۱۵ فروردین ۱۳۹۶، ۱۴:۳۱
کد خبر: 82481764
T T
۰ نفر

افزايش اعتبارات پژوهشي در بودجه سال 96

۱۵ فروردین ۱۳۹۶، ۱۴:۳۱
کد خبر: 82481764
افزايش اعتبارات پژوهشي در بودجه سال 96

تهران- ايرنا- براساس گزارش ارائه شده در كميسيون نخبگان و آينده نگاري علم و نوآوري دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، در لايحه بودجه سال 1396، اعتبارات برنامه‌اي تحقيق و توسعه 10 درصد، اعتبارات پژوهشي در رديف‌هاي متفرقه 44 درصد افزايش و سرجمع اعتبارات پژوهشي 7 درصد افزايش داشته است.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از شوراي عالي انقلاب فرهنگي، جلسه 62 كميسيون نخبگان و آينده نگاري علم و نوآوري دبيرخانه شورا با محوريت بررسي رشد اعتبارات پژوهشي و تحقيق و توسعه در لايحه بودجه سال 1396 و مقايسه آن با اعتبارات سال‌هاي گذشته برگزار شد.
در اين جلسه اعلام شد كه بر اساس بررسي‌هاي به عمل آمده، هزينه امور پژوهشي شركت‌ها، بانك‌ها و مؤسسات انتفاعي 20 درصد كاهش داشته است.
در ادامه گزارش ارائه شده در اين جلسه همچنين اعلام شد، در لايحه بودجه سال 96 اعتبارات پژوهشي در جدول 14 ماده واحده موضوع اجراي بند (2ـ8) سياست‌هاي كلي علم و فناوري 40 درصد افزايش، اعتبارات نوآوري در برنامه 10 درصد افزايش و كل اعتبارات پژوهشي (تحقيق و توسعه) 22 درصد افزايش داشته و متقابلا اعتبارات نوآوري در جدول 14 ماده واحده موضوع اجراي بند (2ـ8) سياست‌هاي كلي علم و فناوري 33 درصد و اعتبارات نوآوري 14 درصد كاهش داشته ولي در كل اعتبارات تحقيق و توسعه فناوري و نوآوري 16 درصد افزايش داشته است.
همچنين نسبت كل اعتبارات پژوهشي دولتي به توليد ناخالص داخلي (GDP) به قيمت‌هاي جاري بازار از سال 1391 به بعد روندي نزولي را طي كرده و بر اساس آمار ارائه شده، اين نسبت در سال 1390 (0.53 درصد)، در سال 1391(0.58 درصد)، در سال 1392(نيم درصد) در سال 1393 و 1394(0.43 درصد) در سال 1395 (0.44 درصد) بوده و اين نسبت در لايحه بودجه سال 1396 (0.39 درصد) تعيين شده و اين نكته نيز مورد تاكيد قرار گرفت كه اين نسبت‌‎ها از اعتبارات پيش بيني شده و نه تخصيص يافته، استخراج شده است.
در ادامه جلسه اعضاي كميسيون نخبگان ضمن تاكيد بر لزوم شفافيت بيشتر در روند تخصيص بودجه بخش پژوهش، ساختار و فعاليت‌هاي صندوق نوآوري و شكوفايي را نيز مورد بحث و بررسي قرار دادند.
اعضاي كميسيون در اين نشست به بيان نظرات و پيشنهادات خود در زمينه هاي مختلف همچون گسترش فناوري‌هاي بومي در صنايع پايين دستي، عدم تحقق اشتغال مورد انتظار در صنايع با فناوري بالا (HI-TECH)‌علي‌رغم ارزش افزوده زياد اين فناوري‌ها، ضرورت توليد همزمان ثروت و اشتغال در كشاورزي و صنايع وابسته، جهت دهي فناوري ها به سمت عرصه‌هاي توليدكننده ثروت و اشتغال لزوم دسترسي به نتايج قابل قبول در عرصه پژوهش و نوآوري منتج شدن در قبال هزينه‌هاي انجام شده، پرداختند.
توجه به جذب سرمايه‌هاي مردمي و ضرورت واگذاري شركت‌ها و طرح‌هاي دانش‌بنيان سودده به بخش خصوصي، سامان دهي واردات، تقويت توليدات راهبردي مربوط به امنيت غذايي و توليد مدل براي اين فرهنگ‌ سازي به منظور همسو كردن منافع بخش خصوصي با منافع ملي از ديگر مباحث مطرح شده در اين نشست بود.
علمي**1055**1440
دريافت كننده : زينب كارگر ** انتشار: گلشن
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:irnaelm@https://telegram.me
۰ نفر