۲۸ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۱۵
کد خبر: 82495826
T T
۰ نفر
اصلاح و مرمت شبكه آبياري و زهكشي اولويت كاري وزارت جهاد كشاورزي

تبريز - ايرنا - مديركل دفتر شبكه هاي آبياري و زهكشي وزارت جهاد كشاورزي گفت: بر اساس تاكيدهاي رهبر معظم انقلاب و سياست هاي دولت، اصلاح و مرمت شبكه آبياري بخش كشاورزي در اولويت كاري اين وزارتخانه قرار دارد.

به گزارش ايرنا، جلال ابوالحسني روز دوشنبه در جلسه كارگروه كشاورزي، آب و منابع طبيعي ملكان افزود: از 2 ميليون و 200 هكتار شبكه اصلي آبياري و زهكشي در كشور، تاكنون يك ميليون و 300 هزار هكتار آن مرمت و اصلاح شده و بقيه نيز در حال اجراست.
وي اظهار كرد: تا 2 سال آينده از 230 هزار هكتار شبكه آبياري و زهكشي اصلاح شده بهره برداري خواهد شد.
ابوالحسني يادآوري كرد: بقيه شبكه هاي اصلي و فرعي كشور نيز در قالب برنامه ششم توسعه با تامين اعتبار مورد نياز اصلاح و مرمت مي شود.
مشاور معاون آب و خاك و رييس گروه طرح و برنامه وزارت جهاد كشاورزي نيز در اين جلسه از اختصاص 120 ميليارد ريال براي توسعه آبياري نوين و قطره اي و اصلاح و مرمت كانال هاي آبياري در ملكان خبر داد و گفت: 80 ميليارد ريال از اين اعتبار براي تكميل و بهره برداري از پمپاژ شهيد دهقان و 40 ميليارد ريال نيز براي اصلاح و مرمت كانال هاي ملكان هزينه مي شود.
سرور آذروند افزود: با تكميل و بهره برداري از پمپاژ شهيد دهقان تا 2 سال آينده 470 هكتار از باغ هاي انگور روستاهاي دميرچي و حسين آباد ملكان با روش هاي نوين و قطره اي آبياري مي شود.
فرماندار ملكان نير در اين جلسه از صرفه جويي 40 ميليارد متر مكعبي آب كشاورزي در 2 سال گذشته در اين شهرستان خبر داد و گفت: سهم و حق آبه اين شهرستان از سد شهيد كاظمي بوكان 92 ميليارد متر مكعب است كه صرفه جويي حاصل از آن به درياچه اروميه هدايت شده است.
محمدباقر خاني افزود: بر اثر بارندگي روزهاي گذشته از طريق رودخانه مردق چاي 5/3ميليون ليتر آب روانه درياچه اروميه شده كه اين ميزان با مجموع آب سرريز شده به اين درياچه در سه سال گذشته برابري مي كند.
شهرستان ملكان با 110 هزار نفر جمعيت در 155 كيلومتري تبريز مركز استان آذربايجان شرقي واقع است.
خبرنگار: قادر منجمي** انتشار دهنده: محمد رستگار
7228/8023/6183