۳۰ فروردین ۱۳۹۶، ۲۳:۱۱
کد خبر: 82499410
T T
۰ نفر

سفیر روسیه در كابل: ناتو در افغانستان ناكام بوده است

۳۰ فروردین ۱۳۹۶، ۲۳:۱۱
کد خبر: 82499410
سفیر روسیه در كابل: ناتو در افغانستان ناكام بوده است

كابل - ایرنا - سفیر روسیه در كابل گفت كه ماموریت سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) در افغانستان برای مبارزه با تروریسم و مواد مخدر بوده است، اما این دو پدیده نسبت به گذشته در این كشور افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، «الكساندر مانتیتسكی» روز چهارشنبه در یك نشست خبری افزود كه امریكا و ناتو بعد از یك و نیم دهه مبارزه با تروریسم در افغانستان نتوانسته اند بر این پدیده پیروز شوند.
وی، از گروه طالبان به عنوان یك نیروی سیاسی یاد كرد و گفت كه برای پایان یافتن بحران در افغانستان باید با طالبان گفت و گو شود.
سفیر روسیه در كابل افزود كه مسكو از دولت قانونی افغانستان و برقراری صلح با مالكیت افغان ها حمایت می كند.
وي تصریح كرد «گفت و گو تنها راه حل مرتفع كردن مشكلات افغانستان است و بدون تردید دست یافتن به نتایج مورد نظر ناشی از گفت و گوها در كوتاه مدت حاصل نخواهد شد و نیازمند زمان است.»
مانتیتسكی گفت كه در صورت تمایل دولت وحدت ملی افغانستان، مسكو حاضر است به عنوان میانجی، زمینه گفت و گوها میان طالبان و حكومت افغانستان را فراهم كند.
وی در عین حال افزود كه روسیه از صلح گروه طالبان با دولت افغانستان در شرایطی حمایت می كند كه این گروه رابطه خود را با القاعده قطع كند و قانون اساسی كشور خود را بپذیرد.
سفیر روسیه گفت كه در هر صورت روند صلح در افغانستان یك موضوع بین الافغانی است و افغان ها خود باید مسائل و مشكلات خود را حل كنند.
وي، انتشار برخی گزارش ها در باره ارتباط روسیه با طالبان را رد كرد و گفت كه نباید روابط مسكو و كابل تحت تاثیر تبلیغات منفي قرارگیرد و ملاك داوری ها باید اظهارات رسمی دستگاه های دیپلماسی دو كشور باشد.
این دیپلمات ارشد روس خاطر نشان كرد كه شماری از دیگر كشورها از جمله امریكا، با طالبان ارتباط دارند، اما روسیه به دنبال برقراری رابطه با طالبان نبوده است.
سفیر روسیه در افغانستان، تحركات گروه موسوم به جنبش اسلامي ازبكستان را كه از مدت ها قبل با گروه داعش در افغانستان متحد شده است، یك تهدید جدی برای مسكو دانست و گفت كه گروه داعش تلاش می كند از طریق شمال افغانستان به آسیاي مركزي نفوذ كند.
وی گفت كه روسیه تمایل دارد برای مبارزه با مواد مخدر، تروریسم به ویژه گروه داعش با دولت افغانستان همكاری كند، اما امریكا تمایل ندارد كه مسكو در مبارزه با داعش در افغانستان سهیم شود و این موضوع نگران كننده است.
مانتیتسكی در این نشست از توسعه روابط امنیتی و نظامی با افغانستان استقبال كرد.
آساق**1610

سرخط اخبار جهان