۱۰ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۰۴
کد خبر: 82447186
T T
۰ نفر
رفع موانع حضور مهاجران تاجیك در روسیه، مطالبه دوشنبه از مسكو

تهران - ایرنا - دوشنبه از مسكو خواست كه حكم اخراج و منع ورود شهروندان تاجیكستان در قلمرو روسیه كه جرایم سبكی دارند، بازبینی شده و این عده شهروندان مورد عفو قرار بگیرند. مقامات تاجیك می‌گویند كه در حال حاضر 270 هزار مهاجر كاری این كشور از حق ورود به روسیه محرومند.

به گزارش ایرنا ، به نقل از خبرگزاری های محلی این پیشنهاد در ملاقات مقامات عالی تاجیكستان و روسیه ، روز 27 فوریه ( نهم اسفند) در حضور امامعلی رحمان و ولادیمیر پوتین در شهر دوشنبه، بیان شد. مقامات روسیه نیز در آخر ماه ژانویه سال جاری میلادی رسما قول وعده داده بودند كه مسئله عفو مهاجران اخراج شده تاجیك را در دست بررسی دارند.
روسیه برای بیش از یك میلیون ساكنان تاجیكستان به مكان اصلی كار و درآمد تبدیل شده است.
به گزارش خبرگزاری خاور تاجیكستان «اگار شولاو»، معاون اول نخست‌وزیر روسیه در حاشیه‌ این سفر به خبرنگاران گفت، كه كشورش قصد دارد مشكل ایجاد شده برای مهاجران تاجیكستان را رفع كند.
وی همچنین اظهار داشت: قصد داریم در تاجیكستان 20 مدرسه با زبان روسی، احداث كنیم

**تاكید دو كشور بر توسعه روابط و همكاری ها
در اظهارات مشترك رؤسای جمهور تاجیكستان و روسیه به توسعه همكاری ها در بخش امنیت و هماهنگی در مقابله با تهدیدها از جنوب، تاكید شد. امامعلی رحمان و ولادیمیر پوتین تلاش های مشترك نیروهای مسلح تاجیكستان و پایگاه 201 نظامی روسیه در قلمرو تاجیكستان را عامل مهم امنیت منطقه عنوان كردند. تاجیكستان و روسیه همچنان اعلام كردند، كه همكاریهای خود را در بخش نظامی و نظامی - فنی عمیقتر می‌كنند.
این دو كشور همزمان از عزم خود به تحكیم همكاری ها در مبارزه با تروریسم، افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر، اسلحه و دیگر چالشهایی، كه امنیت منطقه را تهدید می‌كنند، خبر دادند. آنها بارها نگرانی خود را از حضور تروریستها در شمال افغانستان اظهار نموده و مرزهای جنوبی خود را آسیب‌پذیر می‌دانند.

**امضای شش سند همكاری میان روسیه و تاجیكستان
پس از انجام مذاكرات بین دولتی و اظهارات مشترك دو رئیس جمهوری میان دو كشور شش سند در بخش های كار و مهاجرت، حفظ محیط زیست، استفاده از دانش اتمی، برنامه همكاری های وزارت خانه های خارجه این دو كشور در سال 2017 و یادداشت تفاهم بین اداری در مورد همكاری در حوزه فرهنگ و ورزش، امضا شدند.

**مدال پوتین به امامعلی رحمان​
به گزارش بخش تاجیك تارنمای آزادی نیز مراسم استقبال رسمی از رئیس جمهوری روسیه در «قصر ملت» برگزار شد و پس از ملاقات دو رئیس جمهوری ، ولادیمیر پوتین به امامعلی رحمان برای آنچه كه «سهم بزرگ و تلاشهای سازنده و اقدام های پیوسته در راه توسعه بی‌سابقه روابط متنوع بین دولتی و دوستی ملت های تاجیكستان و روسیه» عنوان شد ، نشان عالی آن كشور موسوم به «الكساندر نیوسكی » را اعطا كرد.

**​سفر كوتاه پوتین به تاجیكستان
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه عصر روز دوشنبه 27 فوریه ( 9 اسفند) در رأس یك هیئت بلندپایه جهت انجام یك سفر رسمی، وارد تاجیكستان شد. ولادیمیر پوتین را در فرودگاه بین‌المللی دوشنبه قاهر رسول زاده نخست وزیر تاجیكستان و دیگر افراد رسمی استقبال كردند.
ولادیمیر پوتین را در این سفر «ولادیمیر كالاكالتسیف»، وزیر امور داخلی روسیه، «سرگی دانسكای»، وزیر منابع طبیعی و محیط زیست، «مكسیم تاپلین»، وزیر كار و امور اجتماعی، الكساندر فامین، معاون وزیر دفاع و دیگر مقامات رسمی روس، همراهی كردند.

**پوتین به قرقیزستان می رود
رئیس جمهور روسیه در جریان دیدارش از دوشنبه از پایگاه نظامی این كشور، كه به گفته مقامات روسیه «عامل مهم ثبات و امنیت در آسیای مركزی محسوب می‌شود»، دیدن كرد و سپس صبح سه‌شنبه‌ 28 فوریه، از دوشنبه عازم بیشكك، پایتخت قرقیزستان می شود.

**نگاهی به روابط اقتصادی كشور
روسیه خود را شریك مهم سیاسی و اقتصادی تاجیكستان معرفی می‌كند. عظیم ترین پایگاه نظامی خارجی این كشور با هفت هزار سربازش در فرغان ‌تپه و رزمایشگاه لاهور در ناحیه رودكی تاجیكستان واقع شده است .
حجم سرمایه‌گذاری های این كشور در اقتصاد تاجیكستان یك میلیارد و 700 میلیون دلار اعلام شده است.
به گزارش وزارت توسعه اقتصاد تاجیكستان، طی دو سال گذشته گردش تجاری میان دو كشور كاهش یافته و در سال گذشته حجم عمومی آن اندكی بیشتر از یك میلیارد دلار را تشكیل داده است كه این رقم در مقایسه با 2015 حدود 3.6 درصد كمتر بوده است. این منبع گفته است، با این وجود روسیه از شریكان اصلی اقتصادی تاجیكستان به شمار رفته و سهم این كشور در تجارت خارجی تاجیكان 4.26 درصد است.
آساق**ترجمه و گزارش: خسرو حسینی**انتشار دهنده: مریم شفیعی
۰ نفر