۳۱ فروردین ۱۳۹۶، ۲۰:۱۱
کد خبر: 82500327
T T
۰ نفر
استاندار خراسان رضوي: بستر همكاري با تاتارستان فراهم شد

مشهد- ايرنا- استاندار خراسان رضوي گفت: در سفر رئيس جمهور تاتارستان به اين استان بسترها و زمينه هاي همكاري طي تفاهمهاي اوليه توسط بخش دولتي فراهم شد.

عليرضا رشيديان روز پنجشنبه در جريان امضاي تفاهمنامه همكاريهاي مشترك بين خراسان رضوي و تاتارستان افزود: هم اينك زمان آن است كه فعالان اقتصادي و تجاري وارد عمل شوند.
وي يكي از اين زمينه ها را همكاري در حوزه پزشكي ذكر و بيان كرد: سفارت فدراسيون روسيه براي تسهيل تعاملات بازرگانان و دانشگاهيان خراسان به منظور حضور در تاتارستان قول مساعد داد و با توجه به معرفي نامه هايي كه براي افراد صادر مي شود در زمينه صدور ويزاي تجاري مساعدت لازم را داشته باشند.
استاندار خراسان رضوي ادامه داد: براي آينده هم در چارچوب توافقات انجام شده و لغو ويزايي كه بين روساي جمهوري ايران و روسيه توافق شد شاهد توسعه گردشگري و مسافران و توسعه مبادلات بيش از گذشته خواهيم بود.
وي گفت: محورهاي همكاري در حوزه ترانزيت، امور پولي و بانكي و نيز استاندارد كالايي بود كه تفاهمها و گفت و گوهاي اوليه صورت گرفت زيرا امروز از جمله مسائل مهم تبادل كالا بين دو طرف است از اين رو استاندارد كالا در تاتارستان و نيز خراسان رضوي بايد به هم نزديك شود تا صادرات مستمر و با دوامي را شكل دهد.
رشيديان افزود: در حوزه دانشگاهي و علمي از جمله سلولهاي بنيادي، فرصتهاي تحقيقاتي و تبادل استاد و دانشجو نيز اقدامات لازم انجام مي شود زيرا دانشگاه قازان از بزرگترين دانشگاههاي منطقه و داراي ظرفيت بالايي است.
وي همچنين گفت: مردم تاتارستان در گذشته تاريخي خود زبان فارسي را داشته اند و هم اينك هزار كلمه فارسي در زبان تاتاري وجود دارد. از اين رو ظرفيت لازم براي گسترش آموزش زبان فارسي در دانشگاه قازان وجود دارد.
استاندار خراسان رضوي به انتخاب مشهد به عنوان پايتخت فرهنگ جهان اسلام نيز اشاره و بيان كرد: موضوع تعاملات فرهنگي براي ما و تاتارستان در راستاي گسترش ارتباطات با كشورهاي اسلامي مهم است. بدين منظور از جمله اقدامات در آينده نزديك تعاملات در بحث مبادله اسناد تاريخي است كه اميدواريم شروعي براي همكاريهاي فرهنگي بيشتر باشد.
وي افزود: طي سفر كنوني رئيس جمهور تاتارستان به مشهد به تفاهمهايي دست يافتيم كه اميد است با پيگيريهاي به عمل و اقدامات گسترده به سرانجام مطلوب بيانجامند.
رشيديان ادامه داد: با توجه به توافق بين ايران و روسيه براي خط اعتباري به منظور گشترش تعاملات بازرگانان دو طرف تلاش ما بر آن است در چارچوب اين تفاهمنامه بتوانند به صورت ويژه ظرفيت مشخصي را براي خراسان رضوي به منظور تسهيل فعاليت بازرگانان و فعالان اقتصادي استان تعيين كنند.
رئيس جمهور تاتارستان كه در راس هياتي اقتصادي ديشب به دعوت استاندار خراسان رضوي وارد مشهد شده بود عصر امروز اين شهر را ترك كرد.
خبرنگار: فاطمه يوسفي **انتشاردهنده: حسين كريم زاده
1906/1858
۰ نفر