حل مشكل تروریست با سوزاندن ریشه های فكری تروریست، مذاكرات سیاسی و برخورد با آنان امكان پذیر است

قم-ایرنا- آیت الله ناصر مكارم شیرازی از مراجع تقلید برای حل مشكل تروریست ، سه راه حل سوزاندن ریشه های فكری تروریست ، مذاكرات سیاسی و برخورد با آنان را پیشنهاد داد.

به گزارش ایرنا به نقل از مركز خبرحوزه، وی روز دوشنبه دردیدار معاون نخست وزیر، معاون رئیس مجلس و سفیر مجارستان در ایران افزود: ما خاطره بسیار خوبی از كشور مجارستان داشته و هیچ نقطه تاریكی در سوابق ما با یكدیگر وجود ندارد.
ایشان ابراز داشت: دنیای امروز بر اثر روابط موجود به صورت یك خانه درآمده و اگر ساكنان آن با صمیمیت و دوستی با هم متحد شوند، این خانه آباد خواهد شد؛ اما با ایجاد اختلاف، به ویرانی خواهیم رسید.
این مرجع تقلید با اشاره به اینكه دو جمله از رئیس مجلس مجارستان در دیدار سال گذشته به خاطر دارم، خاطرنشان كرد: جمله اول آن بود كه «تروریست مشكل لاینحلی برای اروپا شده است»؛ اما ما می گوییم مشكل لاینحل وجود ندارد و در این مسیر، سه راه حل «سوزاندن ریشه های فكری تروریست»، «مذاكرات سیاسی» و «برخورد با آنان» وجود دارد كه باید انجام گردد؛ چراكه اگر این سه مرحله، دست به دست دهد، مشكل تروریست مسلما حل خواهد شد.
وی گفت: ما دو كنگره خطر تكفیری و تروریست ها را در سال های گذشته در قم برگزار كردیم كه 80 شخصیت از كشورهای گوناگون به ایران دعوت و كنگره ای عظیم برپا شد كه اجماع همه شركت كنندگان آن بوده كه تروریست جایی در اسلام ندارد.
آیت الله مكارم شیرازی اظهار داشت: بنده از اظهار نظر آمریكایی ها متأسفم كه خود را درمقابل تروریست معرفی می كنند؛ اما در رادیوی خود داعش را دولت اسلامی می خوانند،داعش، نه دولت است؛ نه اسلامی و تمام علمای اسلام متفق القولند كه این گروه ها از اسلام بیگانه می باشند.
وی گفت: متأسفانه گاهی مسائل سیاسی سبب می شود كه این گروه را به اسلام مرتبط كنند؛درحالی كه اسلام دین رحمت، محبت و همزیستی با تمام ادیان است؛ بنابراین نباید از حل مسئله تروریست مأیوس بود و اگر برخی از دولت ها با آنان همكاری نمی كردند، ریشه كن شده بودند.
وی افزود: خطر تروریست و داعش برای كل عالم است؛ نه جهان اسلام و همه باید دست به دست هم داده و صادقانه وارد شده تا ریشه كن شود.
این مرجع تقلید با اشاره به جمله دوم رئیس مجلس مجارستان در دیدار سال گذشته، «نباید تروریست را به خوب و بد تقسیم كنیم و تروریست همه جا بد است و برای همه خطرناك است و امنیت را از دنیا می گیرد» افزود: متأسفانه مسائل سیاسی سبب شده كه اسلام ستیزی در رسانه های خارجی انجام و بگویند كه ایران طرفدار تروریسم است؛ درحالی كه كشور ما در خط اول مبارزه با این گروه می باشد.
این مفسر قرآن كریم اظهارداشت: كنگره هایی كه با موضوع مبارزه فكری با تروریست داشته ایم، در دنیا سابقه نداشته و كتاب های زیادی از مقالات ارسالی جمع آوری شده كه موجود است.
وی ابراز داشت: ما دركشورهای دیگر همچون آلمان نیز كنگره هایی برای نفی تروریست برگزار كرده و حاضریم در مجارستان نیز داشته باشیم. مبارزه با ترویست، مسئله ای انسانی و واقعی است و همه در برابر آن مسئولند و باید كاری كنیم كه نسل آینده ما این گرفتاری ها را نداشته باشند.
وی در پایان تصریح كرد: ما امیدواریم حامل این پیام از سفر خود از ایران به اروپا باشید كه آنچه كه امروز در ایران مشاهده می كنید با آنچه در رسانه ها از این كشور بیان می شود، متفاوت است و اگر این مسئله به درستی ابلاغ شود، بهتر می توان كار كرد.

*معاون نخست وزیر مجارستان نیز در پاسخ به سؤال آیت الله مكارم شیرازی كه آیا آنچه كه در ایران مشاهده كردید با آنچه كه در رسانه ها به نمایش می گذارند، یكسان است؟، بیان داشت: ما به 'سی ان ان' اعتقاد نداشته و به چشم خود اعتماد داریم.
ژولت شمین اظهار داشت: مایه افتخار ماست كه جنابعالی هیأت مجاری را پذیرفتید و زمانی كه نخست وزیر مجارستان نیز در تهران حضور داشتند، حضرت آیت الله خامنه ای هم ایشان را پذیرفتند.
وی ابراز داشت: مجارستان روابط خوبی با جمهوری اسلامی ایران داشته و روابط ما روز به روز بهتر و بهتر خواهد شد و تا به امروز قراردادهای بسیاری به امضاء رسیده و در این سفر نیز قرارداد هسته ای به امضاء خواهد رسید.
معاون نخست وزیر مجارستان افزود: یك هزار و 500 دانشجوی ایرانی درمجارستان درحال تحصیل بوده و دولت ما مسیحی است و قانون اساسی ما نیز با نام خداوند آغاز شده و آماده گفت و گو بین الادیانی به خصوص با ملت هایی كه كتاب دینی دارند، می باشیم.
ژولت شمین تصریح كرد: ما می دانیم كه جنابعالی نقش زیادی در ترویج دین و گفت و گو میان ادیان داشته و كشور ما در هیچ زمانی داعش را دولت و اسلامی نمی داند؛ تروریست، دین و نژاد نداشته و فقط شیطان است؛ چراكه دین و تروریست نمی تواند در یك قالب قرار بگیرد.
وی با بیان این مطلب كه نظر رهبران دینی درباره داعش و تروریست ها از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: مجارستان كنفرانس های بین المللی زیادی درباره ادیان برگزار كرده و از شما نیز دعوت به عمل می آوریم.
معاون نخست وزیر مجارستان ابراز داشت:كشور ما تلاش می كند مردمی كه درفقر و مشكل در سوریه و عراق زندگی می كنند، زندگی بهتری داشته باشند و مجارستان احترام و ارزش زیادی برای تلاش ایران برای پذیرش مهاجران افغان و كشورهای دیگر قائل است.
ژولت شمین خاطرنشان ساخت: امروز جهان غرب در حال از دست دادن ارزش های دینی و طبیعی خود است و دراتحادیه مشترك اروپا هم به ما حمله می كنند؛ چرا كه معتقدیم ازدواج باید میان مرد و زن صورت گیرد و اصرار داریم كه خداوند از دین و جامعه خارج نشود و ادیان، ارزش های معنوی خود را در جهان مادی نشان دهند.
وی تصریح كرد: فعالیت های دینی شما برای ما محترم است؛ چراكه برای ارزش های معنوی تلاش می كنید؛ ما معتقدیم كه سنت های دینی، قدیمی نیست كه در موزه نگاه داریم؛ بلكه مردم باید در زندگی روزمره از آن استفاده نمایند.

*نائب رئیس مجلس ملی مجارستان:سالانه یكصد بورسیه به دانشجویان ایرانی اهدا می كنیم
نائب رئیس مجلس ملی مجارستان نیز دردیدار گفت: دولت مجارستان سالانه یكصد بورسیه به دانشجویان ایرانی اهدا كرده كه سرمایه گذاری بسیار خوبی است؛ چراكه دانش آموختگان، سفرای فرهنگی كشور ما به حساب خواهند آمد.
'یانوش لاتورسای' دردیدار با آیت الله مكارم شیرازی اظهار داشت: روابط میان دو پارلمان دولت و مجلس در مجارستان بسیار مساعد بوده و اجرای عدالت الهی در امور پارلمانی برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی گفت: ما دانش آموخته های زیادی در این دیدار دریافت كردیم.
'یانوش كواچ'، سفیر مجارستان در تهران نیز دراین دیدار گفت: در گام جدید همكاری های میان دو كشور، دیدار نخست وزیر مجارستان با رهبر ایران از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.
وی خاطرنشان كرد: ما هر روزه در فعالیت های خود شاهد آن هستیم كه روابط سیاسی و اقتصادی با چراغ سبز و افزایش همكاری مواجه بوده و مجارستان آمادگی بالایی برای افزایش فعالیت های سیاسی، اقتصادی، آموزشی، علمی و ... دارد.
وی گفت: اهمیت سفر این هیأت آن است كه معاون نخست وزیر، رئیس حزب دموكرات مسیحی نیز در این كشور بوده و مایلیم روابط معنوی ما با ایران گسترش پیدا كند.
6133/ تنظیم و انتشار - جعفرمسلمی