۲۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۴:۵۹
کد خبر: 82464468
T T
۰ نفر
تجارت 4 میلیارد دلاری نفت وگاز افغانستان/ ایران در جایگاه سوم

كابل - ایرنا - رئیس ستاد مواد نفت و گاز افغانستان اعلام كرد كه تجارت نفت و گاز در این كشور سالانه به 4 میلیارد دلار می رسد و ایران در جایگاه سوم این تجارت قرار دارد.

به گزارش ایرنا، «ولید تمیم» روز سه شنبه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینكه افغانستان سالانه چه مقدار نفت گاز وارد می كند و چه مقدار آن از ایران وارد می شود، گفت: افغانستان امسال 3 میلیون تن نفت گاز وارد كرده است.
تمیم افزود: ارقام دقیق میزان واردات از كشورها محاسبه نشده است، اما ایران، پس از تركمنستان و قزاقستان، در جایگاه سوم واردات نفت و گاز افغانستان قرار دارد و 35 درصد نفت و گاز این كشور از ایران وارد می شود.
رئیس نفت گاز افغانستان گفت كه در سال 1394 این ریاست 200 میلیون افغانی معادل حدود 3 میلیون دلار درآمد داشت و امسال این رقم به سه برابر حدود 600 میلیون افغانی افزایش یافته است.
وی، دلیل افزایش درآمد مواد نفت و گاز را نوسازی سیستم جمع آوری درآمد از طریق بانك و استخدام كارمندان فنی عنوان كرد.
ریئس ستاد مواد نفت و گاز افغانستان گفت كه درآمد اصلی این ستاد را مشاركت در تجارت مواد نفتی تشكیل می دهد كه پس از تعدیل قانون در این زمینه، به طور گسترده وارد خرید و فروش نفت و گاز خواهیم شد و قیمت آن را در بازار كنترل خواهیم كرد.
به گفته وی، در حال حاضر 107 پمپ بنزین فعال در كابل و دیگر شهرهای افغانستان زیر نظر این ستاد كار می كنند كه برای نظارت بر آنها و جلوگیری از كم فروشی، تمامی پمپ بنزین های خصوصی را نیز شماره گذاری كرده ایم.
محمد ابراهیم شمس رئیس بخش جمع آوری درآمد وزارت دارائی در امور شركت های دولتی نیز از ریاست ستاد مواد نفتی قدردانی كرد و اقدامات آن را الگوئی برای دیگر شركت های دولتی دانست.
وی از دیگر شركت های دولتی نیز خواست كه در شفافیت امور و جمع آوری درآمدهای خود تلاش كنند تا ضمن افزایش درآمدها، بتوان با فساد نیز مقابله كرد.
آساق*291*1610

سرخط اخبار جهان