۱۲ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۴۹
کد خبر: 82449779
T T
۰ نفر

انتظارات از سفر آمانو به واشنگتن

۱۲ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۴۹
کد خبر: 82449779
انتظارات از سفر آمانو به واشنگتن

تهران - ایرنا - یوكیا آمانو مدیركل اژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (پنج شنبه ) در واشنگتن با مقام های كاخ سفید دیدار می كند. از دیدگاه كارشناسان حفظ توافق هسته ای ( برجام) و لزوم پای بندی واشنگتن به آن از مهم ترین محورهای گفت وگو میان دو طرف خواهد بود.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا ، دیدار آمانو با مقام های با كاخ سفید در واشنگتن می تواند از جنبه های گوناگون دارای اهمیت باشد.
آمانو در بیش از یك سال گذشته، پس از اجرای «برنامه جامع اقدام مشترك» در تمامی گزارش های دوره ای خود از روند اجرای برجام و رعایت مواد آن از سوی ایران به نیكی یاد كرده است.
وی در گفت وگوهای خود برجام را دستاوردی مثبت دانست و از آن به تعبیر «سود خالص» (net gain) یاد كرد.
دونالد ترامپ هم پیش از انتخابات آمریكا به شدت از توافق هسته ای انتقاد می كرد و حتی از لغو آن سخن می گفت اما به تدریج از شدت حملات وی و همكارنش كاسته شد.
انتظار می رود در این دیدار آمانو ضمن برشمردن دستاوردهای توافق هسته ای برای كشورهای غربی در مورد پیامدهای منفی نقض آن از سوی آمریكا هشدار دهد.
به نظر می رسد آمانو از برنامه های نظارتی برجام نیز گزارشی را به رییس جمهوری آمریكا ارائه كند. همچنین گویا قرار است وی رایزنی هایی را برای انتخاب دوباره به عنوان مدیركل آژانس انجام دهد.
خبرگزاری «رویترز» در خبری عنوان داشت كه آمانو در مورد توافق هسته ای 1+5 با ایران برای گفت وگو با مقام های دولت ایالات متحده به واشنگتن می رود.
رویترز نوشت: ترامپ پیش از این در مورد توافق هسته ای (برجام) گفته بود كه این بدترین معامله ای است كه در مورد آن مذاكره شده است. «ركس تیلرسون» وزیر امورخارجه ترامپ پیش از این در مورد بازبینی كامل این توافق سخن گفته بود. وی از جمله مقام هایی است كه با آمانو دیدار و گفت وگو می كند.
این خبرگزاری افزود: از آنجاكه آمانو و آژانس تحت نظر او، مسئول اصلی تعیین خط مشی ها و تدوین مواد در توافق بود به صورت آشكار از توافق هسته ای حمایت كرده است و آن را «منفعت خالص» تفسیر كرد.
با این حال ترامپ گفته است می خواهد به شكلی از اجرای این توافق مراقبت كند كه ایرانی ها هیچ فرصت و شانسی نداشته باشند. آمانو پیش از این، اعلام كرده بود امیدوار است هر چه زودتر گفت وگوهای اولیه ای را با مقام های دولت ترامپ داشته باشد.
البته این دیدار از جهت دیگری نیز می تواند برای آمانو اهمیت داشته باشد. به نوشته رویترز، قرار است هفته آینده 35 عضو شورای حكام آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد انتخاب مدیركل آژانس برای دوره جدید بحث كنند.آمانوی ژاپنی تنها نامزد این پست است و دیپلمات ها اعلام كردند كه پیروزی و انتخاب وی قطعی است. ایالات متحده هم یكی از كشورهایی است كه از وی حمایت می كند.

**حمایت كامل آمانو از برجام
آمانو و آژانس از بازیگران اصلی تدوین برجام بوده اند به شدت از آن حمایت می كنند و آن را دستاوردی بزرگ می دانند. او بارها برای بر ضرورت حفظ برجام و پابندی امریكا به آن تاكید كرد.
روزنامه «فایننشال تایمز» در گزارشی اظهار كرد ایران امیدوار است با وجود اظهارات تند ترامپ، توافق هسته ای دچار مشكل نشود. آمانو هم تاكید دارد كه برجام سود خالص بود و هیچ گزینه جایگزین مشخصی برای آن وجود ندارد.
فایننشال تایمز نوشت: مدیركل آژانس اطمینان دارد كه با وجود انتقادهای تند دونالد ترامپ، ایالات متحده به دنبال برچیدن توافق نیست.
آمانو در گفت وگو با این روزنامه انگلیسی گفت توافقی كه آقای ترامپ آن را بدترین معامله توصیف كرده، نشان داده است كه بیشتر از آن چیزی كه انتظار می رفت استحكام و ثبات دارد.
گزارش این روزنامه انگلیسی نوشت كه وی با اشاره به رعایت این توافق از سوی ایران، جمهوری خواهان در كنگره آمریكا به تدریج از منافع این توافق آگاه می شوند.
آمانو تاكید كرد از زمانی كه توافق به اجرا درآمده است بیشتر از آن چیزی كه مردم فكر می كردند مستحكم بود. به همین دلیل یافتن راه حل دیگر برای آن به شدت سخت خواهد بود.
به نوشته این گزارش، آمانو گفت : جمهوری خواهان در كنگره آمریكا به شدت مخالف توافق هستند منافع به دست آمده از روند نظارت ها اكنون بیشتر احساس می شود.
وی تاكید كرد تهران اصرار دارد كه توافق را نقض نمی كند. ایران گفته است «تاكنون برجام را نقض نكرده و نخستین كشوری كه آن را نقض كند، هم نخواهد بود » و تاكنون هم در حفظ آن تلاش كرده است».

**مخالفان و موافقان برجام
از ابتدای سال 2016 كه توافق هسته ای (برجام) به اجرا در آمد تحلیل های گوناگونی از آن به عمل آمده است. در مورد برنده و بازنده این روند تعاملی بلندمدت سخن های گوناگونی گفته شده است. تارنمای «فوربس» در گزارشی در مورد دیدگاه ترامپ به توافق هسته ای و توانایی های ایران نوشت: هراس ها از این موضوع وجود دارد كه رئیس جمهوری آمریكا چه واكنشی را در قبال توافق هسته ای انجام می دهد. از این رو طرفداران این توافق تلاش دارند آن را به عنوان یك موفقیت بزرگ و دستاوردی تاریخی نشان دهند كه از جنگ و درگیری بیشتر دو دشمن دیرینه در جامعه بین المللی پیشگیری كرده است.
در مجموع به نظر می رسد امانو به عنوان مدیر كل نهاد ناظر هسته ای سازمان ملل در دیدار خود با مقام های كاخ سفید تلاش كند تا به 'نگرانی ها و ابهام ها' ی مقام های جدید واشنگتن درباره برجام پاسخ دهد و بر ضرورت پای بندی امریكا به برجام تاكید كند.
پژوهشم **9130**1601** خبرنگار : حسین عباسی نسب ** انتشاردهنده : شهناز حسنی
۰ نفر