۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۱۰
کد خبر: 82457108
T T
۰ نفر
عضو پارلمان مالزی: دولت وضعیت حضور در ائتلاف عربستان را مشخص كند

كوالالامپور- ایرنا - 'راجا كمارالبحرین شاه' عضو پارلمان و از مخالفان دولت مالزی روز چهارشنبه از دولت 'نجیب تون رزاق' خواست وضعیت این كشور را در ائتلاف عربستان علیه یمن روشن كند.

به گزارش ایرنا، این عضو پارلمان مالزی گفت پس از گزارش سازمان ملل كه مالزی را در فهرست ائتلاف نظامی عربستان علیه یمن قرار داده است، دولت باید وضعیتش را در این ارتباط كه آیا در این ائتلاف قرار دارد یا خیر، مشخص كند.
به نوشته تارنمای 'فری مالیزیا تودی'، 'راجا كمارالبحرین شاه' گفت: مشاركت مالزی در سند ارائه داده شده توسط كمیته متخصصان سازمان ملل در امور یمن كه روز 11 ژانویه به شورای امنیت تحویل شده و 27 ژانویه نیز مورد پذیرش قرار گرفته، ذكر شده است.
وی در بیانیه ای اعلام كرد: مالزی از آنجایی كه عضوی از این كمیته تخصصی سازمان ملل است نمی تواند مدعی شود از این گزارش اطلاعی نداشته و یا از آن مطلع نشده است.
وزارت دفاع مالزی پیشتر مشاركت نیروهای مسلح مالزی را در ائتلاف عربستان علیه یمن نكار كرده و آن را 'تهمت های نادرست، ناروا و بی پایه و اساس' دانسته بود.
وزارت دفاع مالزی اعلام كرده بود: بكارگیری نیروهای مسلح در عربستان سعودی در مرحله نخست برای آماده سازی آنها جهت مواجهه با هر نوع پیامد احتمالی، شامل انتقال مالزیایی های باقیمانده در یمن، در صورت ضرورت بوده است.
وزارت دفاع مالزی همچنین ادعا كرده بود: نیروهای مسلح توسط عربستان سعودی برای مشاركت در رزمایش نظامی تندر شمالی كه هدف آن ترویج اتحاد بین كشورهای اسلامی و نه تمركز بر عملیات نظامی در یمن است، شركت كرده بودند.
براساس گزارش سازمان ملل، عملیات نظامی در یمن تحت كنترل عملیاتی مراكز مشتركی است كه هدایت آنها از مركزی در ریاض عربستان انجام می شود.
در این گزارش همچنین آمده است كه نظامیانی از مالزی، فرانسه و انگلستان نیز در این مراكز مشترك حضور داشته اند.
براساس این گزارش، مالزی همچنین در فهرست كشورهایی قرار دارد كه كمیته سازمان ملل هنگام انجام تحقیقات با آن تماس داشته است.
'راجا كمارالبحرین شاه' كه ریاست شورای بین المللی حزب اعتماد ملی مالزی را بر عهده دارد، گفت كه گزارش سازمان ملل بیان كرده است چندین حمله به رهبری عربستان سعودی مانع از رسیدن غذا و دارو به مردم یمن شده است.
وی گفت كه بسیاری از حملات ائتلاف عربستان سعودی، شهروندان، بیمارستان و سالن هایی را هدف قرار می دهد و كودكان و افراد عادی را به خاك و خون می كشد.
گزارش كمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نشان می دهد كه تا پایان ماه گذشته میلادی بیش از هفت هزار و 500 نفر از جمله چهار هزار و 667 شهروند یمنی در تجاوز نظامی عربستان علیه یمن كشته و بیش از 40 هزار نفر از جمله 8 هزار و 180 نفر زخمی شده اند.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی