۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۷:۳۵
کد خبر: 82442156
T T
۰ نفر

تشخیص آلودگی ویروسی با پروتئین‌ها

۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۷:۳۵
کد خبر: 82442156
تشخیص آلودگی ویروسی با پروتئین‌ها

تهران- ایرنا- محققان دانشگاه دوك گروهی از پروتئین‌ها را شناسایی كردند كه آلودگی‌های ویروسی را نشان می‌دهند. در این تحقیقات در مخاط بینی و گلوی ملتهب داوطلبان، پروتئین‌هایی شناسایی شدند كه آلودگی ویروسی ناشی از ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا را با دقت 86 درصد نشان می‌دهند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، بررسی این پروتئین‌ها یك راهكار ساده و ارزان‌قیمت برای تشخیص آلودگی ویروسی و تجویز داروهای مناسب است.
این تحقیقات با همكاری 88 داوطلب سالم كه در معرض ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا قرار گرفتند، انجام شد و محققان دریافتند 25 نوع پروتئین در نمونه مخاط داوطلبانی كه دچار آلودگی ویروسی شده‌اند، وجود دارد. پیش از این برای شناسایی پاتوژن‌های آلوده كننده بیمار از نمونه خون استفاده می‌شد.
تحقیقات دانشگاه دوك، رویكرد تشخیص آلودگی را تغییر داده و متخصصان به جای جستجوی پاتوژن، به سراغ بررسی واكنش بدن شخص در برابر آن و همچنین الگوهای برجا مانده در ژن‌ها، پروتئین‌ها و سایر نشانگرهای زیستی بیمار می‌روند. در حال حاضر ابزارهای زیادی برای تفكیك آلودگی‌های ویروسی و باكتریایی وجود ندارد. فایده این تفكیك امكان استفاده از آنتی‌بیوتیك‌ها در موارد آلودگی‌های باكتریایی و استفاده نكردن از این داروها در آلودگی‌های ویروسی است تا از مقاومت میكروب‌ها در برابر آنتی‌بیوتیك‌ها جلوگیری شود.
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه EBioMedicine منتشر شده است.
علمی (6)**9259
مترجم: سپیده علی كاشانی* انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
۰ نفر