۷ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۵۶
کد خبر: 82443613
T T
۰ نفر
بايگاني اثر تاريخي تازه كشف شده تربت حيدريه در دل خاك

تربت حيدريه- ايرنا- بقاياي يك اثر تاريخي كه بر اثر فرونشست زمين در مركز تربت حيدريه از زمين سر برآورده بود، توسط اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اين شهرستان دوباره بايگاني شد و در دل خاك آرام گرفت.

اين بناي كهن، چهارشنبه هفته گذشته بر اثر فروريختن بخشي از خيابان در محل چهار راه شوراي تربت حيدريه، نمايان شد كه گمانه زني اوليه حكايت از آن داشت كه آب انبار يا يخداني قديمي باشد.
مدير ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري تربت حيدريه روز شنبه به خبرنگار ايرنا گفت: بخش عمده اين بناي تاريخي در زير يك مجتمع تجاري و اداري قرار گرفته و تا زماني كه پژوهشكده ميراث فرهنگي اجازه حفاري ندهد، نمي توان به كاوش و حفاري در اين محل پرداخت.
علي محمدي افزود: از سويي اين بنا در يكي از پرترددترين نقاط شهر تربت حيدريه واقع است كه هر روز هزاران خودرو و عابر پياده از محل تردد مي كنند و در صورت خاك برداري عمقي، خطر ريزش در اين چهارراه بسيار زياد است.
وي گفت: در عين حال در چند روز سپري شده از نمايان شدن بنا، كارشناسان اين اداره كار مستندسازي و پلان بندي آن را به طور كامل انجام داده اند.
وي در خصوص پيشينه اين بنا گفت: بنا مربوط به دوران قاجار است كه بخشي از ضلع شمالي آن هنگام پي ريزي براي ساخت مجتمع تجاري فوقاني آن به طور ناخواسته تخريب شده و اندك حفاري صورت گرفته نشان مي دهد بقاياي حمام يا اتاقي از يك خانه بزرگ باشد.
از مجموع 200 اثر تاريخي و طبيعي شناخته شده در تربت حيدريه، 46 اثر در فهرست آثار ملي قرار گرفته كه 35 مورد آن بنا و بقيه محوطه و تپه تاريخي است.
مركز شهرستان 250 هزار نفري تربت حيدريه در 150 كيلومتري جنوب غربي مشهد قرار دارد.
خبرنگار: عليرضا حسيني مقدم ** انتشار دهنده: علي اصغر ايزدي
6121/5132