عنوان میكروسكوپ‌های فلوروسنس و دیگری تحت عنوان طیف‌سنجی رامان شناخته می‌شود.
در روش اول مواد مورد نظر ابتدا به تركیبات شیمیایی فلوروسنت آغشته شده و سپس با استفاده از نورپردازی با طول موج خاص، ساختارهای آن از یكدیگر تفكیك می‌شوند. این شیوه امكان تشخیص پنج رنگ و در نتیجه پنج ساختار متفاوت را فراهم می‌كند و برای مشاهده سایر ساختارها باید مواد شیمیایی پاك شده و این رویه مجددا تكرار شود.
در روش دوم از پرتوهای لیزر و تحلیل طیف‌های حاصل از تابش لیزر روی مواد موردنظر برای تشخیص تركیبات شیمیایی استفاده می‌شود. اما در این شیوه تنها مولكول‌هایی قابل تشخیص هستند كه میلیون‌ها عدد از آن‌ها در ماده مورد بررسی وجود داشته باشد.
محققان برای حل مشكل هردو شیوه مذكور را ادغام و شیوه جدیدی موسوم به electronic pre-resonance stimulated Raman scattering یاepr-SRS ابداع كردند. در این شیوه جدید برای تشخیص یك مولكول كافی است تنها 30 عدد از آن موجود باشد و میكروسكوپ قادر به تشخیص 24 رنگ است.
محققان در آزمایشات اولیه با استفاده از این شیوه توانستند سلول‌های مختلف بافت مغز را در 24 رنگ متفاوت با موفقیت مشاهده كنند. این سیستم جدید علاوه بر مشاهده درون سلول‌ها، امكان مشاهده روابط بین سلول‌ها را نیز فراهم می‌كند.
انواع مختلف سلول‌ها، كاربردهای متفاوتی دارند و محققان معمولا هر بار یك نوع سلول را مورد بررسی قرار می‌دهند؛ اما با استفاده از شیوه epr-SRS اكنون می‌توانند چندین نوع سلول مختلف را به طور همزمان مورد بررسی قرار داده و نحوه تعامل آن‌ها را با یكدیگر مشاهده كنند.
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Nature منتشر شده است.
علمی (6)**9259**1440
مترجم: سپیده علی كاشانی** انتشار: گلشن
۰ نفر