۱۴ فروردین ۱۳۹۶، ۱۸:۲۵
کد خبر: 82480901
T T
۰ نفر
معاون وزير ورزش: توسعه ورزش هاي بومي و پهلواني اولويت اين وزارتخانه است

اسفراين -ايرنا - معاون توسعه ورزش همگاني وزير ورزش و جوانان گفت: تقويت و توسعه ورزش هاي بومي و محلي بويژه ورزش هاي پهلواني همچون ورزش پرطرفدار و قديمي كشتي باچوخه از اولويت هاي اين وزارتخانه است.

غلامرضا شعباني بهار دوشنبه در حاشيه برگزاري مسابقات كشتي با چوخه 14فروردين در گود چشمه زينل خان اسفراين در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: حضور گسترده مردم مشتاق به اين ورزش بومي و پهلواني و وجود چنين فضاي بسيار مطلوبي كه مردم از آن استقبال گسترده اي مي كنند براي مسئولان اين وزارتخانه مهم است.
وي افزود: وزارت ورزش و جوانان از هرگونه برنامه اي كه در توسعه و تقويت اين گونه برنامه ها باشد حمايت مي كند.
شعباني بهار با بيان اينكه وزارت ورزش و جوانان از پروژه مسقف كردن گود چشمه زينل خان اسفراين حمايت مي كند افزود: كشتي باچوخه با اين قدمت و فرهنگي كه دارد حق دارد فضاي مناسب داشته باشد.
معاون توسعه ورزش همگاني وزارت ورزش و جوانان گفت: پيشنهاد داده ايم كه كاري مشاركتي بين وزارت ورزش و جوانان و استانداري و نمايندگان مردم در استان براي مسقف كردن مجموعه گود زينل خان اسفراين پي گيري تا نگراني هر ساله شرايط جوي براي برگزاري اين مسابقات برطرف شود.
شعباني بهار افزود: امسال در بحث بودجه 20 و 7صدم درصد تمام اين بودجه استاني است و در اختيار استاندار، شوراي برنامه ريزي ، ادراه كل ورزش و جوانان استان و نمايندگان قرار مي گيرد و از مسئولان استان مي خواهيم از هم اكنون يكي از پروژه هاي كه بتواند از بودجه 20و 7صدم درصد استفاده كند مسقف كردن گود زينل خان باشد.
به گزارش ايرنا، همه ساله در 14 فروردين، شهرستان اسفراين طبق سنتي ديرين و كهن ميزبان بزرگترين مسابقات ملي كشتي با چوخه كشور با حضور نام آوران اين عرصه از سراسر كشور است.
اين مسابقات امسال هم با حضور 191كشتي گير از سراسر كشور صبح دوشنبه آغازشد و پس از رقابت هاي نفس گير كشتي گيران عصرامروز با معرفي تيم ها و نفرات برتر به كار خود پايان داد.
اين رويداد بزرگ ورزشي كه ازآن به عنوان بزرگترين رويداد گردشگري تك مكاني و تك زماني ورزش كشور نيز ياد مي شود، بيش از 70هزار تماشگر مشتاق در گود چشمه زينل خان از نزديك تماشا مي كنند.
كشتي سنتي باچوخه خراسان شمالي از ورزش هاي پر طرفدار دراين خطه است كه به عنوان ميراث معنوي در سال 87 به شماره 30 در فهرست آثار ملي ناملموس كشور ثبت شده است.
چوخه واژه اي كردي و نام لباسي است كه كشتي گيران اين رشته به تن مي كنند كه از شنل كوتاهي كه كشتي گيران آن را با شال سفيدرنگي محكم مي كنند تشكيل شده و از آنجا كه اين كشتي از قديم الايام در بين عشاير كرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام كشتي باچوخه معروف شده است.
مسابقات مزبور با نواخته شدن دهل و سرنا همراه است كه در ذهن بيننده تداعي كننده رشادتها و دلاوريهاي پهلوانان و نام آوران تاريخ ايران است.
كشتي گيران چوخه قبل از آغاز مسابقه وضو گرفته و با روحيه اي معنوي پا به ميدان گذاشته و پس از روبوسي با حريف با دستور داور مسابقه كه معمولا' از پيشكسوتان كشتي با چوخه است، كشتي را آغاز مي كنند.
كشتي با چوخه سنتي را به نوعي مي توان مادر تمام كشتي هاي آزاد، فرنگي، جودو و كوراش دانست چرا كه اكثر فنون آن شبيه آنها است و بتدريج به كشتي هاي ديگر نيز رسوخ پيدا كرده است
شهرستان 127 هزار نفري اسفراين در 60كيلومتري جنوب شرقي بجنورد مركز خراسان شمالي مهد كشتي با چوخه است و تاكنون پهلوانان و قهرماني زيادي ازاين خطه براي كشور درميادين ملي و بين المللي افتخار آفريني كرده اند.
7189/ 6042 خبرنگار: بتول صارمي** انتشاردهنده: سيدحسين قدسي