۲۸ فروردین ۱۳۹۶، ۱۷:۳۲
کد خبر: 82496367
T T
۰ نفر
هواشناسي در كشاورزي بيش از چهار هزار ميليارد ريال ارزش افزوده ايجاد كرد

همدان - ايرنا - رئيس سازمان هواشناسي كشور گفت: هواشناسي با خدمات خود در سال زراعي گذشته در 11 استان توانست در بخش كشاورزي چهار هزار و 220 ميليارد ريال ارزش افزوده ايجاد كند.

داود پرهيزكار روز دوشنبه در آيين معارفه مديركل هواشناسي استان همدان گفت: در سال زراعي 95-94 در مجموع يك ميليون و 200 هزار نفركار بر كشاورزي زير پوشش خدمات هواشناسي قرار گرفتند كه پس از ارزيابي در 11 استان مشخص شد كه با خدمات دهي به اين كاربران اين ميزان ارزش افزوده در بخش كشاورزي صورت گرفته است.
وي با بيان اينكه زيرپوشش قرار دادن كاربران كشاورزي يكي از اولويت هاي اين سازمان است گفت: كشاورزي و توليد مواد غذايي از عوامل استقلال كشور است و اگر در اين زمينه هواشناسي موفق عمل كند در تحقق اقتصاد مقاومتي نيز موثر است.
پرهيزكار با تاكيد بر اينكه در دولت يازدهم رويكرد و نگرش جديدي در اين سازمان ايجاد شده است گفت: در اين دولت سعي شده خدمات هواشناسي براي كاربر نهايي قابل فهم و قابل استفاده باشد.
وي اضافه كرد: در حال حاضر روزانه حدود 500 تا 600 هزار نفر براي دريافت اخبار به سايت هواشناسي مراجعه مي كنند كه اين تعداد در سال 92 تنها 250 هزار نفر بود و در يكي از روزهاي زمستان سال گذشته حدود 983 هزار نفر به سايت هواشناسي مراجعه كردند.
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: هواشناسي در حوزه مديريت بحران نيز خدمات زيادي انجام داده و با اطلاع رساني و اقدامات به موقع مانع بروز بسياري از خسارت ها و تلفات در سيل هاي اخير شده است.
پرهيزكار مثال زد: در بارش هاي اواخر سال گذشته در جهرم كه 500 ميلي متر در يك هفته بود با اطلاع رساني و اقدامات خسارتي ايجاد نشد و اگر تلفات و يا خسارتي در اين سيل ها ايجاد شود به دليل بي احتياطي خود مردم است.
وي با تاكيد بر برنامه ريزي براي آموزش همگاني افزود: اين سازمان در اين زمينه با موضوع واكنش سريع در خصوص حوادث احتمالي كتاب چاپ كرده است كه به زودي در اختيار مردم قرار مي گيرد.
پرهيزكار ادامه داد: در حال حاضر جايگاه هواشناسي در بين مسئولان نيز ارتقا يافته تا جايي كه نماينده اين سازمان در نشست هاي شوراي عالي آب ،مديريت بحران، آلودگي هوا و سرما زدگي حضوري فعال دارند.
به گزارش ايرنا، وظيفه اصلي سازمان هواشناسي كشور در راستاي تامين اهداف ملي و بين المللي، حفاظت از جان و مال مردم در مقابل مخاطرات مرتبط با آب، هوا و اقليم است.
تحقيق و شناخت كامل اتمسفر و كليه پديده هاي جوي وجمع آوري ، تنظيم و تجزيه و تحليل اطلاعات و آمارهاي هواشناسي و ارائه و كشف نتايج حاصله به منظور كمك به برنامه ريزي، پيشرفت و افزايش بازدهي موثر در فعاليت هاي كشاورزي، دامپروري، آب، آبياري، مخازن آب هاي زيرزميني، آبهاي سطحي، شهرسازي، سدسازي، تامين انرژي، تاسيسات شهري، آبرساني، سلامتي و بهبود ارتباطات هوايي، در يايي، زميني و مطالعات محيط زيست و ساير فعاليت هاي دريايي، آلودگي هوا، تعديل وضع هوا و غيره از مهمترين كاربرد هاي هواشناسي است.
گرايش هاي دانش هواشناسي در دسته هاي هواشناسي هوانوردي، هواشناسي كشاورزي، هواشناسي دريايي، هواشناسي فيزيكي، هواشناسي ديناميكي و همديدي، هواشناسي آبشناسي، كاوشهاي جوي، اقليم شناسي، شيمي جو و آلودگي هوا است.
بلاياي جوي به عنوان يك موضوع تاثير گذار و بسيار با اهميت در تمامي گرايشهاي بالا بايد مد نظر باشد ضمن اينكه با در نظر گرفتن هدف اصلي هواشناسي ( تامين آسايش براي جان و مال مردم) اهميت اين عامل به ويژه در گرايشهاي هواشناسي كشاورزي، اقليم شناسي و هواشناسي دريايي شاخص و با اهميت بيشتري جلوه مي كند.
اكنون 2 هزار و 500 كارشناس در بيش از چهار هزار و 500 ايستگاه هواشناسي كشور مشغول فعاليت هستند.
در اين آيين سعيد باقري به عنوان مديركل جديد هواشناسي همدان معرفي و از خدمات مهرداد حسيني تقدير شد.
2087/6993
خبرنگار: زهرا پيرنيا**انتشار: اكبر بهاروند