سرمايه گذاري درافزايش ظرفيت راه آهن گامي ارزشمند درتوسعه استان است

زاهدان -ايرنا - نماينده ولي فقيه در سيستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان با بيان اينكه سرمايه گذاري در زمينه افزايش ظرفيت راه آهن زمينه ساز توسعه استان و اقدامي ارزشمند محسوب مي شود گفت: نياز مردم در زمينه جابه جايي بار و مسافر بايد برآورده شود.

به گزارش ايرنا آيت الله عباسعلي سليماني روز دوشنبه در ديدار عيدانه مديركل و روساي ادارت راه آهن جنوب شرق با بيان اينكه توسعه راه آهن يكي از چهار شاخص توسعه هر منطقه است، اظهار داشت: اگر بخواهيم براي توسعه هر منطقه اي برنامه ريزي كنيم توسعه راه آهن بايد مد نظر قرار گيرد زيرا اين وسيله حمل و نقل عمومي داراي ويژگي هاي ارزنده اي نظير ايمني، صرفه جويي و غيره است.
نماينده ولي فقيه در سيستان و بلوچستان افزود: همچنين بالا بودن ميزان جابه جايي، كم هزينه بودن، اعتماد و اطميناني كه نسبت به ناوگان حمل و نقل ريلي وجود دارد از ديگر مزاياي راه آهن است.
عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه به بركت نظام جمهوري اسلامي خط ريلي سيستان و بلوچستان به ساير نقاط كشور متصل شده است گفت: امروز مي توان از راه آهن به عنوان مهم ترين اسناد افتخار آميز رشد و توسعه جمهوري اسلامي ايران ياد كرد.
مديركل راه آهن جنوب شرق نيز در اين ديدار گفت: در نوروز امسال حدود 19 هزار مسافر و 300 دستگاه خودرو به وسيله ناوگان حمل و نقل ريلي جابه جا شده است.
مجيد ارجوني ادامه داد: در گذشته واگن هاي حمل خودرو به صورت يك روز در ميان در مسير قرار مي گرفت اما به دليل افزايش تقاضا واگن حمل خودرو در ايام نوروز همه روزه انجام مي شد.
وي با اشاره به اينكه مصرف سوخت قطار نسبت به اتومبيل يك هفتم است، گفت: پارسال تقريبا 152 هزار نفر با قطار جابه جا شدند كه با احتساب اين ميزان جابه جايي تقريبا تعداد 51 هزار خودرو از سطح جاده ها حذف شد.
وي افزود: با اين مقدار جابه جايي در سال گذشته، 95 درصد در هزينه ها و 85 درصد در كاهش مصرف سوخت در كشور صرفه جويي شده است.
وي اضافه كرد: با توجه به قدمت 100 ساله صنعت ريلي در سيستان و بلوچستان نخستين موزه راه آهن كشور در ايستگاه مسافري زاهدان راه اندازي شد كه مورد استقبال گردشگران قرار گرفت.
ارجوني اظهار داشت: پس از انتشار خبر راه اندازي موزه راه آهن زاهدان ساير نواحي و مناطق راه آهن كشور نيز به فكر راه اندازي فضاهاي اين چنيني برآمدند.
وي با بيان اينكه راه آهن جنوب شرق از سال گذشته تا كنون هيچ گونه سانحه اي نداشته است گفت: با اقدامات هماهنگ اين نهاد رتبه نخست عدم تاخير از مبدا را در سطح كشور به دست آورد و در ايام پيك نوروز نيز هيچ گونه تاخيري وجود نداشت.
وي خاطر نشان كرد: ترانزيت از مجموعه مباحثي است كه رهبر معظم انقلاب در بحث اقتصاد مقاومتي به آن تاكيد كرده اند كه راه آهن استان در تلاش براي تقويت اين بخش است.
به گزارش ايرنا راه آهن سيستان و بلوچستان را مي توان ادامه راه آهن هندوستان محسوب كرد كه در سالهاي 1297 و 1298 (1918-1919 ميلادي ) در قاره آسيا و شبه قاره هند به طول 600 كيلومتر از كويته به سمت زاهدان در مدت كمتر از 2 سال ساخته شد.
اكنون راه آهن جنوب شرق با داشتن 2 نوع خط عريض و استاندارد، اتصال ريلي به كشور پاكستان و قرار گرفتن در مسير كريدور بين المللي شرق به غرب كه سبب اتصال كشورهاي پاكستان و شبه قاره هند به تركيه، اروپا و آسياي مركزي شده از اهميت بين المللي ويژه اي برخوردار است به گونه اي كه مورد تاييد سازمان اكو و اسكاپ نيز است.
موقعيت راهبردي ايران به عنوان پل ارتباطي ميان شرق و غرب موجب شده كه از ساليان دور كالاها از طريق جاده هاي معروفي مثل جاده ابريشم، جاده مرواريد و جاده هندوستان از ايران عبور كنند و در همين راستا با ساخت خطوط ريلي مشهد - بافق - بندرعباس و زاهدان - بم - كرمان و در آينده نزديك مشهد - زاهدان - چابهار زمينه ايجاد كريدورهاي بين المللي ترانزيت از طريق راه آهن و اتصال كشورهاي آسياي مركزي، درياي سياه، قفقاز و اتحاديه اروپا با شبه قاره هند، خاور دور و كشورهاي جنوب شرقي آسيا فراهم شده است.
در اين ميان شهر زاهدان و راه آهن جنوب شرق كشور بدليل قرار گرفتن در مسير كريدورهاي ترانزيتي شرق به غرب و شمال به جنوب از اهميت بين المللي برخوردار است به همين دليل دولت براي شكوفايي اقتصادي منطقه ساخت راه آهن چابهار - زاهدان - مشهد به طول هزار و 330 كيلومتر را آغاز كرده است.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهاني **انتشاردهنده: حيدر سراياني