۲۸ فروردین ۱۳۹۶، ۲۰:۰۹
کد خبر: 82496515
T T
۰ نفر
سومين مانور ملي - منطقه اي جستجو و نجات دريايي در خزر برگزار شد

انزلي - ايرنا - سومين مانور ملي و منطقه اي جستجو و نجات دريايي و مقابله با آلودگي هاي نفتي در درياي خزر در بندرگاه انزلي برگزار شد .

به گزارش ايرنا مديركل بنادر و دريانوردي گيلان عصر دوشنبه در حاشيه برگزاري اين مانور در جمع خبرنگاران اظهار كرد : در راستاي افزايش آمادگي براي نجات جان افراد ، اطفاء حريق و همچنين شناخت نقاط قوت و ضعف مجموعه در هنگام بروز حوادث براي كشتي ها در محدوده آب هاي استان، اقدام به برگزاري اين مانور كرده ايم.
حسين چراغي افزود: اين مانور با استفاده از 14 فروند شناور ، 2 بالگرد ، 150 تن از نيروهاي عملياتي بنادر و دريانوردي گيلان و تجهيزات پيشرفته مقابله با آلودگي نفتي و امداد و نجات در محدوده حوضچه مجتمع بندري انزلي برگزار شد.
وي تصريح كرد: علاوه بر افزايش آمادگي ، واكنش و همكاري براي مقابله با آلودگي نفتي در دريا و نجات جان افراد در سوانح دريايي ، ارزيابي تجهيزات دريايي و هوايي در منطقه، سنجش ميزان توانايي و مهارت پرسنل در اجراي عمليات و كشف نقاط قوت و ضعف آنان از ديگر اهداف برگزاري اين مانور است .
چراغي با اشاره به نمايش توان تجهيزاتي ، برنامه ريزي و عملياتي براي تبديل بندرانزلي به مركز جستجو و نجات و مقابله با آلودگي دريايي در خزر با اجراي اين مانور يادآور شد : اين اداره با برخورداري از شناورهاي تندرو، ايمن و مجهز و لايروب هاي پيشرفته در مواقع لزوم اقدام به برگزاري چنين مانورهايي مي كند و در مواردي به حادثه ديدگان كشتي ها و همچنين در موقع بروز آلودگي نفتي، خدمات ارائه كرده است.
وي با اشاره به مشاركت و همكاري منطقه چهارم دريايي ارتش ، هلال احمر، محيط زيست و هوانيروز در انجام اين مانور افزود: در اين مانور نمايندگان كشورهاي آذربايجان، فدراسيون روسيه، تركمنستان و قزاقستان شركت كننده در اجلاس منطقه اي كنوانسيون تهران نيز حضور داشتند.
به گزارش ايرنا مانور جستجو و نجات و مقابله با آلودگي هاي نفتي در خزر يكي از چهار پروتكل كنوانسيون تهران است كه براي نخستين بار اين مانور در سال 88 در بندرگاه انزلي برگزار و در سال 94 نيز دومين مانور جستجو و نجات و مقابله با آلودگي هاي نفتي در خزر در اين بندرگاه برگزار شده بود.
نخستين اجلاس منطقه اي كنوانسيون تهران پس از لازم الاجرا شدن آن و با هدف اجرايي شدن پروتكل آمادگي، واكنش و همكاري منطقه اي در مقابله با سوانح آلودگي نفتي با عنوان پروتكل آكتائو و كارگروه پايش و ارزيابي محيط زيست دريايي و همچنين بررسي پيش نويس پروتكل پايش، ارزيابي، دستيابي و تبادل اطلاعات با شعار خزر پاك و ايمن در گرو تعامل منطقه اي ، از روز گذشته (يكشنبه) در بندرانزلي آغاز شده و به مدت چهار روز ادامه دارد.
كنوانسيون تهران در راستاي مقابله با آلودگي هاي زيست محيطي و حفاظت از محيط زيست درياي خزر در سال 2003 ميلادي به امضاي پنج كشور ايران، جمهوري آذربايجان، قزاقستان ، روسيه و تركمنستان رسيده است.
بندرانزلي در 40 كيلومتري شمال غرب مركز استان گيلان واقع شده و بندرگاه آن با قدمت افزون بر 100 سال ، قديمي ترين و مجهز ترين بندر شمال كشور است .
خبرنگار: رضا اكبري ** انتشاردهنده: اميرحسين كبيري
7471/2007
۰ نفر