۲۸ فروردین ۱۳۹۶، ۱۶:۲۳
کد خبر: 82496297
T T
۰ نفر
آلمان خواستار گفت و گوی احترام آمیز دولت تركیه با همه نیروهای سیاسی و اجتماعی شد

برلین - ایرنا - آنگلا مركل صدر اعظم آلمان روز دوشنبه از رجب طیب اردوغان رییس جمهوری آلمان خواست كه در پی همه پرسی این كشور یك گفت و گوی احترام آمیز با تمام گروههای سیاسی و اجتماعی تركیه دنبال كند.

به گزارش خبرگزاری آلمان ، مركل در بیانیه مشتركی با زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان گفت: دولت آلمان انتظار دارد كه دولت تركیه پس از این رقابت های شدید انتخاباتی ، اكنون یك گفت وگوی احترام آمیز را با تمام نیروهای سیاسی و اجتماعی در تركیه دنبال كند .
مركل با بیان اینكه آلمان به حق ترك ها برای تصمیم گرفتن درباره قانون اساسی خودشان احترام می گذارد، ‌در عین حال افزود : نتیجه نزدیك این همه پرسی نشان دهنده شكاف عمیق در جامعه تركیه است.
اردوغان در جریان مبارزات سیاسی همه پرسی از كشورهای آلمان و هلند انتقاد كرد و آنها را به علت جلوگیری از گردهمایی های سیاسی در دفاع از رای 'آری' در همه پرسی ، به رفتار مانند 'نازی ها' متهم كرد.
در این حال مركل در بیانیه روز دوشنبه خود خواستار بحث و گفت و گوی سیاسی با آنكارا در اسرع وقت شد.
به گزارش ایرنا، بر اساس نتایج غیر رسمی شمارش همه 167 هزار و 140 صندوق همه پرسی تغییرات قانون اساسی تركیه ، مردم تركیه با 51.4 درصد رای مثبت، به این همه پرسی 'آری' گفتند. بر اساس این نتایج كه توسط خبرگزاری آناتولی تركیه اعلام شده، 48.6 درصد از مردم این كشور در انتخابات دیروز به تغییرات پیشنهادی قانون اساسی برای گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی 'نه' گفته اند.
اروپام**1078**1908
مترجم:‌ بابك جعفری ** ناشر : افشار دارابی
۰ نفر