۲۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۴:۲۱
کد خبر: 82465830
T T
۰ نفر
توافق روسای جمهوری تركیه و روسیه برای خرید موشك اس 400

آنكارا- ایرنا- دیمیتری پسكوف سخنگوی كاخ كرمیلین روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرگزاری ایزوستیا اعلام كرد: رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری تركیه و روسیه برای خرید سامانه موشكی اس 400 از روسیه به توافق رسیدند.

به گزارش ایرنا، بنا به گزارش سایت خبری روزنامه استار تركیه، این توافق بر اساس مذاكرات اخیر در سفر اردوغان به مسكو بین دو طرف نهایی و اعلام شده است.
به گزارش این رسانه، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز با تایید این موضوع اعلام كرد كه فروش سامانه موشكی اس 400 روسیه به تركیه قطعی شده است.
به گزارش ایرنا، سرگئی چمزوف مدیر شركت دفاع دولتی روسیه(روس تك) دیروز اعلام كرده بود كه تركیه برای خرید سامانه موشكی اس 400 از روسیه درخواست وام كرده است و مذاكرات جدی دو طرف در این زمینه ادامه دارد.
چمزوف در گفتگو با شبكه تلویزیونی روسیه 24 اعلام كرد كه تركیه از روسیه برای خرید این سامانه درخواست وام كرده اما هنوز موضوع خرید حل و فصل و نهایی نشده و در این زمینه بین وزارتخانه های اقتصادی دو كشور مذاكرات نزدیك جریان دارد كه پس از به توافق رسیدن در خصوص میزان وام، توافقنامه دوجانبه تحویل محموله اس 400 نیز امضا خواهد شد.
به گزارش ایرنا، تركیه از ماه ها پیش برای خرید سامانه های موشك دفاعی اس 400 از روسیه اقدام كرده و مذاكرات دو طرف در سه ماه اخیر سرعت گرفت.
در سفر اخیر رئیس جمهوری و وزیر دفاع تركیه به مسكو نیز رایزنی برای خرید این سامانه جزو محورهای مذاكرات طرفین بود.
بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند كه این سامانه موشكی راهبردی و مهم به علت عضویت تركیه در پیمان آتلانتیك شمالی(ناتو) كه همواره رقیب جدی نظامی روسیه بوده است، به تركیه واگذار نخواهد شد.
قرارداد فروش سامانه موشك دفاعی اس 400 روسی تاكنون تنها با چین امضا شده است و مذاكره هند برای خرید این سامانه ادامه دارد.
اس 400 با توان شلیك همزمان 72 موشك و نابودی اهداف تاكتیكی و بالستیكی از پنج تا 60 كیلومتر فاصله و دو تا 27 كیلومتر ارتفاع از پیشرفته ترین سامانه های دفاعی در جهان به شمار می رود.
این سامانه متحرك زمین به هوا كه در طول هشت دقیقه از حركت به حالت استقرار و آماده باش شلیك می رسد، برای نابودی انواع اهداف هوایی دشمن مانند هواپیماهای پارازیت انداز، شناسایی و جاسوسی، راهبردی، بمب افكن و جنگنده های شكاری، موشك های بالستیك تاكتیكی و تاكتیكی-عملیاتی، موشك های بالستیك میان برد، اهداف هوایی مافوق صوت و دیگر جنگ افزارهای پیشرفته كاربرد دارد.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری