۱۵ فروردین ۱۳۹۶، ۱۳:۵۵
کد خبر: 82481682
T T
۰ نفر

آيا استفاده از نرم‌افزار مديريت گذرواژه‌ها امن است

۱۵ فروردین ۱۳۹۶، ۱۳:۵۵
کد خبر: 82481682
آيا استفاده از نرم‌افزار مديريت گذرواژه‌ها امن است

تهران - ايرنا - هربار كه خبري از نفوذ هكرها به يك سيستم اطلاعاتي منتشر مي‌شود، متخصصان به كاربران توصيه مي‌كنند گذرواژه خود را تغيير دهند و در آن از تركيب حروف و ساير كاراكترها استفاده كنند.

به گزارش روزسه شنبه گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري تلگراف،امروزه با توجه به تعدد حساب‌هاي كاربري آنلاين، به يادداشتن گذرواژه تمام اين حساب‌ها امري بسيار دشوار است و به همين علت متخصصان امنيتي استفاده از نرم‌افزاهاي مديريت گذرواژه را پيشنهاد مي‌كنند.اين نرم‌افزارها مي‌توانند به‌طور خودكار گذرواژه‌هايي را براي هريك از حساب‌هاي كاربري توليد، ذخيره و جايگزين كنند.
با وجود اين برخي از كاربران به درستي نسبت به امنيت اين نرم‌افزارها ترديد دارند. شركت LastPass كه توليد كننده يك نرم‌افزار مديريت گذرواژه به همين نام است، اخيرا يك ضعف امنيتي در سيستم خود شناسايي كرد كه امكان سرقت گذرواژه‌ها را براي هكرها فراهم مي‌كرد. اين نقطه ضعف كه يك مشكل ساختاري عمده بود، توسط يكي از محققان امنيتي گوگل شناسايي شد و شركت LastPass را وادار به هشدار دادن به كاربران كرد.
البته اين اولين بار نيست كه چنين شركتي دچار مشكلات امنيتي مي‌شود. در سال 2015 ميلادي نيز نرم‌افزار 1Password به دليل ضعف امنيتي كه موجب افشاي سايت‌هاي نشانه‌گذاري شده كاربران شد، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. همچنين متخصصان امنيتي در خصوص وجود ضعف امنيتي در نرم‌افزارهاي ديگر همچون Keeper و Dashlane نيز به كاربران هشدار داده‌اند.
علاوه بر اين متخصصان امنيتي توصيه مي‌كنند كه به هيچ وجه از ابزار مديريت گذرواژه كه در اغلب مرورگرها وجود دارد، استفاده نشود. زيرا اين ابزارها اساسا خطرناك هستند و به سادگي امكان ربودن مخفيانه تمام اطلاعات كاربر را براي هكرها فراهم مي‌كنند.
با وجود اين كه متخصصان اميدوارند به زودي از ابزارهاي جايگزين مانند ابزارهاي سنجش زيستي براي ايمن‌سازي حساب‌هاي كاربري استفاده شود، در مجموع هنوز هم استفاده از نرم‌افزارهاي مستقل مديريت گذرواژه را به عنوان امن‌ترين ابزار نگهداري از گذرواژه‌هاي آنلاين توصيه مي‌كنند.
علمي (6)**9259**1440
مترجم: سپيده علي كاشاني** انتشاردهنده:گلشن
۰ نفر