۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۹:۰۸
کد خبر: 82457653
T T
۰ نفر
ظرفيت هاي پنهان روستاها براي توسعه مغفول مانده است

زنجان - ايرنا - توسعه و آباداني روستاها مي تواند از بهره گيري از ظرفيت هاي مغفول مانده در آن آغاز شود و جوانان ساكن در اين مناطق مي توانند اين توانمندي ها را احيا و به دنبال آن اشتغالزايي را ايجاد كنند.

به گزارش ايرنا، يكي از اهداف كلان توسعه در كشور كاهش بيكاري و توسعه فعاليت هاي شغلي به ويژه در مناطق روستايي است كه مي تواند از طريق احياي پتانسيل هاي پنهان اين مناطق ايجاد شود.
امروز /چهارشنبه/ فرمانداري شهرستان زنجان اقدام به برگزاري همايش يك روزه 'نقش جوانان در توسعه روستا' كرده بود كه تعداد قابل توجهي از دختران و پسران جوان در اين همايش حضور داشتند و اين همايش براي نخستين بار در دولت تدبير و اميد در اين شهرستان برگزار شد كه با استقبال و رضايت جوانان مواجه بود.
** جوانان براي براي رفع مشكلات و توسعه روستاها طرح ارائه دهند
نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه زنجان در اين همايش گفت: مطرح كردن مطالبات و مشكلات از سوي جوانان هنر نيست، بلكه براي براي رفع مشكلات و توسعه روستاها طرح هاي بلند و كوتاه مدتي ارائه دهند تا بر اساس اولويت مرحله به مرحله اجرا و منجر به اشتغالزايي شود.
حجت الاسلام علي خاتمي اظهاركرد: زمان پيروزي انقلاب اسلامي 70 درصد از جمعيت در روستاها و 30 درصد در شهرها ساكن بود كه بنا به دلايل اقتصادي و اجتماعي اين رقم در زمان فعلي برعكس شده است.
وي ادامه داد: در زمان فعلي كشاورزي فعاليتي اقتصادي نيست و مساله مهاجرت از روستا به شهرها طبيعي است چرا كه زمين و آب موجود جوابگوي جمعيت معيني بوده، در حالي كه جمعيت مناطق روستايي نيز افزايش يافته است.
نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه زنجان با تاكيد بر اينكه اقدامات قابل توجهي به لحاظ علمي براي توسعه روستاها شده است، افزود: وقتي كه تامين معاش و درآمد، رفاه، آموزش و خدمات درماني مورد نياز براي ساكنان اين مناطق فراهم شود، روستايي در روستا مي ماند در غير اين صورت مهاجرت امري طبيعي است.
حجت الاسلام خاتمي متذكر شد: مهاجرت از روي ناچاري موجب حاشينه نشيني، چالش هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي براي مراكز شهري خواهد شد چرا كه اين محيط ها بستر فساد، ناهنجاري، آلودگي هاي فكري و اجتماعي مي شود و قانوني در آن حاكميت نمي كند.
وي با تاكيد بر اينكه توسعه بايد متناسب با موقعيت جغرافيايي منطقه باشد، يادآورشد: محورهاي توسعه در استان زنجان با بستر سازي براي جذب سرمايه گذار، توسعه پايدار از طريق كشاورزي و خروج از كشاورزي سنتي به صنعتي، فراهم سازي زيرساخت هاي گردشگري به ويژه در مناطق روستايي و رعايت الگوي كشت فراهم خواهد شد.
نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه زنجان گفت: توسعه و آباداني روستاها زماني محقق مي شود كه ساكنان اين مناطق درآمد داشته و جوانان اقدام به مهاجرت نكنند و دستي در پيشرفت داشته باشند.
** توسعه روستاها نيازمند هم پيماني و تكيه برنظام برنامه ريزي است
استاندار زنجان نيز راه اندازي انواع كسب و كار با لحاظ شرايط جغرافيايي و محيط روستا بدون ايجاد هرگونه صنايع آلاينده و مزاحم را يكي از راه هاي توسعه اين مناطق عنوان كرد.
اسدالله درويش اميري گفت: براي توسعه هر روستايي بايد شاخص هاي توسعه تعريف شود اما بر مبناي عقل محدود نباشد چرا كه ريزگردها و مشكلات موجود زيست محيطي در سطح كشور خارج از سيستم تصميم گيري شده كه امروز مشكل آفرين شده است.
به گفته وي برخي از مواقع توسعه كشاورزي در مناطق روستايي منجر به تهديدات زيست محيطي و از بين رفتن منابع طبيعي مي شود كه بايد از زيباترين فرصت هاي گردشگري استفاده شود چرا كه محيط روستا در ايران براي توريست هاي كشورهاي اروپايي و خارجي جذابيت قابل توجهي دارد.
استاندار زنجان گفت: بيش از 70 درصد از صنايع دستي سرمايه روستاييان است و از 450 صنايع دستي با مهر اصالت موجود در سازمان يونسكو 350 مورد حاصل دست هاي پينه بسته زنان و مردان ايراني است.
درويش اميري بر لزوم استفاده از ظرفيت و استعدادهاي جوانان تحصيل كرده روستا در توسعه و آباداني اين مناطق تاكيد كرد و يادآورشد: دامپروري، آبزي پروري، مشاغل خانگي و خدماتي در روستاها بايد بر مبناي شاخص هاي توسعه انجام شود.
وي ابراز كرد: خوشحاليم امروزه خدمات شهري به روستاها رسيده و ساكنان اين مناطق بهره مند از خدمات مورد نياز هستند كه در كنار اين برنامه ها و خدمات ارائه شده در دولت تدبير و اميد دسترسي به اينترنت و استفاده از اطلاعات به روز دنيا براي پيشرفت هاي علمي و تحصيلي، حق جوانان اين مناطق است كه راه اندازي مي شود.
در اين همايش جواناني از مناطق و روستاهاي مختلف شهرستان زنجان مشكلات خود را مطرح كردند كه عمده اين مشكلات بيان شده در باره اشتغال و موانع آن بود.
7325/3001
خبرنگار: حديث ابوالحسني** مينا افشاري