۷ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۳۹
کد خبر: 82443587
T T
۰ نفر
سوری ها: كارخانه های چپاول شده حلب به تركیه منتقل شده است

مسكو - ایرنا - روزنامه روسی ماسكوفسكی كامسامولتس نوشت: سوری ها در حلب می گویند كه زمان تسلط تروریست ها، گروههای مجهز تركیه ای با حضور در این شهر تمامی تجهیزات و دستگاههای كارخانه ها را به كشور خود منتقل كردند.

به گزارش ایرنا، روزنامه روسی روز شنبه در گزارش خود با اشاره به اینكه حلب نزدیك تركیه پیش از آغاز درگیری ها در سوریه نگین اقتصادی، صنعتی و بازرگانی این كشور بود، افزوده است: مردم گفتند كه تركیه ای ها با غارت و چپاول صدها مركز صنعتی، حلب را نابود كردند.
رسانه روسی به نقل از یك شهروند سوری مقیم حلب در باره رویكردهای تركیه به ویژه حضور نظامی این كشور در سوریه، نوشت: اكنون چگونه می توانیم به افرادی كه با هیاهو و سر و صدا مناطقی از كشور ما را اشغال كرده اند، اعتماد كنیم؟.
این روزنامه افزوده است: سوری های مصاحبه كننده گفتند، در حالیكه نیروهای روسیه با درخواست رئیس جمهوری سوریه به كشور ما اعزام شده اند، ولی تركیه خود اقدام به این كار كرده است.
یكی از ساكنان حلب نیز به روزنامه روسی گفت: پیش از آغاز جنگ، آنكارا را دوست خود می دانستیم، اما با هجوم گسترده تروریست ها به حلب در سال 2012، تركیه ای ها وارد شهر ما شدند، كارخانه ها را غارت كردند و تمام دستگاهها و تجهیزات را به كشور خود بردند.
وی افزوده است: این چپاولگران هیچ فرقی با تبهكاران و جنایتكاران نداشتند.
ماسكوفسكی كامسامولتس همچنین نوشته است: به دلیل همین دیدگاه، سوری ها به ویژه ساكنان نواحی مورد حمله تروریست ها، به آنكارا بدبین هستند و اظهارات مقام های تركیه مبنی بر خروج نیروهای این كشور از سوریه را پس از پایان سركوبی تروریست ها باور ندارند.
حلب كه پیش از هجوم تروریست ها پایتخت تجاری سوریه بود، به عنوان یكی از كهن‌ترین مراكز جمعیتی خاورمیانه با نام های قدیمی خلپه و برویا در نقطه سوق‌الجیشی و مهم بازرگانی نیمه‌راه دریای مدیترانه و رود فرات نزدیك تركیه واقع است.
این استان هم مرز تركیه یكی از ثروتمندترین و از نظر اقتصادی، صنعتی و بازرگانی توسعه یافته ترین مناطق سوریه بود كه در چارچوب طرح غربی-عربی استفاده ابزاری از تروریست ها به پیشگامی آمریكا مانند دیگر استان های سوریه قربانی بحران تسلط تروریست ها شد.
پس از حدود چهار سال اشغالگری تروریست ها در این منطقه، عملیات ارتش سوریه سبب شد گروههای تروریستی در ماه پایانی سال گذشته میلادی وادار به پذیرش انتقال اجباری به استان ادلب شوند و اكنون زندگی و بازسازی در شهر حلب آغاز شده است.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا