۲۸ فروردین ۱۳۹۶، ۱۷:۲۰
کد خبر: 82496354
T T
۰ نفر

خانه صادقي ها در شهداد مرمت و بازسازي مي شود

۲۸ فروردین ۱۳۹۶، ۱۷:۲۰
کد خبر: 82496354
خانه صادقي ها در شهداد مرمت و بازسازي مي شود

كرمان - ايرنا - فرماندار كرمان گفت: خانه صادقي ها از جمله اماكن تاريخي و ديدني بخش شهداد و يكي از ظرفيت هاي بالقوه اين شهرستان است كه به زودي عمليات مرمت و بازسازي آن آغاز مي شود.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومي فرمانداري كرمان محمدعلي توحيدي در جلسه اي كه به منظور بررسي و واگذاري بناي تاريخي خانه صادقي هاي شهداد به سرمايه گذار بخش خصوصي تشكيل شد افزود: شرايط خانه صادقي هاي شهداد مانند باغ فتح آباد كرمان است كه با دستور استاندار محترم در حال حاضر به يكي از زيباترين اماكن تاريخي و ديدني كرمان تبديل شده است.
وي تصريح كرد: در شهداد بايد اينگونه كارها را دنبال كرد و خانه صادقي ها نيز بايستي به بخش خصوصي واگذار شود تا مانند باغ فتح آباد به يكي از اماكن ديدني در شهداد تبديل شود.
وي با بيان اينكه شهداد دهليز داده هاي فراوان و عارضه هاي طبيعي كوير است افزود: در استانهاي ديگر هم كوير وجود دارد اما زيبايي هايي كه در كوير شهداد وجود دارد در آنها نيست.
فرماندار كرمان ادامه داد: كلوت، نبكا، رود شور، آسمان پر از ستاره كوير و ده ها اثر خدادادي و عارضه طبيعي ديگر در كوير شهداد وجود دارد كه همتا ندارد و با ثبت جهاني كوير لوت، شهداد به يكي از قطب هاي گردشگري استان تبديل شده است.
وي با اشاره به پتانسيل هاي فراوان بخش شهداد به ويژه در حوزه گردشگري تصريح كرد: اقتصاد شهداد را با همين ميزان سرمايه گذاري انجام شده، خارج از ركود و در مسير توسعه است.
توحيدي با اشاره به قياس سرمايه گذاري در بخش گردشگري با ساير موضوعات اقتصادي اظهار كرد: سرمايه گذاري در حوزه گردشگري با ساير سرمايه گذاري ها تفاوت دارد و مهمترين تفاوت آن در مزاياي فراوانش است كه ايجاد اشتغال بيشتر، شكوفايي اقتصاد منطقه و سود فراوان از اهم فوايد آن بشمار مي رود.
وي تاكيد كرد: در سرمايه گذاري ها دولت دنبال سود نيست، سود دولت، سود مردم منطقه و اشتغال جوانان و رونق اقتصادي شهداد است.
وي گفت: سرمايه گذاري و برنامه هاي بسيار خوب، قوي و مناسب در شهداد در حال انجام است و باعث شده شهداد در مسير توسعه و پيشرفت قرار گيرد كه براي شكوفايي هرچه بيشتر اقتصاد شهداد اين مسير بايد تداوم داشته باشد.
بنابراين گزارش خانه صادقي ها مكاني تاريخي با مساحت بيش از 500 مترمربع شامل عرصه و عيان با زيبايي هاي خاص معماري اسلامي قديمي از جمله بادگير، مسجد، آب كشاورزي و غيره است كه قدمت آن به دوران قاجاريه بر مي گردد.
مالكيت فعلي اين بنا متعلق به شهرداري شهداد است كه تاكنون هيچ برنامه مناسبي براي استفاده اقتصادي از آن وجود نداشته و پس از بازديد و دستور استاندار كرمان مبني بر مرمت و بازسازي آن در حال واگذاري به بخش خصوصي است.
بخش شهداد در 90 كيلومتري كرمان قرار دارد كه دروازه ورود به بيابان لوت است و محوطه هاي باستاني، كلوت هاي شهداد و طبيعت بكر و پوشش منحصر بفرد گياهي به عنوان يكي از جاذبه هاي منطقه به شمار مي رود.
تابستان سال گذشته بخشي از كوير لوت به عنوان اولين ميراث طبيعي ايران در فهرست آثار جهاني قرار گرفت.
خبرنگار: داود رجبي بهجت ** انتشار: رسول محمدحسني
7437/3028