۷ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۳۲
کد خبر: 82443479
T T
۰ نفر
كاشت قره داغ در 120 هكتار از كانون هاي بحراني تالاب ميقان اراك

اراك - ايرنا - مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي گفت: كاشت قره داغ در 120 هكتار از كانون هاي بحراني تالاب ميقان اراك ار راهبردهاي دوسالانه اجرا شده اين نهاد در عرصه اين تالاب مهم است.

سعيد محمودي روز شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: 50 هكتار از كشت قره داغ در سال گذشته و 70 هكتار نيز در سال جاري در منطقه تالاب ميقان اراك انجام شده است.
وي بيان كرد: كاشت قره داغ تا زمان كنترل كانون هاي بحراني در تالاب ميقان اراك ادامه دارد و با جديت دنبال مي شود.
مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي ادامه داد: كلانشهر اراك يكي از شهرهاي آلوده كشور است كه بخشي مهمي از آلاينده هاي آن مربوط به ريزگردها است.
محمودي عنوان كرد: در فصول گرم سال سيستم هاي پرفشار Azore (آزور) وارد كشور مي شود كه اجازه تبادل و جابه جايي هوا را نمي دهد.
وي تصريح كرد: در فصول سرد نيز با سرمايش هوا پديده اينورژن (وارونگي دما) رخ مي دهد كه در اين شرايط هم سكون در سطوح پاييني جو ايجاد وي مي شود و تبادل جبهه ها صورت نمي گيرد.
مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي اضافه كرد: در مجموع پديده هاي تابستانه و زمستانه باعث افزايش تراكم ذرات گرد و غبار و يا آلاينده ها مي شود.
محمودي گفت: از سوي ديگر علاوه بر اين آلاينده ها، حجم زيادي از ذرات آلوده كننده ناشي از سوخت ناقص بنزين در خوردوها و فعاليت برخي از صنايع نيز موجب تشديد آلاينده هاي زيست محيطي افزايش تعداد روزهاي ناسالم در كلانشهر اراك شده است.
وي خاطر نشان كرد: كلانشهر اراك از ابتداي امسال 191 روز سالم، 54 روز پاك، 92 روز ناسالم براي گروه هاي سني حساس و پنج روز ناسالم براي تمام گروه هاي سني را در كارنامه خود به ثبت رسانده و اين در حالي است كه تعداد روزهاي ناسالم در تمام مدت سال 94 به 37 روز رسيد.
مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي افزود: افزايش تعداد 60 روز آلوده به دليل شرايط جوي تابستانه و زمستانه بوده است.
محمودي تاكيد كرد: براي كاهش و مقابله با پديده ريزگردها بايد حركت ها به سمت و سويي باشد كه كانون هاي بحراني گرد و غبار در اطراف شهرها كنترل شود.
وي اظهار كرد: حيات هر اكوسيستم آبي و تالاب وابسته به مديريت آب در بالا دست است و توجه به اين مهم در منطقه تالاب ميقان از اهميت ويژه اي برخوردار است كه انتظار مي رود مورد توجه جدي قرار گيرد.
مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي ادامه داد: محيط زيست به دور از هر نوع غرض با صنايعي كه موجب افزايش آلاينده هاي زيست محيطي شود و به تعهدات خود جامعه عمل نپوشانند با قاطعيت برخورد مي كند.
محمودي تاكيد كرد: در اين راستا پايش هاي شبانه و نامحسوس از صنايع مختلف در اين استان به ويژه كلانشهر اراك دنبال مي شود.
وي بيان كرد: مردم نيز نقش تعيين كننده اي در كاهش آلاينده هاي زيست محيطي دارند كه اين مهم بايد مورد توجه جدي قرار گيرد.
مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي عنوان كرد: افزايش فرهنگ استفاده از وسايل نقليه عمومي در كلانشهر اراك به ويژه در روزهايي با شرايط ناسالم هوا امري ضروري است.
محمودي تاكيد كرد: نوسازي و بهسازي ناوگان حمل و نقل عمومي كلانشهر اراك از ديگر امور ضروري است كه در كاهش آلودگي هواي اين شهر تاثيرگذار است.
اراك يكي از هشت كلانشهر آلوده كشور است كه به دليل همجواري با تالاب كويري ميقان، با تهديد چشمه هاي توليد غبار نمكي و ايجاد ريزگرد با منشاء محلي در كنار گرد و غبارهاي وارداتي نيز قرار دارد.
تاكنون 2 برنامه كاهش آلايندگي هوا براي كلانشهر اراك در هيات دولت مصوب شده است.
بيش از 650 هزار نفر در كلانشهر اراك زندگي مي كنند.
3005/6013/خبرنگار: معصومه صفري***انتشار دهنده:مژگان حيدري