۲۰ اسفند ۱۳۹۵، ۱۶:۰۲
کد خبر: 82459446
T T
۰ نفر
مسكو خواستار پاسخگویی آمریكا در باره اسناد جاسوسی سیا شد

مسكو - ایرنا - ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه از مقام های آمریكایی خواست به طور كامل در رابطه با افشاگری های مطرح در سایت ویكی لبكس اظهار نظر كنند و پاسخ دهند.

به گزارش ایرنا، سایت ویكی لیكس در تازه ترین اقدام افشاگرانه، نخستین بخش از اسناد و فایل های محرمانه سازمان جاسوسی آمریكا (سیا) شامل 9000 برگه از جمله عملیات شنود تلفنی آمریكا در كشورهای مختلف را در مجموعه ای با عنوان «Year Zero» منتشر كرد.
خبرگزاری اسپوتنیك روز چمعه به نقل از سخنان زاخارووا در جمع خبرنگاران نوشت: اگر اطلاعات منتشر شده (در ویكی لیكس) صحت داشته باشد، عرصه اعتماد بین مسكو و واشنگتن تنگ خواهد شد و همچنین سبب تضعیف روابط بین كشورها می شود.
از سوی دیگر پس از اعلام كاخ كرملین مبنی بر اینكه احتمال جاسوسی آمریكا از مكالمات تلفنی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بررسی می شود، سرگئی لاوروف وزیر خارجه این كشور هم گفت: برای پیشگیری از جاسوسی در مذاكرات مهم تلفن همراه با خود نمی برم.
لاوروف در گفت وگو با خبرنگاران اظهار كرد: در مورد احتمال نفوذ هكرهای سازمان سیا به سامانه های تلفن های همراه و تلویزیون های پیشرفته آگاهی یافته ام كه حتی در بخش های الكترونیكی یخچال ها برای ایجاد اخلال در شبكه برق نفوذ می كنند.
وزیر خارجه روسیه همچنین در باره افشاگری سایت ویكی لیكس گفت: اسناد را دیده و خوانده ایم. بر اساس اطلاعات و متون سندها، شمار هكرهای سیا به حدود پنج هزار نفر می رسد و آمریكا از سركنسولگری خود در فرانكفورت برای اقدام های هكری بهره می گیرد.
لاوروف افزود: بر پایه گزارش رسانه ها، اطلاعات مندرج در اسناد حقیقت دارد. با توجه به اینكه مقام های آمریكایی آن را نشت اطلاعات می دانند و تكذیب نمی كنند، واقعی است و اعلام كرده اند، انتشار اسناد در سایت ویكی لیكس كه روز سه شنبه صورت گرفت، جزئیات محرمانه ای در مورد جاسوسی سایبری سیا را مورد توجه قرار دهد و در آن برنامه سیا برای شنود گوشی های تلفن همراه از نوع اپل آیفون، برنامه های پشتیبانی آندروید، مایكروسافت ویندوز و نیز هك تلویزیون های سامسونگ با هدف دسترسی به میكروفون داخلی به منظور جاسوسی مكالمات افشا شده است.این برنامه جاسوسی در سراسر نقاط جهان به اجرا در آمده است.
ویكی لیكس، روزنامه ها و سایت های همپیمان بارها واشنگتن را با انتشار گسترده اسناد محرمانه از جمله صدها هزار سند متعلق به وزارت امورخارجه آمریكا و پنتاگون، در تنگنا قرار داده اند.
ویكی لیكس با انتشار بیانیه ای اعلام كرد كه سیا به تازگی كنترل ابزارهای هك آرشیو خود و همچنین اسناد مربوطه را از دست داده است.
این سایت یادآور شده كه ظاهرا این آرشیو بین هكرهای دولت سابق آمریكا به شیوه ای غیرمجاز، دست به دست شده و یكی از آنها بخش هایی از این بایگانی را در اختیار ویكی لیكس قرار داده است.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا
اطلاع از آخرین اخبار جهان در كانال ایرنا بین الملل :
@IRNAInternational
https://telegram.me/joinchat/DSEp_0AtzWwBxLcJd5MPjg