۱۵ فروردین ۱۳۹۶، ۱۵:۲۰
کد خبر: 82481834
T T
۰ نفر
نخست وزیر تركیه: در كنار تركمن های كركوك خواهیم ایستاد

آنكارا- ایرنا- بینالی یلدریم نخست وزیر تركیه در دیدار با ارشاد صالحی رئیس جبهه تركمن‌های عراق گفت كه تركیه در كنار هم تباران خود و جمعیت تركمن شهر كركوك خواهد ایستاد.

به گزارش ایرنا و بر اساس اعلام روز سه شنبه منابع خبری نخست وزیری تركیه، یلدریم در دیدار دیشب خود با صالحی اعلام كرده است به رغم اظهارات غیرقابل قبول و اقدام بر انجام به اصطلاح رفراندوم استقلال در مناطق كردنشین عراق، تركیه در كنار هم تباران خود قاطعانه خواهد ایستاد.
بنا به این گزارش، اعلام برگزاری رفراندوم استقلال در مناطق كردنشین عراق و به خصوص شهر تركمن نشین كركوك را زیاده روی و غیرقابل قبول خواند و تاكید كرد: از تركمن های عراق می خواهیم كه بدون تبعیض بین مذاهب، متحد باشند و در برابر تصمیمات عجولانه در منطقه ایستادگی كنند.
بنا به این گزارش، ارشاد صالحی رئیس جبهه تركمن های عراق نیز از نخست وزیر تركیه به خاطر حمایت تركیه از تركمن ها قدردانی و بر تداوم همكاری دو طرف تاكید كرد.
به گزارش ایرنا، دیدار بینالی یلدریم نخست وزیر تركیه با ارشاد صالحی رئیس جبهه تركمن های عراق در پی برافراشتن پرچم اقلیم كُردنشین عراق در شهر كركوك و واكنش دولت های تركیه، ایران و عراق و نیز اعتراض تركمن های عراق نسبت به این موضوع، از اهمیت زیادی برخوردار است.
شورای اداری استان كركوك هفته گذشته به رغم خروج نمایندگان تركمن و عرب سنی از این نهاد، با اكثریت آرا درخواست نجم الدین كریم برای افراشتن پرچم اقلیم كردستان عراق را تصویب كرد و پس از آن پرچم اقلیم كردنشین عراق در دوایر اداری شهر كركوك نصب شد.
در پی این اقدام در استان كركوك، شماری از تركمان ها با در دست داشتن پرچم جبهه تركمانی در مقابل استانداری كركوك تجمع كرده و با حمل پلاكاردهایی ضمن تاكید بر مخالفت خود با تصمیم شورای استانی كركوك تصریح كردند؛ در صورتی كه پرچم اقلیم كردستان عراق در مراكز اداری این استان افراشته شود، آنها نیز پرچم خود را در اماكن عمومی نصب می كنند.
در پی این تنش ها، ریاست اقلیم كردستان عراق نیز با صدور بیانیه ای ضمن حمایت از تصمیم اخیر شورای استانی كركوك تاكید كرد: افراشتن پرچم اقلیم كردستان عراق در كركوك بسان افراشتن پرچم عراق در این استان اقدامی قانونی و طبیعی است.
ابراهیم كالین سخنگوی نهاد ریاست جمهوری تركیه نیز نصب پرچم اداره محلی كردستان عراق در ساختمان های دولتی شهر كركوك عراق را اشتباه خواند و گفت: تركیه مواضع و دیدگاه های خود را در این زمینه به مقامات و مسئولان ذیربط دولت محلی كُرد و دولت مركزی عراق انتقال داده است.
وی بیان كرد: این امر می تواند سبب ایجاد تنش جدید در اطراف كركوك و حتی در سراسر عراق یا در سایر مناطق این كشور شود و ما انتظار داریم كه مسئولان محلی برای جلوگیری از این اقدام، در این زمینه اقدام كنند.
بینالی یلدریم نخست وزیر تركیه نیز شنبه شب در مصاحبه با شبكه تلویزیونی سی.ان.ان.ترك و كانال.د تركیه اعلام كرد: دولت تركیه مخالف برافراشته شدن پرچم كردستان در شهر تركمن و عرب نشین كركوك بوده و این امر را مغایر صلح در منطقه می داند.
وی تعیین پرچم منطقه ای و نیز برافراشتن پرچم در منطقه ای خارج از حوزه حاكمیتی را دهن كجی به دولت مركزی، مغایر با قانون اساسی عراق و غیرقابل پذیرش خواند و افزود: تركیه در این زمینه در كنار دولت عراق قرار دارد و این امر را نمی پذیرد.
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه تركیه نیز روز چهارشنبه در مصاحبه با شبكه تلویزیونی دولتی تی.آر.تی تركیه نصب پرچم اقلیم كردستان عراق در كنار پرچم رسمی این كشور در ادارات و دوایر رسمی این شهر را اقدامی اشتباه خواند و در واكنش به این اقدام، گفت: تغییر بافت قومی آن منطقه اشتباه است.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری