۶ فروردین ۱۳۹۶، ۱۸:۳۴
کد خبر: 82474646
T T
۰ نفر

ديدني هاي شهرستان بدره در يك نگاه

۶ فروردین ۱۳۹۶، ۱۸:۳۴
کد خبر: 82474646
ديدني هاي شهرستان بدره در يك نگاه

ايلام - ايرنا - شهرستان بدره به واسطه وجود مناظر طبيعي، آثار باستاني و سد و نيروگاه سيمره كه پهنه 60 كيلومتري ساحلي در آن ايجاد كرده يكي از مقاصد مهم گردشگري استان ايلام است و مسافران و گردشگران زيادي را در فصل بهار به خود فرا مي خواند.

به گزارش ايرنا ،آب و هواي مطبوع ،مرغزارهاي خيره كننده ،چشم انداز هاي بكر، آبشارهاي كوچك و بزرگ ،ميراث قديمي آثار باستاني وگستره آبي درياچه سد سيمره تنها بخشي از مظاهر چشم نوازي است كه هر بيننده مي تواند در شهرستان كوچك بدره يكجا به تماشا بنشيند.
بدره كه همچون نگين انگشتري سبز رنگ در ميان دو رشته كوه كبيركوه و سياه پير جا گرفته است در پهنه 40 هزار هكتاري جنگل ها و مراتع آن كه به تنهايي 80 درصد مساحت شهرستان را تشكيل داده مناظر، آثار طبيعي و تاريخي فراواني را براي مسحور نمودن چشم هر بيننده ايي در خود جاي داده است.

** تنگه تاريخي باستاني دربند
اين تنگه كه در فاصله چهار كيلومتري روستاي گچ كوبان بخش هندميني قرار گرفته در 27 بهمن سال 87 با شماره 24616 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد.
مسير جاده اصلي تا محل آبشارهاي خيره كننده انتهاي تنگه مهد تمدن كهن ديرين مردمان بخش هندميني بوده است.
ديدن صخره هاي سر به فلك كشيده، غارهاي متعدد، گورستان هاي قديمي، آثار بجا مانده از آسياب هاي آبي، گونه هاي مختلف درختان و گياهان خستگي راه را از تن هر بازديد كننده اي مي زدايد.
در انتهاي تنگه نيز سرچشمه اصلي و آبشارهاي كوچك و بزرگ، موسيقي دلنشين و روحبخشي را به شما هديه مي دهد ضمن اينكه خزه و گلسنگ هاي هميشگي محيط مرطوب اين تنگه، سرسبزي و طراوت خاصي را ايجاد كرده اند.
ديم مادلين فريا استارك جهانگرد انگليسي كه در سال هاي 1927 تا 1931 ميلادي در ايران حضور داشته است در مسير خود از اين تنگه گذر كرده و در كتاب سفرنامه الموت لرستان و ايلام خود، از آن به نام دره هندميني ياد كرده است.
خانم استارك در اين كتاب اشاره مي كند كه براي اولين بار داربست قالي را نزد زنان اين دره ديده و به زيبايي حجب و حياي دختران قاليباف پشت چوبه دارقالي را كه كنجكاوانه دوربين او را برانداز مي كرده اند، توصيف كرده است.
ديوارهاي زمخت كه به حجرات كندوي زنبور وحشي شباهت داشته اند، سنگ قبرهايي با خط فارسي، زندگي چادر نشينان و پذيرايي بي نظير و صداقت مردمان آن ديار همگي به زيبايي در نوشته هاي اين جهانگرد بيان شده است.
اگر چه راه سنگلاخ دسترسي به اين تنگه اندكي آزار دهنده است ولي پياده روي در عمق دره و ديدن مناظر بي نظير دربند مي تواند خستگي راه را از تن بازديد كنندگان در كند.

** تنگه كافري
آبگيري سد سيمره باعث ايجاد درياچه اي زيبا و چشم نواز در منطقه ولي عصر از توابع بخش مركزي بدره شده كه با وجود آثار باستاني متعدد، غار شداد، چشمه زمزم و امامزاده جابر مجموعه اي ديدني پيش روي گردشگران قرار مي دهد.
امروزه دسترسي به تنگه و غارهاي داخل آن فقط با قايق ممكن است ولي مي توان با قايق هاي موتوري گشتي بر پهنه نيلگون درياچه زد و از ديدن صخره هاي خوش قامت آن لذت برد.

** ديگر فضاهاي قابل بازديد
تنگه منحصر به فرد رازيانه، تنگه روستاهاي زيد و زرانگوش، روستاي توريستي و تفريحي كلم با مناظر بي نظير و خوردن كباب ماهي قزل آلا، پشته الويزان، تپه هاي مشرف بر درياچه سيمره در چشمه شيرين، گنبد امامزاده پيرمحمد و دره چشم نواز لارت در روستاي آبهر پايين همگي از جمله مكان هاي بسيار زيبا و مناسب براي گذران تعطيلات نوروز گردشگران و مسافران در سفر به شهرستان بدره هستند.
پياده روي و كوهنوردي از جمله تفريحاتي است كه براي علاقمندان در كوه ها و تپه هاي مخملين و چشم نواز بدره فراهم است تا گونه هاي مختلف گياهي و درختان بلوط، بنه، زالزالك، گون و گيلاس وحشي را ببينند و از هواي مطبوع كوهستاني بهره مند شوند.
خبرنگار: ناهيد ابراهيمي ** انتشار دهنده: مجيد سليماني
7177/9002