۳۱ فروردین ۱۳۹۶، ۱۹:۵۴
کد خبر: 82500309
T T
۰ نفر

كنگره بين المللي سهراب سپهري در كاشان برگزار مي شود

۳۱ فروردین ۱۳۹۶، ۱۹:۵۴
کد خبر: 82500309
كنگره بين المللي سهراب سپهري در كاشان برگزار مي شود

كاشان - ايرنا - رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كاشان گفت: با هدف بزرگداشت مقام سهراب سپهري شاعر و نقاش پرآوازه ايراني كنگره بين المللي اين شاعر بزرگ و افتخار ملي در نيمه دوم سال جاري در اين شهرستان برگزار مي شود.

مصطفي جوادي مقدم عصر پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا از سهراب سپهري به عنوان شخصيت برجسته شعر و نقاشي ايران وجهان ياد كرد و افزود: به درخواست دوستداران شعر و نقاشي، خانواده و دوستان اين شاعر و نقاش پرآوازه ايراني در حال برنامه ريزي براي برگزاري اين كنگره بين المللي در كاشان هستيم تا در صورت پشتيباني مالي هر چه زودتر اين كنگره برگزار شود.
وي با اشاره به رويكرد و توجه بيش از پيش دولت يازدهم درحوزه فرهنگي كشور اظهاركرد: مسئولان كاشان نيز با تلاش و مساعدت فرهيختگان و علاقمندان به فرهنگ و شعر گام هاي موثري در اين زمينه برداشته اند و اميدواريم در برگزاري اين كنگره بين المللي مانند گذشته همكاري لازم را داشته باشند.
وي تاكيد كرد: مفتخريم سهراب سپهري شاعر و نقاش پرآوازه جهاني اهل كاشان بوده و آوازه او نه تنها در ايران بلكه مرزهاي ساير كشورها را يكي پس از ديگري درنورديده است.
جوادي مقدم با بيان اين كه سهراب سپهري در دوره اي از زندگي خود در اداره فرهنگ و هنر كاشان مشغول بكاربوده است افزود: با توجه به بايگاني مفصل اين اداره در تلاش هستيم پرونده اين شاعر و نقاش را در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كاشان پيدا كنيم تا اطلاعات بيشتري از اين شخصيت بين المللي داشته باشيم.
وي با انتقاد از انتقال موزه سهراب سپهري به كرمان تصريح كرد: پيگير هستيم تا موزه اين شاعر به زادگاه خود در كاشان منتقل شود و يادمان تا موزه اي از وي داشته باشيم.
وي با بيان اين كه آثار نقاشي سهراب سپهري در دسترس نيست و جمع آوري هم نشده است اظهار داشت: تابلوهاي نقاشي وي با قيمت هاي نجومي و ميلياردي در بازارهاي دبي و ابوظبي خريد و فروش مي شود كه اين هزينه ها مانع جمع آوري آثار نقاشي او شده است.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كاشان هم چنين از برگزاري مراسم سي و هفتمين سالگرد درگذشت سهراب سپهري با حضور خانواده وي در جمعه اول ارديبهشت ماه (فردا) خبر داد و گفت: اين مراسم در مشهد اردهال مدفن سپهري برگزار شده و رونمايي از سرديس سپهري وافتتاح نگارخانه سهراب سپهري در اين روز انجام خواهد شد.
وي ادامه داد: سرديس سهراب با هنر استاد بابايي و هزينه اي بالغ بر 200 ميليون ريال ساخته شده كه در پايان مراسم در مجتمع خورشيد اردهال رونمايي خواهد شد.
وي اجراي طرح هاي نقاشي توسط تعدادي از نقاشان چند روز قبل از برگزاري مراسم روي ديوارهاي سالن اجتماعات سهراب سپهري و افتتاح گالري سهراب سپهري نيز در همان روز با مساحت 300 متر مربع در مجتمع گردشگري خورشيد اردهال خبر داد.
مراسم سالگرد سهراب سپهري ساعت 16 روز جمعه اين هفته همزمان با سالروز فوت سهراب در مجتمع گردشگري خورشيد اردهال واقع در مشهد اردهال كاشان آغاز مي شود.
سهراب سپهري در چهارم دي ماه سال 1307 شمسي در شهر كاشان متولد شد، اولين مجموعه شعر او با نام مرگ رنگ سال 1330 منتشر شد.
زندگي خواب‌ها ، آوار آفتاب، صداي پاي آب، شرق اندوه ، حجم سبز ، ما هيچ ما نگاه ، در كنار چمن و هشت كتاب از آثار اين شاعر كاشاني است.
سهراب سپهري اول ارديبهشت‌ سال 1359بدرود حيات گفت و در جوار امامزاده سلطان علي‌ بن اما محمد باقر (ع) واقع در مشهد اردهال كاشان در صحن شرقي امامزاده معروف به صحن سردار به خاك سپرده شد.
7408/7472 * خبرنگار: حسين منصوري فر* انتشاردهنده: علي شريفي
۰ نفر