۱۴ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۴۳
کد خبر: 82480448
T T
۰ نفر
افزایش 30درصدی جمع آوری نمونه های زیستی درانتظاربودجه

تهران-ایرنا-رئیس مركز ملی ذخایر ژنتیكی و زیستی ایران گفت: اگر بودجه مناسب و كافی در اختیار این مركز قرار گیرد، جمع آوری و شناسایی نمونه های زیستی سالانه بین 25 تا 30 درصد افزایش خواهد یافت وسالانه حدود 7 تا 9 هزار نمونه زیستی به تعداد نمونه های موجود افزوده می شود.

نامگذاری روز 15 فروردین بعنوان « روز ملی ذخایر ژنتیكی و زیستی » یكی از موضوعات ماده واحده تعیین مناسبت های تقویم رسمی سال 1394 است كه در جلسه 751 شهریور سال 1393 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.
دكتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا تعداد فعلی نمونه های زیستی جمع آوری شده اعم از گیاهی، میكروارگانیسم ها، انسانی و جانوری ، مولكولی را بیش از 30 هزار نمونه اعلام كرد و افزود: هرچند برای جمع آوری و شناسایی تعداد بیشتر نمونه های زیستی برنامه مشخص داریم اما بودجه كافی در اختیار این مركز قرار نمی گیرد تا این كار ارزشمند به صورت منظم و مناسب به پیش برود.
وی با اشاره به اینكه بودجه ای كه در اختیار این مركز قرار می گیرد كمتر از بودجه یك بانك ژنتیكی گیاهی در كشورهای اروپایی است، گفت: این مركز علاوه بر حوزه گیاهی در زمینه های میكروارگانیسم ها، انسانی و جانوری، مولكولی فعالیت می كند لذا بودجه مركز حداقل یاید به دو تا سه برابر بودجه فعلی، افزایش یاید.
فاصلی، مركز ذخایر ژنتیكی و زیستی را یك مركز ملی اعلام كرد و گفت: هرچه این مركز مجهزتر و كامل تر باشد، بهره برداری محققان و پژوهشگران از آن بیشتر خواهد بود.
رئیس مركز ملی ذخایر ژنتیكی و زیستی ایران گفت: جهاد دانشگاهی متولی راه اندازی این مركز بوده و در حد توان از این مركز حمایت می كند، دولت باید برای جمع آوری و شناسنایی ذخایر ژنتیكی و زیستی بودجه مناسب اختصاص دهد.
وی ادامه داد: جمع آوری، نگهداری، تولید، تكثیر و كشت نمونه های ژنتیكی و زیستی نیاز به هزینه های فراوانی دارد كه دولت باید حمایت مناسب تری در این زمینه به عمل آورد.

** تولید رده های سلولی برخی حیوانات بومی در معرض خطر انقرض
وی به تولید رده های سلولی برخی از حیوانات بومی در معرض خطر اشاره كرد و گفت: اسبچه خزری، گاوسیستانی و گلپایگانی و بز مرخز از جمله حیوانات بومی در معرض خطر انقراض هستند كه رده های سلولی آنها تولید شده است.
فاضلی با اشاره به اینكه تولید رده های سلولی این حیوانات بومی قابل تكثیر هستند، اظهار كرد كه در این مركز تولید رده های سلولی را انجام می شود و شیبه سازی این حیوانات باید در پژوهشگاه ها و مراكز تحقیقاتی انجام شود.
وی ادامه داد: وظیفه بانك های ژنتیكی و زیستی تهیه نمونه های مورد مركز تحقیقاتی، دانشگاهی و دانش بنیان است و این نمونه ها باید شناسامه دار و استاندارد باشند كه ما در این راستا گام برمی داریم.
فاضلی این مركز را یك مجموعه منحصر به فرد در بین مراكز ژنتیكی و زیستی دنیا اعلام كرد و گفت: مراكزی كه در خصوص تنوع موجودات زنده اعم از انسانی، جانوری، گیاهی، میكروبی و میكروارگانیسم ها فعالیت می كنند در دنیا محدود و شاید به حدود پنج یا شش مركز برسند.
رئیس مركز ملی ذخایر ژنتیكی و زیستی ایران گفت: بقیه بانك ها تك موضوعی هستند به این معنی كه فقط در حوزه گیاهی یا میكروبی یا جانوری فعالیت دارند و حتی درحوزه میكروبی فقط دارای بانك قارچ، ریزجلبرگ یا مخمر هستند.

** پیگیری برای تبدیل شدن روز ذخایر ژنتیكی و زیستی به روز جهانی همچنان ادامه دارد
وی ادامه داد: پیگیری برای تبدیل روز ملی ذخایر ژنتیكی و زیستی به روز جهانی همچنان ادامه دارد. هرچند در روز 22 ماه مه مصادف با 2 خرداد روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری شده است اما پیگیر روز جهانی ذخایر ژنتیكی و زیستی با عنوان مناسب از یونسكو ( سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد) هستیم.
فاضلی با اشاره به اینكه اهمیت این كار كمتر در رسانه های داخلی پرداخته می شود، تاكید كرد كه رسانه های داخلی برای آشنایی مردم باید به این موضوع مهم بیشتر بپردازند تا انتظار داشته باشیم در سطح بین الملل هم به آن توجه كافی شود.
وی ادامه داد كه كار فرهنگی مناسب درسطح بین المللی در این زمینه باید انجام شود تا مشخص شود كه ایرانی ها و مسلمانان توجه ویژه ای به حفظ و نگهداری ذخایر ژنتیكی و زیستی دارند.
رئیس مركز ملی ذخایر ژنتیكی و زیستی ایران گفت: این حركت كه از ایران آغاز شده به روز جهانی تبدیل شود و روزی به این عنوان در یونسكو به ثبت برسد برای همه ما بسیار مهم و با اهمیت خواهد بود.
علمی ** 1201 **1440
خبرنگار: عبدالكریم جبارپور** انتشار: گلشن
۰ نفر