۳۱ فروردین ۱۳۹۶، ۱۷:۵۰
کد خبر: 82500197
T T
۰ نفر
ایران به هاب منطقه ای بزرگ ترین خودروساز چین تبدیل می شود

شانگهای- ایرنا- مدیر تجارت خارجی شركت سایك موتور چین گفت: ایران هاب منطقه ای تولید محصولات این شركت خواهد بود و برابر توافقات حاصله، 30 درصد تولیدات شركت «ام جی پارس موتور تبریز» به كشورهای خاورمیانه صادر می شود.

به گزارش ایرنا، لین یونگ (Lin Yong) مدیرعامل شركت ام جی پارس موتور تبریز كه 50 درصد سرمایه آن متعلق به بزرگ ترین خودرو ساز چینی است، در یك مصاحبه مطبوعاتی در شانگهای در پاسخ به خبرنگار اقتصادی اعزامی ایرنا، افزود: نخستین هدف ام جی پارس موتور، سهم گیری از بازار داخلی ایران است كه در ابتدا پنج درصد هدف گذاری شده و شامل تولید بیش از 50 هزار خودرو در سال است.
وی اظهار كرد: اما در حقیقت، ما برای آینده به بیش از این میزان فكر می كنیم.

**انتقال فناوری و دانش فنی به ایران هدف قطعی سایك موتور
یونگ در پاسخ به این سوال كه آیا دانش فنی و فناوری تولید نیز به ایران منتقل می شود، گفت: به طور قطع؛ به دلیل تحریم ها و عقب ماندن فناوری تولید ایران، خودروهای مجهز به سیستم های نوین نمی توانند با فناوری موجود ایران تولید شوند و ما وقتی محصولاتمان را در ایران تولید می كنیم، در حقیقت این خواسته و هدف به ویژه در بخش بومی سازی را تامین می كنیم و در واقع فناوری و دانش فنی محصولات خود را به ایران منتقل می كنیم.
به گفته وی، در شروع كار 20 درصد ساخت خودرو و در 2 سال آینده دستكم 50 درصد آن در ایران انجام می شود.

**تولید خودرو مناسب برای بازار ایران
مدیر تجارت خارجی سایك موتور در پاسخ به این سوال كه آیا خودرو مناسبی برای بازار ایران طراحی خواهد شد؟ گفت: ما در حقیقت این كار را كرده ایم. طراحی و ساخت خودروی ام جی 360 به اتمام رسیده و به بازار ایران عرضه شده است.
یونگ اضافه كرد: همچنین ما در حال مذاكره برای ارتقاء خودروی شاسی بلند (اس یو وی) فعلی خود در ایران در طول سال جاری میلادی هستیم و اوایل سال آینده نیز خودروی اس یو وی دیگری به بازار ایران عرضه می شود.
به گفته وی، خودروی مدل ام جی 360 كه مجهز به سیستم های نوین است، برای بازار ایران مناسب تر از سایر خودروهای موجود در این بازار است.

**برنامه توسعه خدمات پس از فروش
مدیر تجارت خارجی بزرگ ترین خودروساز چین كه یك شركت دولتی است، در مورد برنامه این شركت برای ارتقاء خدمات پس از فروش در ایران گفت: پس از هفت سال تلاش برای بهبود رتبه خدمات پس از فروش خودروهای چینی در ایران، بر اساس یك مطالعه، این رتبه در سال 2015 معادل 6 بوده كه رتبه بسیار خوبی است اما ایده آل و مطلوب نیست و ما تلاش می كنیم رتبه بهتری به دست آوریم.
وی یادآور شد: ما پیش تر با ایران سرمایه گذاری مشترك انجام داده ایم و در آینده نزدیك، انبار قطعات و مراكز خدمات پس از فروش بیشتری برای برند های سایك موتور در ایران ایجاد خواهیم كرد.
وی افزود: همچنین ما برای انجام امور تعمیر خودرو و آموزش فنون آن به مكانیك های ای ایرانی، افراد متخصصی را به ایران اعزام خواهیم كرد.
مدیرعامل ام جی سایك موتور تبریز تاكید كرد: در بلندمدت نیز سیستم كامل خدمات پس از فروش را برای مشتریان ایرانی خود راه اندازی می كنیم.
به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به شانگهای، شركت صنایع خودروسازی شانگهای یا همان سایك (SAIC)، از بزرگترین شركت های تولید خودرو چین به شمار می رود، ۵۰ درصد سهام ام جی موتور تبریز ایران را در اختیار دارد.
سایك موتور اكنون با شركت ام جی پارس موتور تبریز قرارداد همكارِی دارد و قرار است در اواسط سال جاری میلادی 2 مدل خودرو روانه بازار ایران كند.
در نمایشگاه بین المللی خودروی شانگهای 2017 كه در این شهر تجاری برپا شده، بیش از یك هزار و صد شركت خودروسازی چینی و حدود 300 خودرو ساز خارجی شركت كرده اند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام **1063** 2022**2025* خبرنگار:رفعت كرمی مهر**انتشار: لیلا جودی