۱۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۴:۳۷
کد خبر: 82453097
T T
۰ نفر
راه آهن آستارا - آستارا، دروازه تجاري ايران و اوراسيا

آستارا - ايرنا - خط ريلي آستارا - آستارا علاوه بر اتصال آهنين و ارتقاء روابط جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان، بستر حمل و نقل كالا و مسافر را بين ايران و اوراسيا فراهم مي كند و اراده مقامات عالي رتبه دو كشور به تحقق آن، چشم انداز روشني از تحولات اقتصادي را در منطقه ترسيم كرد.

كريدور حمل و نقل بين المللي شمال - جنوب ايران ارتباط كشورهاي اروپايي، آسياي ميانه، روسيه و منطقه قفقاز را با خليج فارس و هندوستان فراهم خواهد كرد و بندر آستارا در آن كريدور به عنوان نقطه اتصال خط ريلي ايران و جمهوري آذربايجان، دروازه تجاري ايران با اوراسيا خواهد بود.
بر اساس توافق مسئولان ايران و جمهوري آذربايجان، طرح راه آهن آستارا - آستارا بين اين دو كشور به امتداد دو كيلومتر در خاك ايران و بيش از هشت كيلومتر در خاك جمهوري آذربايجان اجرا و با ساخت پل ريلي مشترك بر فراز رودخانه مرزي آستاراچاي، اتصال آهنين دو كشور فراهم شد و با ايجاد بارانداز در سطحي بيش از 40 هكتار در آستاراي ايران، بخش مهمي از كريدور حمل و نقل بين المللي شمال و جنوب كشور تكميل خواهد شد.
اجراي راه آهن قزوين - رشت به عنوان بخش ديگري از پازل كريدور شمال - جنوب نيز توسط مسئولان امر پيگيري مي شود و مطابق برنامه زمانبندي شده، براي تكميل اين طرح تا پايان سالجاري جهت اتصال به راه آهن آستارا تلاش مي شود.
اهميت كريدور حمل و نقل بين المللي شمال - جنوب ايران به عنوان مسير اتصال و ارتباط كشورهاي حوزه خليج فارس به خزر، آن گاه آشكار مي شود كه بدانيم اكنون مدت زمان رفت و آمد كشتي هاي تجاري از هند به آسياي ميانه از مسير مومباي - كانال سوئز - مسكو به طول 16 هزار و 129 كيلومتر، 40 روز طول مي كشد، اما بعد از تكميل كريدور شمال - جنوب فقط 14 روز زمان نياز خواهد داشت و هزينه هاي حمل و نقل نيز به ميزان چشم گيري كاهش خواهد يافت.
هفته گذشته با تكميل بخشي از ريل خط آهن دو كشور در شهرستان مرزي بندر آستارا، قطار جمهوري آذربايجان وارد اين شهرستان شد و سوت آن از تحقق آرزوي ديرين اهالي در تسهيل تردد مرزي خبر داد.
يونس رنجكش فرماندار آستارا غروب جمعه در بازديد از ورود قطار جمهوري آذربايجان به خاك ايران در جمع خبرنگاران گفت: بخشي از عمليات ريل گذاري در خاك ايران به طول 600 متر در حال اتمام است و با هدف توسعه اقتصادي كشور و مطابق تفاهم نامه همكاري جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان، قطار جمهوري آذربايجان به صورت آزمايشي وارد شهرستان آستارا شد.
وي افزود: با برنامه ريزي هاي صورت گرفته، ادامه مسير ريل گذاري به سرعت انجام خواهد شد تا با ايجاد بارانداز و تكميل خط آهن رشت - آستارا، شاهد تكميل كريدور حمل و نقل شمال - جنوب و تحول اقتصادي در كشور باشيم.
وي اظهار كرد: خط ريلي آستارا - آستارا در همكاري هاي دو جانبه ايران و جمهوري آذربايجان موثر خواهد بود و به تقويت روابط بين دو دولت و ملت منجر خواهد شد.
رنجكش بيان كرد: مشكلي در تامين مصالح مورد نياز اين طرح وجود ندارد و با تكميل اين طرح ملي و اتصال آن به خط آهن رشت، بخشي از كريدور شمال - جنوب حمل و نقل كالا و مسافر فعال خواهد شد.
پيشتر معاون ساخت و توسعه راه هاي شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور در بازديد از عمليات اجرايي خط آهن آستارا - آستارا گفته بود: با تكميل طرح ريلي آستارا، رشت و قزوين بنادر جنوب و شمال كشور به هم متصل و امكان انتقال بار از آستارا به كشورهاي همسايه نظير روسيه و گرجستان فراهم خواهد شد.
خيرالله خادمي افزود: مطابق برنامه ريزي هاي به عمل آمده، بارانداز راه آهن آستارا با پيگيري مسئولان تكميل خواهد شد و اميدواريم در سال 96 خط ريلي قزوين تا رشت به بهره برداري برسد و رشت به شبكه ريلي كشور متصل شود.
وي اظهار كرد: طرح ريلي قزوين- رشت نيز با 165 كيلومتر امتداد كه 32 كيلومتر آن را تونل و پل تشكيل مي دهد، با بيش از 35 هزار ميليارد ريال اعتبار، اجرا شده و در حال اتمام است و 10 هزار ميليارد ريال اعتبار براي تكميل آن منظور شده است.
به گفته خادمي، با احداث كامل راه آهن رشت به آستارا ، خطوط ريلي بندر عباس و ساير بنادر جنوبي كشور به بنادر شمالي مانند آستارا و به كشورهاي ديگر نظير گرجستان و روسيه متصل خواهد شد.
جبارعلي ذاكري معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه هاي كشور نيز در بازديد از اين طرح گفت: پل ريلي بين 2 كشور تكميل شده و 2 زيرگذر نيز در محوطه آن احداث مي شود و راه آهن جمهوري آذربايجان با عرض روسي وارد آستاراي ايران مي شود و ادامه اين شبكه ريلي از بارانداز شهرستان آستارا به رشت و قزوين با عرض استاندارد و مورد استفاده قطارهاي كشورمان، احداث خواهد شد.
محمدمهدي مظفري معاون امور سياسي و اجتماعي فرماندار آستارا نيز در خصوص اين طرح گفت: املاك محدوده طرح ريلي در اين شهرستان با قيمت كارشناسي، خريداري شده و با وصول سند از مالكان، بهاي آنها پرداخت مي شود.
وي افزود: طرح ريلي آستارا - آستارا در رونق اقتصادي و گردشگري شهرستان آستارا و استان گيلان تاثيرگذار خواهد بود و براي تكميل اين طرح مهم و ملي از همه ظرفيت هاي موجود استفاده مي شود.
نماينده مردم آستارا در مجلس شوراي اسلامي نيز از اعلام آمادگي دولت جمهوري آذربايجان براي سرمايه گذاري در احداث بارانداز راه آهن اين شهرستان خبر داد.
ولي داداشي گفت: شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور بايد با استقبال از اين فرصت، زمينه سرمايه گذاري كشور همسايه در اجراي بارانداز آستارا را هر چه سريع تر فراهم و تسهيل كند.
وي بيان كرد: بارانداز آستارا بخشي از طرح ملي خط ريلي آستارا - آستارا براي توسعه مناسبات اقتصادي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان است و اجرا و تكميل آن همزمان با احداث راه آهن مشترك از اهميت خاصي برخوردار است.
اكنون با افتتاح راه آهن آستارا - آستارا زمينه افزايش مناسبات تجاري و اقتصادي دو كشور ايران و جمهوري آذربايجان و بهره مندي كشورهاي مختلف منطقه از اين فرصت، فراهم شده و اين طرح ملي علاوه بر مزاياي اقتصادي، در گسترش مناسبات اجتماعي و برنامه هاي گردشگري كشورمان نيز موثر خواهد بود.
به گزارش ايرنا، در سفر رئيس جمهوري آذربايجان به تهران، از خط آهن آستارا - آستارا با ورود قطار آذربايجان به ايستگاه آستارا در ايران، به صورت آزمايشي بهره برداري شد. رئيس جمهوري آذربايجان صبح امروز (يكشنبه) براي ديدار رسمي و انجام مذاكره با مقامات جمهوري اسلامي ايران، وارد تهران شد. اين سومين سفر رسمي الهام علي اف در سه سال اخير به كشورمان محسوب مي شود.
جمهوري اسلامي ايران و جمهوري آذربايجان در ابتداي سال جاري به منظور توسعه همكاري هاي اقتصادي، به ايجاد ارتباط ريلي دو كشور متعهد شده بودند و جمهوري آذربايجان با احداث هشت و نيم كيلومتر خط ريلي، قطار خود را به مرز ايران در آستارا رساند و ادامه اين طرح با امتداد دو و نيم كيلومتر و بارانداز مربوطه در آستاراي ايران اجرا مي شود و اين طرح به عنوان دروازه اقتصادي ايران و اوراسيا خواهد بود.
شهرستان مرزي بندر آستارا با 86 هزار نفر جمعيت در غرب استان گيلان واقع شده و با جمهوري آذربايجان 38 كيلومتر مرز خشكي و 15 كيلومتر مرزي آبي دارد.
گزارش از عيسي پاشاپور ** انتشاردهنده: كبيري
7124 / 2007

سرخط اخبار استان‌ها