۲۹ فروردین ۱۳۹۶، ۱۳:۱۵
کد خبر: 82497299
T T
۰ نفر

ابداع دستگاهی كه افكار انسان را می‌خواند

۲۹ فروردین ۱۳۹۶، ۱۳:۱۵
کد خبر: 82497299
ابداع دستگاهی كه افكار انسان را می‌خواند

تهران- ایرنا- محققان دستگاهی ابداع كرده اند كه با تشخیص امواج مغزی انسان ها می تواند افكار آنها را بخواند. این موفقیت احتمالا در نهایت می تواند افراد مبتلا به 'سندرم قفل شدگی' را قادر سازد تا ارتباط برقرار كنند.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از روزنامه ایندیپندنت، با این حال محققان تاكید كردند كه این سیستم تا حدودی نتیجه بخش است، بطوریكه میزان موفقیت آن در تشخیص اعداد از صفر تا 9 ، 90 درصد و میزان موفقیت آن در تشخیص تك هجاهای زبان ژاپنی 61 درصد بوده است.
اما در بیانیه ای در خصوص این تحقیق كه توسط پژوهشگران دانشگاه فناوری 'تویوهاشی' در ژاپن منتشر شده، آمده است كه براساس این مطالعه، در اینده نزدیك امكان ساخت یك دستگاه كارآمد برای خواندن افكار افراد و بازتاب آنها به دیگران میسر است.
آنها حتی این احتمال را مطرح كردند كه تنها در عرض پنج سال بتوان دستگاهی برای خواندن افكار انسان ساخت كه به راحتی توسط یك اپلیكیشن تلفن همراه اداره شود.
محققان دانشگاه تویوهاشی در این تحقیق جدید با استفاده از نوار مغزی (EEG)، امواج مغزی افراد را در حین صحبت كردن كنترل كردند.
سپس آنها با استفاده از 'فراگیری ماشینی' و مطابق با رویه ای كه برای ساخت هوش مصنوعی استفاده می شود، امواج مغزی افراد را با هجاها و اعداد مطابقت دادند.
در بیانیه دانشگاه تویوهاشی آمده است كه فناوری ابداع شده می تواند اعداد صفر تا 9 را با 90 درصد دقت و با استفاده از امواج مغزی و یا نوار مغزی كه در حین شمارش اعداد گرفته می شود، تشخیص دهد.
همچنین این دستگاه در تشخیص 18 تك هجای ژاپنی به دقت 61 درصدی دست یافت كه این عملكرد از عملكرد تحقیقات قبلی بهتر بود.
این گروه تحقیقاتی چارچوب پژوهشی متفاوتی ابداع كردند كه می تواند در یك سری داده های كوچك به عملكرد بالایی دست یابد.
آنها اكنون برنامه دارند یك ' رابط مغز و كامپیوتر' ابداع كنند كه بتواند لغاتی را كه تنها تصور می شوند و ادا نمی شوند، شناسایی كند.
این فناوری در وضعیت سندرم قفل شدگی كه به عدم تحرك اندام ها در عین حفظ هوشیاری اطلاق می شود و نیز برای افراد معلول كه توانایی ارتباط كلامی خود را از دست داده اند، احتمالا می تواند كمك كننده باشد.
علمی**2038**
مترجم: درنا محمدیان* انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر