۲۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۱۱
کد خبر: 82466581
T T
۰ نفر
لغو فرمان دوم مهاجرتی ترامپ/رییس جمهوری امریكا:این تعدی بی سابقه دستگاه قضایی است

تهران-ایرنا- «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا، تعلیق فرمان دوم اجرایی اش درباره مهاجرت را ازسوی قاضی هاوایی محكوم وآن را «تعدی بی سابقه دستگاه قضایی» عنوان كرد.

به گزارش روز پنجشنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس، ترامپ در جمع هوادارانش در شهر «ناشویل/ Nashville» ایالت تنسی گفت: شنیده ام قاضی هاوایی این فرمان را كه به طور موقت برنامه مهاجرت آمریكا را به تعلیق در می آورد و مانع از ورود مسلمانان از برخی كشورهای عمدتا مسلمان می شود، به تعلیق درآورده است.این اقدام باعث تضعیف كشور می شود.
ترامپ وعده داد با این تصمیم مبارزه خواهد كرد و اگر لازم شود تا دیوان عالی پیش خواهد برد.
وی گفت: 'ما برنده خواهیم شد'.
یك قاضی دیوان استیناف فدرال نیز گفته است كه ترامپ از اختیارات جلوگیری از ورود مسافران خارجی برخوردار است و دادگاه باید از تصمیم رئیس جمهوری تمكین كنند.
«جی بای بی/ Jay Bybee» قاصی دادگاه استیناف حوزه نهم آمریكا روز چهارشنبه گفت قضات نمی توانند درباره انگیزه رئیس جمهوری درباره چنین ممنوعیتی تا زمانی كه ادله قانونی برای آن ارائه می دهد، تحقیقات كنند.
به گزارش ایرنا، در پی اعتراض های گسترده به فرمان نخست اجرایی ترامپ كه در تاریخ 8 بهمن صادر شد و شهروندان هفت كشور عمدتا مسلمان را از ورود به آمریكا منع می كرد، رئیس جمهوری آمریكا نسخه دوم این فرمان را صادر كرد كه فرق عمده آن مستثنی كردن عراق از هفت كشور مشمول ممنوعیت ورود به آمریكا بود و دارندگان گرین كارت را از این قاعده حذف می كرد.
روز چهارشنبه دادگاه های هاوایی و مریلند وعده دادند دادخواست خود را برای لغو فرمان اجرایی ترامپ در جلسه های رسمی خود مورد بررسی قرار دهند و به دفاع از قانون اساسی امریكا و مغایرت فرمان ترامپ با حقوق فردی و اجتماعی بپردازند.
فرمان دوم ترامپ 30 دی صادر شد و در مرحله اول به طورموقت برای مدت 90 روز اجرا خواهد شد.
اروپام**9158*1579
مترجم: بهجت عباسی* انتشار دهنده : مرضیه فاتحی علیشاه