۲۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۵:۲۰
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 84948533
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

واردات از ایران، قیمت مواد سوختی در افغانستان را کاهش داد

تهران- ایرنا- مقامات وزارت صنعت و تجارت افغانستان روز یکشنبه اعلام کردند، انعقاد قرارداد واردات مواد نفتی میان امارت اسلامی افغانستان و جمهوری اسلامی ایران، موجب کاهش ۴ درصدی قیمت مواد سوختی در بازارهای این کشور شده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری صدای افغان (آوا)، در مدت زمان یک هفته‌ گذشته بهای مواد نفتی به ویژه بنزین و سوخت دیزل با کاهش چهار درصدی روبرو شده است،به طوریکه در ده روز گذشته قیمت سوخت دیزل از ۹۷ به ۹۴ افغانی و قیمت بنزین از ۸۱ به ۷۶ افغانی کاهش یافته است.

در پی این کاهش قیمت، عبدالسلام جواد سخنگوی وزارت صنعت و تجارت افغانستان در گفتگو با خبرنگار آوا تصریح کرد: کاهش مواد سوختی و غذایی یکی از سیاستهای امارت به شمار می آید تا این مواد وارد شوند و شهروندان این کشور در زمستان پیش‌رو با مشکل مواجه نشوند.

وی خاطرنشان کرد وزارت صنعت و تجارت افغانستان با در نظر داشتن این رویکرد، روند واردات مواد نفتی را تسهیل کرده و همچنین با کشورهای جمهوری اسلامی ایران و روسیه قراردادهایی را در این مورد منعقد کرده است.

جواد افزود: قرارداد میان این وزارتخانه و جمهوری اسلامی ایران عملا در حال اجرا است؛ اما قرارداد با کشور روسیه تاکنون اجرایی نشده است.

جواد همچنین به میزان رقم کاهش تعرفه‌ واردات مواد نفتی اشاره ای نکرد و افزود: به علت درگیر بودن مردم افغانستان با فقر، امارت اسلامی تعرفه روی واردات مواد نفتی را کاهش داده است.

بر همین اساس، این مساله سبب شده است بخش خصوصی نیز میزان واردات خود را افزایش دهد.

این در حالی است که تاکنون هیچ تغییری در بهای گاز مایع به وجود نیامده است و هر متر مکعب گاز همچنان به قیمت ۶۶ افغانی در بازارهای این کشور به فروش می‌رسد.

در همین حال، شهروندان افغانستان از کاهش قیمت سوخت، بنزین و سوخت دیزل استقبال کردند و از حکومت می‌خواهند با در نظرداشتن وضعیت اقتصادی شهروندان قیمت‌ها بیش از این کاهش یابد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha