۸ فروردین ۱۳۹۶، ۲۱:۵۲
کد خبر: 82476579
T T
۰ نفر
جشنواره سنتي باسلق، كاچي و ميراث ماندگار نيم ور محلات گشايش يافت

خمين - ايرنا - دومين جشنواره سنتي باسلق،كاچي و ميراث ماندگار شهر نيم ور محلات عصر روز سه شنبه با حضور معاون امور حقوقي مجلس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري، مدير كل ميراث فرهنگي استان مركزي و مسئولان محلي گشايش يافت.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مركزي در اين آيين گفت: شهرستان محلات داراي ظرفيت ها و جاذبه هاي گردشگري و تاريخي كم نظيري است و تلاش براي ثبت آثار تاريخي و معرفي اين شهرستان به عنوان منطقه برتر گردشگري در دستور كار است.
سيد محمد حسيني اظهار كرد: حفظ كردن سنت ها براي جامعه مهم و ارزشمند است و بايد صنايع دستي، بازي هاي سنتي، لباس ها و موسيقي هاي محلي مناطق را احياء شود و اين رسم و رسومات احياگر همه عناصر گردشگري است.
وي بيان كرد: برنامه هاي سنتي و عناصر گردشگري در نيم ور سرمايه هاي فرهنگي است و بايد حفظ و تقويت شود.
حسيني، با تقدير از مشاركت مردم نيم وردر حفظ داشته هاي تاريخي، افزود: مردم اين خطه در توسعه زير ساخت هاي تاريخي و فرهنگي نقش به سزايي ايفا مي كنند.
وي ادامه داد: پرونده ثبتي 2 خوراكي سنتي شهر نيم ور به نام كاچي و باسلق تهيه شده و اين خوراكي ها امسال ثبت ملي مي شوند.
وي تصريح كرد: برگزاري جشنواره سنتي باسلق و كاچي نقش مهمي در نشان دادن فرهنگ و سنن غذايي و معرفي رفتارهاي تغذيه اي و محلي دارد و آرايه هاي خرده فرهنگ ها بايد به بهترين شكل حفظ و اشاعه شود.
حسيني، پرهيز از غذاهاي آماده و مضر، آگاهي دادن به مردم در خصوص روش هاي تغذيه سالم و ايجاد نشاط را از ديگر اهداف برگزاري اين جشنواره سنتي عنوان كرد.
باسلق نوعي شيريني مقوي و سنتي در نيم ور محلات است كه براي تهيه آن از آردگندم ، شيره انگور، شكر، زعفران،، گلاب،هل استفاده مي شود، به طوري كه براي پخت آن آب و آرد مخلوط مي شود تا خامي آرد گرفته شود وپس از آن شكر و بعد شيره انگور افزوده شده و باهل و زعفران و گلاب طعم دار مي شود.
براي پخت كاچي نيز از روغن محلي، آرد گندم، آرد كاچي، نبات (اگرنبات دردسترس نبود قند يا شكر) ،آب استفاده مي شود.
جشنواره سنتي باسلق ، كاچي و ميراث ماندگار نيم ور محلات به مدت سه روز برگزار مي شود كه در اين جشنواره سوغات، غذاهاي بومي و محلي، صنايع دستي عرضه و بازي هاي بومي و محلي، موسيقي سنتي و مسابقات فرهنگي نيز برگزار مي شود.
معاون امور مجلس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سيدهادي قره رومياني در سفر يك روزه خود به دليجان و محلات از نوروزگاه هاي اين شهر شركت كرد.
شهر باستاني و تاريخي نيم ور در بخش مركزي شهرستان محلات از توابع استان مركزي و در 25 كيلومتري محلات، حد فاصل دليجان و محلات قرار دارد.
7277/ 6013/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حيدري