۱۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۵۷
کد خبر: 82453015
T T
۰ نفر
اختصاص 2 ميليارد ريال اعتبار به محوطه باستاني جندي شاپور و يعقوب ليث

دزفول - ايرنا - مدير پايگاه جندي شاپور و ايوان كرخه از اختصاص 2 ميليارد ريال اعتبار به محوطه باستاني جندي شاپور خبر داد و گفت: اين اعتبار براي نخستين بار از رديف منابع ملي به محوطه باستاني جندي شاپور اختصاص يافته است.

يعقوب زلقي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي افزود: اين اعتبار بر اساس نيازسنجي در راستاي برنامه كاوش و نيز ساماندهي محوطه براي بازديد گردشگران و علاقه مندان در محوطه باستاني جندي شاپور دزفول هزينه مي شود.
وي افزود: بخشي از اين اعتبار نيز براي مرمت بناي يعقوب ليث صفاري هزينه مي شود ضمن اينكه مرمت اين بناي تاريخي از اوايل سال آينده آغاز مي شود.
آرامگاه يعقوب ليث صفاري اثري برجاي مانده از دوره تيموريان است كه در محوطه باستاني جندي شاپور در 10 كيلومتري شرق شهر دزفول و در جاده دزفول - شوشتر در روستاي اسلام آباد واقع شده و به ثبت ملي رسيده است.
مدير پايگاه جندي شاپور و ايوان كرخه همچنين از ادامه كاوش هاي باستاني در محوطه جندي شاپور خبر داد و گفت: كاوش طبق برنامه همچنان ادامه دارد و تاكنون برخي سازه ها از زير خاك نمايان شده است.
با پيگيري نماينده مردم دزفول در مجلس شوراي اسلامي ، اخيرا نيز سازمان برنامه و بودجه 10 ميليارد ريال اعتبار به محوطه جندي شاپور دزفول اختصاص داد.
زلقي افزود:در حال حاضر اولويت با انجام فعاليت هاي پژوهشي از جمله كاوش در محوطه باستاني جندي شاپور مي باشد كه پس از جذب اعتبار در حوزه هاي اولويت بندي شده هزينه خواهد شد.
وي حفاظت و مرمت،تشكيل مركز اسناد ، كتابخانه ،تامين نيروي انساني،احداث موزه و مركز طب سنتي و تامين وسيله نقليه را از ديگر اولويت هاي محوطه باستاني جندي شاپور عنوان كرد.
نخستين كاوش باستان شناسان ايراني در محوطه باستاني جندي شاپور دزفول از سوي پژوهشگاه باستان شناسي سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري با اعزامي يك تيم باستان شناس به سرپرستي دكتر يوسف مرادي از 18 دي آغاز شده است.
شهر باستاني جندي شاپور با 800 هكتار وسعت در 12 كيلومتري شهر دزفول در مجاورت روستاي اسلام آباد واقع است.
نخستين دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساساني حدود 1800 سال پيش در اين شهر كه اكنون بقايايي از آن بر جا مانده است تاسيس شد.
دانشگاه جندي شاپور واقع در محوطه باستاني شهر جندي شاپور دزفول كه اكنون تنها بقايايي از آن برجا مانده، نخستين مركز علمي جهان در زمان ساسانيان بود كه رشته هاي پزشكي، فلسفه و نجوم در آن تدريس مي شد.
به گزارش ايرنا دانشگاه گندي شاپور در عصر خود معتبرترين مركز علمي جهان بود كه رشته هايي چون پزشكي و نجوم در آن تدريس مي شد.
آثار برجا مانده اين شهر در 24 شهريور سال 1310 به شماره 46 در رديف آثار ملي به ثبت رسيد.
6068
خبرنگار و انتشار:محمدعلي فريدپناه