چابهار و كنارك ظرفيت توليد سالانه 268 ميليون قوطي تن ماهي را دارند

چابهار - ايرنا - مديركل شيلات سيستان و بلوچستان گفت: شهرستان هاي ساحلي چابهار و كنارك در جنوب استان ظرفيت توليد سالانه 268 ميليون قوطي تن ماهي را دارند.

هدايت الله ميرمرادزهي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: در مجموع 106 كارخانه در زمينه توليد تن ماهي، شناورسازي، يخ سازي، پودرماهي، بسته بندي و عمل آوري ماهي و ميگو در سيستان و بلوچستان فعال هستند.
وي افزود: از 106 كارخانه ياد شده 28 كارخانه در زمينه توليد تن ماهي فعاليت مي كنند كه براي بيش از سه هزار نفر اشتغال ايجاد كرده اند.
وي بيان كرد: 24 هزار صياد فعال در شهرستان هاي ساحلي چابهار و كنارك در جنوب سيستان و بلوچستان سال گذشته با صيد 231 هزار تن ماهي رتبه نخست كشور را بدست آوردند.
مديركل شيلات سيستان و بلوچستان با بيان اينكه يك ميليون تن صيد ماهي، ميگو و ديگر ذخاير دريايي و ايجاد 300 هزار فرصت شغلي در برنامه ششم توسعه و سند توسعه سواحل مكران پيش بيني شده است، خاطرنشان كرد: در صورت تحقق اين برنامه ها، انقلابي در ايجاد اشتغال و افزايش درآمد صيادان به وجود خواهد آمد.
وي افزود: 930 فروند لنج و هزار و 400 فروند قايق صيد و صيادي در قالب 34 تعاوني صيادي در حوزه چابهار و كنارك فعاليت دارند.
سيستان و بلوچستان به سبب گستردگي منابع آبي داراي 2 اداره كل شيلات در شمال و جنوب استان است كه اداره كل شيلات سيستان مستقر در زابل واقع در شمال استان وظيفه كنترل و حمايت از منابع آبي داخلي و اداره كل شيلات سيستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهاي درياي عمان فعال است.
شهرستان چابهار از توابع استان سيستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعيت از شمال به شهرستان هاي نيكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به درياي عمان(مكران) و از غرب به بندر كنارك متصل است.
بندر زيباي چابهار واقع در قلب مَكُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 كيلومتري جنوب زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان از 2 شهر به نام هاي چابهار و نگور، سه بخش مركزي، دشتياري و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشكيل شده است.
3043**3042 خبرنگار: رستم كريمي نژاد **انتشاردهنده: محدثه حيدري گرجي
اخبار لحظه به لحظه را در كانال تلگرامي «اخبار ايرنا سيستان و بلوچستان» دنبال كنيد. @irnazahedan