۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۲۰:۰۲
کد خبر: 82457744
T T
۰ نفر
آمانو برای سومین بار مدیر كل آژانس بین المللی انرژی اتمی شد

تهران- ایرنا- اعضای شورای حكام آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه در نشستی یوكیا آمانو مدیركل آژانس بین المللی انرژی اتمی را بار سومین بار در این سمت ابقا كردند.

به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه اینترنتی آژانس بین المللی انرژی اتمی، شورای حكام دقایقی پیش یوكیا آمانو را به سمت مدیر كل آژانس بین المللی انرژی اتمی برگزید. بر اساس روال كار، این تصمیم به منظور تائید نهایی به كنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی ارجاع شده و تصمیم نهایی در آن نهاد اتخاذ می شود.
آمانو تنها فردی بود كه خود را برای مدیر كلی آژانس نامزد كرده بود. دوره مدیر كلی آژانس بین المللی انرژی اتمی چهار سال است.
اجلاس عمومی آژانس بین المللی در ماه سپتامبر در وین با حضور نمایندگان تمامی كشورهای عضو آژانس برگزار خواهد شد.
دومین دوره مدیر كلی آمانو اواخر ماه نوامبر پایان می‌یابد و دوره جدید فعالیت او از اول دسامبر آغاز خواهد شد.
یوكیا آمانو از سال ۲۰۰۹ مقام مدیر كلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را پس از محمد البرادعی برعهده دارد. وی كه فارغ‌التحصیل دانشكده حقوق دانشگاه توكیو است، از سال ۱۹۷۲ در وزارت امورخارجه ژاپن مشغول به كار شد.
در ماه آوریل ۲۰۰۱ در مقام نماینده ژاپن با عنوان كارشناس دولتی در هیئت سازمان ملل متحد در زمینه مسائل موشكی منصوب و درست سه ماه بعد از آن وارد گروه متخصصان سازمان ملل در زمینه مطالعات منع گسترش و خلع سلاح هسته‌ای شد. وی در سفارتخانه‌های ژاپن در ویتنام، واشنگتن و بروكسل نیز حضور داشته و همچنین یكی از اعضای هیئت اعزامی ژاپن به كنفرانس خلع سلاح هسته‌ای در ژنو بوده ‌است.
اروپام**9041**1908
مترجم: منوچهر جعفری ** انتشار دهنده : افشار دارابی