۱۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۲۵
کد خبر: 82452811
T T
۰ نفر
بازتاب كشف اولین شواهد فرهنگی‌ انسان نوین خارج از آفریقا در ایران در رسانه های اسپانیا

مادرید - ایرنا - موسسه زیست باستان شناسی‌ بشری و تكامل اجتماعی ایالت كاتالونیا اعلام كرد یك تیم بین المللی باستان شناسان، نخستین شواهد فرهنگی‌ قدیمی‌ ترین انسان های نوین خارج از آفریقا را در ایران كشف كردند.

به گزارش ایرنا، روزنامه های «ال پاییس»، «آ ب ث» و «لا وانگواردیا» افزون بر خبرگزاری «افه»، در گزارش های جداگانه و در مضامین مشابهی‌ نوشتند كه به گفته این موسسه كه در كارهای حفاری با گروه ایرانی همكاری كرده، این شواهد، ابزارهای سنگی‌ مرتبط با بقایای حیوانی‌ پیدا شده در غار «كلدار» است كه بر اساس آزمایش كربن 14، بین 36 هزار تا 54 هزار سال قدمت دارند.
این رسانه ها ادامه دادند: نتایج حاصله از قدمت این حفاری ها، ایران را در بین نخستین مكان های سكونت شده از سوی انسان های نوین قرار می‌ دهد كه به همراه گروه های شرقی‌ برای نخستین بار موفق شدند از آسیای غربی تا اروپا گسترش یابند.
بر اساس اعلام این رسانه ها، غار كلدار یكی‌ از قدیمی‌ ترین نمونه های وجود انسان نوین در این قسمت از جهان افزون بر داده ها در مورد اینكه چگونه این مردم در شرایط آب و هوایی و وضعیت زیست محیطی‌ زنده ماندند را ارائه می‌ دهند.
براساس گزارش موسسه زیست باستان شناسی‌ بشری و تكامل اجتماعی ایالت كاتالونیا، علاوه بر آن، كاوش های باستان شناسی‌ كه به تازگی در كلدار انجام گرفته، دارای قدیمی‌ ترین سطوح صنعت «موستری» (ابزار سنگی‌ بازالت و چخماق در عصر پارینه سنگی‌ ) كه معمولا با نئاندرتال در ارتباط است، می‌ باشد.
این موسسه همچنین تصریح كرده است، كه این امر، جایگزینی این دوره از سوی صنعت «بارادوستیان» كه منحصر به فرد انسان های مدرن را نشان می‌ دهد و این، یك فرصت منحصر به فرد مطالعه گذار پارینه سنگی‌ میانی به پارینه سنگی‌ فوقانی در كوه های زاگرس است.
رسانه ها ادامه دادند كه حفاری های مذكور از سوی یك تیم ایرانی به رهبری «بهروز بازگیر» و یك تیم اسپانیایی به رهبری «آندره اوله» محقق این موسسه به طور مشترك مدیریت شده و این مطالعات در مجله علمی‌ «ساینتیفیك ریپورتز» منتشر شده ا‌ند.
اروپام ** 491 ** 1071 * انتشار: امید غیاثوند
۰ نفر