۲۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۶:۰۱
کد خبر: 82468653
T T
۰ نفر
آموزه‌هاي فاطمي؛ شاخصه ارتقاي آئين‎هاي نوروزي

تهران-ايرنا- رئيس دانشگاه مذاهب اسلامي در آستانۀ حلول سال جديد و تقارن اين ايّام با ولادت حضرت فاطمه (س) در ياد داشتي به تبيين آموزه هاي فاطمي؛ به عنوان شاخصه بي بديل در ارتقاي آئين نوروزي پرداخته است.

به گزارش ايرنا از دانشگاه مذاهب اسلامي، حجت الاسلام المسلمين محمد حسين مختاري عنوان مي كند : يكي از جلوه هاي سبك زندگي فاطمي ساده زيستي و پرهيز از هر گونه تجمل گرايي است.
وي ادامه مي دهد : مي توان بر بسياري از بدعت ها كه به اشتباه آداب و سنن نوروز ناميده مي شود مهر بطلان زد و گذران عمر ارزشمند خود و رشد و تعالي جامعۀ اسلامي را با طرح معارف اهل بيت(ع) به ويژه بازشناسي آموزه هاي آن بانوي بزرگ جهان هستي سپري نمود.
استاد سطوح عالي حوزه و دانشگاه مي نويسد: بي ترديد نوروز فاطمي را مي­توان بسيار متمايز از ساير اوقات گذراند و با طرح و انتقال معارف آن حضرت هم چون حديث نوراني «الجارُ ثُمَّ الدّار اول همسايه ، بعد خويشتن » و تقويت صلۀ رحم مؤثر و مطلوب و حصول نيكي و دستگيري از نيازمندان از فاميل و آشنايان آغاز نمود.
نويسنده با اشاره به كلام بانوي بزرگ در خطبه فدكيه:«خداوند صله رحم را وسيله‏اي براي افزايش جمعيت و قدرت انسان قرار داده است» ، مي گويد: تأمل در اين فراز نوراني حاكي از اين مسأله است كه صله رحم باعث رشد و رويش افكار و انديشه هاي اعضاي فاميل و اقوام و آشنايان و وقرب و نزديكي ميان آنها از طريق توجه به مفهوم اصلي«صله» يعني اتصال ميان آنها است.
در ادامه آمده است:‌ از سوي ديگر تعمق در كلام آن بانوي بزرگ جهان هستي نشان مي دهد، دور هم نشيني چند دقيقه اي ميان اقوام و چند مباشرت ساده و كلامي و صرفاً از سر رفع تكليف در ديد و بازديدهاي ايام نوروز و تكرار اين سيكل معيوب در عيد سال بعد را نمي توان به معناي واقعي 'صله رحم' ناميد.
به گفته اين استاد معارف ، توصيه مهم ديگر حضرت زهرا(س) به زنان را اين مي داند كه تا حد ممكن با نامحرم تماس نداشته و خانه‌ محور باشند.اما متأسفانه برخي رفت و آمدهاي خانواده گي بعضاً با اهمال كاري ها و روا شمردن برخي حرام ها همراه مي شود و حفظ حريم ميان محرم و نامحرم به بهانۀ شاد بودن و خوشگذراني لگد مال مي شود.
در اين زمينه بايد گفت برخي بدعت هاي خود ساخته در ايام نوروز هم چون افراط در خريد و هجوم مردم به مراكز تجاري و خريد اجناس و كالاهاي غير ضروري و لوكس، مصرف گرايي، مُد گرايي، چشم و هم چشمي... كه بعضاً منبعث از آموزه هاي غربي به ويژه آموزۀ كريسمس در جوامع غربي است با آموزه هاي نبوي و اهل بيت(عليهم السلام) به ويژه سيرۀ حضرت زهرا(س) مغاير است و نيز نمي تواند موجبات رشد و تعالي انسان را فراهم سازد بلكه تنها به ظاهر موجبات خوشي، وقت گذراني و خودنمايي را فراهم خواهد كرد.
رييس دانشگاه مذاهب اسلامي در تبيين يكي از مهمترين خواستگاه هاي فكري مصرف گرايي در كشور و تأثيرپذيري مردم از سبك زندگي غربي ياد مي كند و مي گويد: عيد كريسمس و جشن هاي سال نو ميلادي در غرب به مولّفه هاي مادي منحصر شده است. اين آسيب به حدي در غرب جدي است كه حتي صداي پاپ را هم در آورد و رهبر مسيحيان جهان خواستار تقويت آموزه هاي معنوي در مراسم سال نوي ميلادي در جوامع غربي شده اند.
حجت الاسلام مختاري مي افزايد: تأسف آور است كه با غفلت متوليان فرهنگي كشور و نفوذ روز افزون سبك غربي، شاخصه هاي معرفتي جوامع غربي در كريسمس، درآموزه هاي نوروز ايراني تشخص پيدا كرده است.
در خاتمه اين ياد داشت با تاكيد بر لزوم لزوم حسابرسي از اعمال و رفتار خود در آستانۀ سال جديد و خريد لباس تقوا و خانه تكاني و غبارزدايي از دل و جان به حديثي از پيامبر اكرم(ص) اشاره شده است كه فرمود: «غافل ترين مردم آن كسي است كه از اين همه تغير و تحول دنيا و دگرگون گشتنش از حالي به حالي، عبرت نگيرد و اندرزي نشنود».
فراهنگ* 1003* 1823* دريافت : محمدرضا جعفر ملك * انتشار: طاهره نبي اللهي
۰ نفر